۳۰ مرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۳۰
کد خبر: 82194977
T T
۰ نفر
تاریكی جاده های سیستان و بلوچستان و خطرات ناشی از آن

زاهدان- ایرنا- فقدان حداقل استانداردها و روشنایی در نقاط حادثه خیز و سخت گذر جاده های سیستان و بلوچستان عامل بسیاری از حوادث ناگوار شبانه در این استان است كه بایستی مسئولان دست اندركار برای حل آن چاره اندیشی كنند تا جان هموطنان به خطر نیفتد.

به گزارش ایرنا، شعار معروف 'دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن' چند سالی است كه در فرهنگ ترافیكی كشور جا خوش كرده و نشان می دهد یكی از دلایل اصلی در بروز تصادفات جاده ای سرعت غیرمجاز است.
اما در سیستان و بلوچستان كمبود راه های با كیفیت و استاندارد و سرعت غیرمجاز از عوامل مهم تصادفات مرگبار و جان باختن شماری از هموطنان است.
استانی كه از لحاظ بستر استاندارد راه های زمینی فقیرترین است بطوری كه از افزون بر 25 هزار كیلومتر راه زمینی تنها 207 كیلومتر آن را جاده های چهارخطه شامل می شود و بقیه راه های آن دو طرفه و با عرض حداكثر هفت و نیم متر است.
از طرفی تاریكی و نبود سیستم های روشنایی در برخی نقاط خطرناك و حادثه خیز علت دیگر بروز تصادفات مرگبار در راههای سیستان و بلوچستان است.
بعضی از نقاط كوهستانی مانند گذرگاه كوله سنگی زاهدان به حدی تاریك است كه چشمان رانندگان باید فقط به خط كشی ها متمركز شود تا بتوانند جاده را در پیچ و خم ها تشخیص داده و از خطر سقوط به دره مصون بماند.
راه اصلی شمال سیستان و بلوچستان علاوه بر گذرگاه كوله سنگی و بزرگراه سرداران شهید دولتی مقدم، در منطقه كوهستانی حرمك و قسمتی از بزرگراه در حال احداث زاهدان- زابل از منطقه لوطك تا شهرستان زابل نیز با وجود مسكونی بودن فاقد روشنایی كافی است و از مناطق حادثه خیز محسوب می شود.
یكی از رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی برون شهری گفت: مشكلات راه اصلی شمال استان تنها به سامانه روشنایی ختم نمی شود و تاخیر چندساله در احداث بزرگراه زاهدان- زابل، تردد كامیون های ترانزیتی جاده چابهار- میلك و كارخانه سیمان سیستان نیز بارها از دلایل بروز تصادفات مرگبار در این مسیر بوده است.
وی كه خود را حسین محمودی معرفی كرد، افزود: راه زابل- زاهدان از اوایل پیروزی انقلاب به ویژه از زمان ورود خودروهای تیزرو به جاده ها، به یكی از راههای پرحادثه تبدیل شده و تاكنون شمار زیادی از هموطنان به دلایل مختلف در این راه جان خود را از دست داده اند.
قسمت عمده ای از بزرگراه خلیج فارس در جاده زاهدان- خاش و برخی نقاط دیگر این جاده در جنوب استان نیز از روشنایی كافی بی بهره است.
دولت تدبیر و امید با اجرای طرح های بزرگی چون توسعه بندر چابهار، افزایش بازارچه های مرزی، ایجاد منطقه آزاد، گازرسانی، ساخت كارخانه های بزرگ پتروشیمی، لاستیك سازی، اجرای طرح های انتقال آب و آبیاری نوین و غیره در چند سال اخیر سیستان و بلوچستان را به یكی از مناطق در حال رشد تبدیل كرده و همت مساله موجب افزایش رفت و آمدها و بالارفتن ترافیك در راههای ارتباطی برون شهری شده است.
هر چند كه دولت طرح ساخت و توسعه راه ترانزیتی چابهار- زاهدان- میلك را در حال اجرا دارد اما همین راهها نیازمند توجه بیشتر است كه این مهم نیز با همكاری سایر دستگاهها با اداره كل راه و شهرسازی استان میسر می شود.
مدیركل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تاكنون سیستم های روشنایی در 25 كیلومتر از جاده های استان اجرا شده اما متاسفانه هم اینك تنها چهار كیلومتر آن از روشنایی برخوردار است.
مسعود مالكی افزود: برای هر كیلومتر روشنایی در جاده 800 میلیون ریال هزینه صرف و چراغ های LED نیز به ارزش سه میلیون ریال بر روی هر تیر برق نصب شده است.
وی گفت: متاسفانه قانون گذار ردیف بودجه ای برای پرداخت هزینه برق مصرفی جاده ها تعیین نكرده و این دستگاه توان مالی برای پرداخت آن ندارد.
وی اظهار داشت: وزارت نیرو به دلیل ناتوانی مالی راه و شهرسازی، برق بسیاری از جاده های سیستان و بلوچستان را قطع كرده كه علاوه بر كاهش ضریب ایمنی رانندگی در شب برای هموطنان، باعث شده سارقان تجهیزات، ترانس ها و لامپ های روی تیرهای چراغ برق جاده ها را نیز با خود به یغما ببرند.
مدیركل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان با رد شایعه نیمه كاره ماندن سامانه های روشنایی جاده ها به دلیل بدهی به پیمانكاران خاطرنشان كرد: پیمانكاران سیستم های روشنایی از این اداره طلبكار نیستند و شایعه نیمه كاره اجرا شدن این طرح به دلیل بدهی راه و شهرسازی به آنان، صحت ندارد.
مالكی گفت: بتازگی نقاط حادثه خیز گذرگاه كوله سنگی زاهدان با رنگ زرد و با هدف هشدار برای رانندگان خط كشی شده است تا بروز تصادفات كاهش یابد.
مدیرعامل شركت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان اما ادعای راه و شهرسازی در باره قطع برق تیرهای روشنایی در جاده های استان را تكذیب كرد.
غلامعلی رخشانی مهر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اگرچه راه و شهرسازی موظف به پرداخت هزینه برق مصرفی سیستم روشنایی جاده هاست اما بر اساس قانون، وزارت نیرو برق هیچ جاده ای را قطع نمی كند حتی اگر دستگاه مربوطه توان پرداخت آن را نداشته باشد چرا كه جان میلیون ها نفر با این كار به خطر می افتد.
وی ادامه داد: هم اینك برق تجهیزات روشنایی در جاده های سیستان و بلوچستان وصل است و راه و شهرسازی بابت نگرانی برای بالارفتن هزینه ها عمدا برق آن را قطع كرده است.
وی افزود: با وجودی كه هم اینك راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان 2 میلیارد ریال بدهكار است اما شركت توزیع نیروی برق ایمنی هموطنان را از هرچیزی مهمتر می داند و چنانچه به دلیل بدهی تصمیم به قطع برق بگیرد ابتدا سایر اشتراكات این اداره را قطع خواهد كرد نه برق جاده ها را.
مدیرعامل شركت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان همچنین تصریح كرد: بر اساس قانون این شركت موظف به تامین برق جاده ها در حوزه مناطق شهری است و روشنایی مطلوب بزرگراه خلیج فارس در جاده زاهدان- خاش تا محدوده بیمارستان علی ابن ابیطالب (ع) زاهدان گویای این ادعاست.
به گزارش ایرنا رفت و آمد زیاد در جاده های اصلی استان پهناور سیستان و بلوچستان ایجاب می كند كه دستگاه های دست اندركار با همكاری و هماهنگی یكدیگر مشكلات را به حداقل برسانند.
فعال شدن جاده ترانزیتی میلك- زاهدان- خاش- ایرانشهر- چابهار و رفت و آمد خودروها به ویژه كامیون های ایرانی و خارجی ترافیك این جاده را به مراتب افزایش داده است.
از آنجایی كه سیستان و بلوچستان پیشانی ایران اسلامی محسوب می شود باید زیربناها و سامانه های ارتباطی این استان به گونه ای پیشرفت داشته باشد كه وقتی مسافران و رانندگان خارجی از طریق مرزهای رسمی این استان وارد ایران می شوند زیبایی های كشور در لحظه ورود برای آنان جذاب باشد.
گستردگی جاده های این استان كه از شمال تا جنوب آن حدود هزار كیلومتر است، سبب شده 2 اداره كل راه و شهرسازی و 2 قرارگاه پلیس راه در شمال و جنوب آن ایجاد شود.
7323 / 6081/ 6075
۰ نفر