۲۳ مرداد ۱۳۹۵، ۱۴:۲۲
کد خبر: 82186428
T T
۰ نفر

غنای گونه های درختی گلستان/13ذخیره گاه جنگلی

۲۳ مرداد ۱۳۹۵، ۱۴:۲۲
کد خبر: 82186428
غنای گونه های درختی گلستان/13ذخیره گاه جنگلی

گرگان - ایرنا - استان گلستان واقع در شمال كشور با داشتن 452 هزار و 185 هكتار عرصه جنگلی از استان های مطرح از لحاظ غنای گونه های درختی و ذخایر ژنتیكی و زیستی به شمار می رود.

به گزارش ایرنا، از مجموع عرصه های جنگلی گلستان، 249 هزار و 372 هكتار جنگل تجاری، 70 هزار هكتار جنگل حفاظتی و حمایتی، 51 هزار و 295 هكتار جنگل مخروبه، 75 هزار و 527 هكتار جنگل های دست كاشت و پنج هزار و 991 هكتار اراضی بیشه زار است.
همچنین براساس آخرین آمار منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، 19.7 درصد از جنگل ها درجه یك با موجودی بیش از 350 مترمكعب در هكتار، 21 درصد از جنگل ها درجه 2 و با موجودی بین 350 تا 200 مترمكعب در هكتار و بقیه به نسبت مساوی درجه 3 با موجودی بین 200 تا 100 متر مكعب و درجه چهار با موجودی زیر 100 متر مكعب هستند.
جنگل های استان سرسبز گلستان از منطقه نوكنده در غرب شروع و تا حوزه گلیداغ درشرق گلستان ادامه دارد.
مدیر كل منابع طبیعی و آبخیزداری، گلستان را یكی از استان های مطرح از لحاظ غنای گونه ای و ذخایر ژنتیكی و زیستی بیان كرد و گفت: منابع طبیعی و محیط زیست این عرصه ها دارای اهمیت ویژه است و ذخیره گاه های جنگلی گلستان بخشی از جنگل های هیركانی و با ارزش خزری را شامل می شود.
ابوطالب قزلسفلو افزود: در این استان به واسطه تنوع گونه های درختی، در 13منطقه در سطح سه هزار و 200 هكتار و با 10گونه جنگلی ذخیره گاه وجود دارد.
وی اضافه كرد: از این تعداد منطقه ذخیرگاهی جنگلی با ارزش در گلستان، 6 منطقه آن با سطح دو هزار و 195 هكتار دارای طرح ذخیره گاه بوده و برنامه های اجرایی فنی و مدیریتی در آن پیش بینی شده است.
قزلسفلو گفت: چهار گونه درخت شامل ارس، سرخدار، سرونوش و زربین از مجموع گونه های درختی موجود در ذخیرگاه های جنگلی گلستان بومی استان هستند و قدمت برخی از آنها به چندین هزار سال می رسد.
وی ادامه داد: این گونه های درختی از نظر گیاهی و دیرزیستی دارای اهمیت هستند و حفظ زیستگاه ها و گونه ها در شرایط دست نخورده تا حد امكان و حفظ و نگهداری منابع ژنتیكی در شرایط تكامل و پویایی به عنوان یكی از اهداف مدیریتی در جهت حفاظت از ذخیره گاه ها به شمار می رود.
مدیركل منابع طبیعی گلستان افزود: تدوین برنامه جامع برای حفظ این ذخیره گاه ها و حراست بیشتر از آنها به عنوان مكان هایی كه دارای ارزش هستند، بسیار ضروری است.
به گفته وی، باتوجه به سیاست سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری درخصوص ذخیره گاه های جنگلی و به استناد ماده یك قانون حفاظت، هرسال اعتباری در قالب موافقت نامه ملی برای ذخیره گاه های جنگلی تحت عنوان مدیریت ذخیره گاه ها، به استان هایی كه مناطق ذخیره گاهی دارند، اختصاص داده می شود.
مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان همچنین در خصوص بحث گیاه پزشكی ذخیره گاه های جنگلی استان افزود: در گیاه پزشكی ذخیره گاه های جنگلی مشكلی نداریم و اقدام های پایش آفت و بیماری در ذخیره گاه ها به صورت مستمر در دست پیگیری است.
به گزارش ایرنا، وی به بیماری سوختگی برگ درخت 'شمشاد' ذخیره گاه چشمه بلبل بندرگز در زمستان 93 اشاره كرد و گفت: كانون بیماری سریع شناسایی و اقدام های مراقبت از كانون آلوده انجام شد.
قزلسفلو از ایجاد و مرمت حصاركشی محدوده ذخیره گاه، قرق كانون آلوده در سطح 15 هكتار و نصب تابلوهای هشدار دهنده به عنوان كارهای انجام شده در ذخیره گاه شمشاد چشمه بلبل بندرگز نام برد.
وی با تاكید بر این كه ذخیره گاه های جنگلی گلستان منحصر به فرد هستند و حفظ ذخیره گاه های ژنتیكی مساله فرا ملی است، افزود: با شروع مبارزه با بیماری سوختگی برگ درخت شمشماد در سال 94، ابتدا اقدام های كنترل در كانون اصلی بیماری در سطح 5 هكتار از طریق حذف عوامل آلودگی به روش كنترل فیزیكی- مكانیكی انجام شد.
وی اضافه كرد: در اوایل سال 95 نیز عملیات كنترل بهداشتی در مناطق آلوده به بیماری در دو بخش شرق و مركز ذخیره گاه در سطح 13 هكتار ادامه پیدا كرد.
قزلسفلو همچنین در خصوص اقدام های پژوهشی و تحقیقاتی گفت: در این زمینه در سطح ملی و از طرف كمیته گیاه پزشكی سازمان جنگل ها اقداماتی در دست پیگیری است و در سطح استانی هم با هماهنگی دانشگاه علوم كشاورزی و منابع طبیعی گرگان طرح های تحقیق در زمینه كنترل این بیماری در محدوده ذخیره گاه در حال انجام می باشد.
وی تصریح كرد: اداره كل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان همكاری های لازم را با دانشگاه منابع طبیعی و آبخیزداری گرگان در خصوص واگذاری عرصه موردنیاز برای انجام مطالعه های پژوهشی و مراقبت از عرصه مورد مطالعه، داشته است.
مدیر كل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان همچنین از انجام اقدام هایی از جمله كنترل مكانیكی - فیزیكی پروانه ابریشم باف ناجور طی دو سال 93 و 94 در سطح 900 هكتار و كنترل بیولوژیكی پروانه های خانواده 'ژئومتریده' و پروانه جوانه خوار بلوط در سال 95 در سطح 500هكتار در حوزه ذخیره گاه های جنگلی نام برد.
وی همچنین از ارایه نشدن برنامه مدیریتی و ایده از سوی دانشگاه ها برای مدیریت ذخیره گاه ها خبر داد.
قزلسفلو با تاكید به این كه حفاظت و مدیریت ذخیره گاه های گلستان تحت هر شرایطی و حتی با كمبود اعتبار به صورت صددرصد انجام می شود، گفت: به دلیل وجود مدیریت بر ذخیره گاه ها تجدید حیات طبیعی در ذخیره گاه های اُرس، شمشاد، سرونوش و سرخداری انجام شده است.
وی افزود: امروز ذخیره گاه های جنگلی استان گلستان به عنوان ذخایر ژنتیكی حفاظت و نگهداری می شوند تا ضمن تجدید حیات طبیعی خود، نسل آینده نیز از تنوع گیاهی كه نسل امروز در اختیار دارد ،برخوردار باشد.
استان مرزی گلستان واقع در شمال ایران با كشور تركمنستان ، دریای خزر و استان های مازندران ، سمنان و خراسان شمالی همسایه است.
6204/1648
۰ نفر