بیشترین مسمومیت با الكل در كشور مشروبات تقلبی و دست ساز است

تهران -ایرنا - رئیس گروه مطالعات اعتیاد و سوء مصرف مواد سازمان پزشكی قانونی كشور گفت : بیشترین مسمومیت با الكل در كشور در اثر مصرف مشروبات تقلبی و دست ساز و همچنین مصرف مقادیر بالا است .

محمدرضا قدیرزاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود:مصرف مشروبات الكلی در كشور به هر میزان و از هر نوعی ممنوع است و آمار دقیقی از تعداد مصرف كنندگان الكل و نوع الكل مصرفی توسط آنان وجود ندارد.
وی اعلام كرد: در كشور سالانه حدود 100مرگ ناشی از مسمومیت با الكل گزارش می شود .
قدیر زاده گفت : مرگ و میر بر اثر استفاده از مشروبات الكلی، دسته بندی های متنوعی دارد. برای مثال، فردی كه بر اثر مصرف این دسته از مواد دچار بیماری های كبدی و یا گوارشی می شود و در نتیجه ابتلا به این بیماری‌ها فوت می‌كند در آمار ارائه شده توسط پزشكی قانونی جای نمی‌گیرد.
وی افزود: مرگ‌های ناشی از مصرف الكل در چند حالت اتفاق می‌افتد یكی از این حالت ها بروز مسمومیت در اثر غلظت بالای الكل در این دسته از نوشیدنی ها است كه فرد را به كما برده و در نهایت منجر به مرگ وی می‌شود.
رئیس گروه مطالعات اعتیاد و سوء مصرف مواد سازمان پزشكی قانونی ادامه داد :دسته‌ای دیگر در نتیجه مصرف به صورت همزمان با مواد مخدر یا داروهای شبه مخدر ایجاد می‌شود و دسته سوم مرگ در اثر مسمومیت با متانول است كه بیشتر در مصرف مشروبات تقلبی دیده ‌می شود.
وی خاطر نشان كرد:غلظت الكل اتانول (الكل طبی )در خون هرچه بیشتر باشد مسمومیت با آن هم بیشتر است و در صورتیكه همراه با الكل چوب (متانول )باشد منجر به كوری و در غلظت بالاتر منجر به مرگ خواهد شد .
قدیر زاده اضافه كرد: در مشروباتی كه به صورت دست ساز و در كارگاه‌های خانگی تولید می‌شود، ناخالصی‌هایی از متانول یا همان الكل چوب دیده می‌شود، ضمن آنكه معمولا به این مشروبات داروهایی مانند ترامادول، دیازپام و متادون نیز اضافه می‌كنند كه مصرف همزمان الكل با این داروها احتمال مرگ ناشی از مصرف الكل را بالا می‌برد.
وی تصریح كرد: در مصرف مشروبات الكلی دست ساز و مصرف مقادیر و غلظت بالا در كشور شاهد بالاترین مسمومیت های در مصرف الكل هستیم و سپس مصرف الكل به همراه مواد مخدر را می بینیم .
قدریر زاده به خانواده ها توصیه كرد: عدم مصرف مشروبات الكلی بخصوص توسط جوانان را جدی تر گرفته شود زیرا یكی از 5 عامل تهدید كننده سلامتی در دنیا محسوب می شود .
وی تاكید كرد: مصرف الكل ،حشیش و سیگار دروازه ورود به مواد مخدر سنگین تر است و خانواده ها توصیه ها را در این زمینه جدی بگیرند .
اجتمام **2181 ** 1569
۰ نفر