۲۴ مرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۱۸
کد خبر: 82187533
T T
۰ نفر
امكان صادرات خودروهای قاچاق وجود ندارد

تهران- ایرنا- سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز درباره امحای 13 خودروی لوكس قاچاق گفت: به دلیل این كه نمایندگی این خودروهای گران قیمت در كشورهای همسایه به صورت عمده و با ضمانت نامه این كالاها را مستقیم از كارخانه خریداری می كنند و براساس قانون امكان صادرات آن وجود ندارد.

به گزارش ایرنا، 13 بنز و پورشه قاچاق به ارزش تقریبی 140 میلیارد ریال( 14 میلیارد تومان) با هماهنگی سازمان تعزیرات حكومتی و سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیكی این هفته در شیراز امحا می شود و زیر دستگاه پرس می رود.
قاسم خورشیدی روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا توضیح داد: نمایندگی این خودروها در كشورهای همسایه خودروهای مذكور را به طور عمده و مستقیم از كارخانه خریداری می كنند.
وی افزود: بر این اساس نمی توان خودروی لوكس قاچاق شده به ایران را كه دیگر ضمانت نامه لازم ندارد و به صورت تك فروشی است، به كشورهای همسایه صادر كرد.
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز تاكید كرد: علت اینكه سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیكی تصمیم گرفت این خودروها را امحا و تبدیل به آهن قراضه كند، این است كه دیگر امكان صادرات مجدد آن وجود ندارد و براساس قانون توزیع آن در بازار داخلی هم امكان پذیر نیست.
خورشیدی خاطر نشان كرد: در گذشته این نوع كالاها توسط افرادی كه قاچاق را انجام می دادند، خریداری و وارد بازار می شد اما اكنون قانونگذار این روزنه ها را بسته است.
وی یادآور شد: آیین نامه مربوط به مواد 55 و 56 قانون مبارزه با قاچاق كالا، ورود كالاهای مكشوفه را به بازار داخلی ممنوع كرده و اصل را بر این گذاشته است كه این كالاها یا باید امحا شده و یا از كشور خارج شوند.
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز گفت: محاكم اعم از تعزیراتی یا قضایی حكم به قاچاق بودن كالا می دهند اما تشخیص اینكه كالای یاد شده امحا یا صادر شود، به عهده سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیكی است.
خورشیدی اظهار داشت: در مورد 13 خودروی لوكس كه قرار است این هفته امحا شوند، باید گفت از آنجا كه این كالاها سرمایه ای به حساب می آیند، تابع ضوابط خاص خود هستند یعنی براساس قانون حمایت از مصرف كننده در صورتی می توان آن را وارد كرد كه از طریق نمایندگی بوده و نمایندگی پس از فروش داشته باشد.
وی تاكید كرد ، این خودروهای لوكس كه موضوع امحای آنها مطرح است، امكان صادرات ایمن را به كشورهای همسایه ندارند.
خورشیدی اظهار داشت: سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیكی مسوول این امر است و جزییات بیشتر در اختیار آنهاست.
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز از رسانه ها و بویژه ایرنا كه شبكه گسترده ای در سراسر كشور دارد، خواست تا در صورت مشاهده فروش و بازتوزیع كالاهای مكشوفه قاچاق در بازار، آن را به مراجع ذیربط اطلاع دهند.
به گزارش ایرنا، خودروهای لوكسی كه قرار است این هفته امحا شوند، چندی پیش كشف شده اند و به گفته سازمان تعزیرات حكومتی از این نوع خودروهای قاچاق در بندرعباس و تهران نیز وجود دارد كه پس از هماهنگی امحا خواهند شد.
اقتصام**9189**2025 **1561
۰ نفر