۱ شهریور ۱۳۹۵، ۸:۵۰
کد خبر: 82197487
T T
۰ نفر

قطار فراصوت روسیه در مسیر ایران و پاكستان

۱ شهریور ۱۳۹۵، ۸:۵۰
کد خبر: 82197487
قطار فراصوت روسیه در مسیر ایران و پاكستان

مسكو - ایرنا - هایپر لوپ یا قطار فراصوت طرح یك گروه سرمایه گذاری و شهر مسكو است كه در قالب ایده راهگذر شمال-جنوب یعنی مسیر شمال تا جنوب غرب روسیه و سپس راه ترانزیتی ایران، پاكستان و هند در حال برنامه ریزی است.

به گزارش ایرنا، اواخر سال جاری میلادی قرار است در مسكو مقدمات طرح قطار سریع السیر هایپرلوپ مطرح شده از سوی ایلان ماسك مهندس و كارفرمای مشهور آمریكایی، آغاز شود كه ضیاء الدین محمدوف سرمایه دار بزرگ روسیه و رئیس شورای مدیران گروه شركت های سوما سرمایه گذار این پروژه است.
اسپوتنیك در باره این طرح نوشته است: با توجه به اینكه مسكو بیش از 12 میلیون نفر جمعیت دارد، مقامات شهری به این نتیجه رسیدند كه وجود چنین وسیله نقلیه ای ضروری است و هم اكنون شركت سوما و مقام های پایتخت در حال مطالعه ساخت هایپرلوپ برای اتصال مركز شهر با جنوب و فرودگاه ها هستند.
ضیاءالدین محمدوف در این باره گفته است: قراردادهایی برای ساخت چند مسیر امضا شده كه برای دسامبر سال جاری مورد سنجش كارشناسی و فنی قرار خواهد گرفت، اما مسكو فقط یكی از نقاط اجرای این طرح بزرگ است.
وی افزوده است: بزرگترین ایده مسیر حمل بار یعنی كریدور شمال-جنوب، از شمال غرب تا جنوب روسیه، ایران، پاكستان و هند است و سپس دومین مسیر بزرگ چین و اروپا می باشد كه از قزاقستان و روسیه می گذرد و هر دو راهگذر برای ما اولویت دارد.
به گزارش ایرنا، راهگذر شمال و جنوب كه از روسیه و جمهوری آذربایجان به ایران و سپس به پاكستان و هند می رسد، بخشی از گذرگاه اقتصادی بین قاره ای 7200 كیلومتری هلسینكی پایتخت فنلاند در شمال اروپا و بمبئی در هندوستان است كه با توجه به مسیرهای منشعب آن به كشورهای دیگر در مناطق مختلف اروپا و آسیا در آینده به بزرگ ترین و پرترددترین مسیر بازرگانی زمینی دنیا تبدیل خواهد شد.
با اجرای راهگذر شمال-جنوب، ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان افزون بر بهره برداری های اقتصادی سه جانبه و همچنین منطقه ای، می توانند از مزیت های آن به عنوان پیوند دهنده دو قاره آسیا و اروپا بهره بگیرند.
با توجه به بازارهای گسترده، پرمصرف و متفاوت چند میلیارد نفری كشورهای مسیر راهگذر بین قاره ای، سه كشور روسیه، جمهوری آذربایجان و ایران امكان پیوند فعال تر با اقتصاد بین المللی را پیدا و همچنین زمینه كاهش وابستگی به درآمدهای نفتی را فراهم می كنند كه طرح قطار فراصوت روسیه در این مسیر نیز می تواند به ظرفیت های آن نیز بیافزاید.
هم اكنون گروه شركت های سوما و انستیتوهای علمی در حال بررسی سودمندی فنی و اقتصادی كاربرد فناوری هایپرلوپ در مسیر 70 كیلومتری از مركز گمركی-لجستیكی خانچون چین به بندر زاروبین در خاور دور روسیه هستند.
این برنامه با هدف استفاده از فناوری جدید در قالب پروژه چینی راه جدید ابریشم انجام می شود كه برای گوناگون كردن مسیرهای تجاری به اروپا از طریق روسیه و آسیای مركزی پیشنهاد می شود و در این اواخر چین نیز به بحث در باره این پروژه پیوست.
ماكسیم سوكولوف وزیر راه و ترابری روسیه و رئیس روسی كمیسیون روسیه-چین گفته است كه در صورت تصویب، ممكن است صندوق مشترك سرمایه گذاری دو كشور نیز به سرمایه گذاری در این پروژه بپیوندد.
بنا به این گزارش، هم اكنون باید نوع اولیه كاربردی این سامانه با كپسول های مگنتی قطارها و لوله های های خلاء ساخته شود و مهم ترین نكته نیز امنیت و راحتی مسافران است.
كارشناسان در این باره عقاید متفاوتی ابراز می كنند. مخالفان، مشكلات فنی این پروژه را طرح كرده و معتقدند كه استقامت چنین ساختاری نمی تواند زیاد باشد و در این رابطه فشار زیاد بر زیر ساخت و تأثیر عوامل خارجی بیان می شود.
از بین رفتن ناگهانی آب بندی، ضریب اطمینان نفوذناپذیری كابین و دیگر مسائل امنیتی نیز سبب نگرانی این دسته از كارشناسان می شود.
اما طرفداران می گویند كه تمام پروژه ها قابل اجرا هستند و اختراع فناوری های جدید نیاز به زمان دارد و فقط باید صبر كرد.
به عقیده الكساندر بوزگالین رئیس انستیتوی اقتصاد اجتماعی آكادمی مالی-حقوقی مسكو، افزون بر مسائل فنی كه باید برای آنها راه حلی پیدا شود، مسائل دیگری نیز وجود دارد.
وی معتقد است: این پروژه می تواند جنجال زیادی بپا كند. برای چین كه در اندیشه دورنمای فنی 15-10 سال آینده است، این طرح می تواند كانونی برای دستیابی به فناوری های جدید باشد. پروژه راه جدید ابریشم برای چینی ها، یك طرح فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و نه فقط یك پروژه زیرساختی است.
بوزگالین تاكید می كند: طرح هایپرلوپ برای چند سال در نظر گرفته شده و پس از چنددهه سود دهی آن محسوس خواهد بود كه هر چند می تواند از لحاظ راهبردی سودآور باشد، ولی اجرای آن هزینه هنگفتی می خواهد. چین برای همكاری درازمدت با روسیه آماده است و پروژه كنونی می تواند برای هر دو طرف سودآور باشد.
كارشناس روس ادامه می دهد: سرمایه گذاران روسی نباید منتظر دریافت سریع سود باشند، بلكه باید به فكر منافع راهبردی برنامه های درازمدت با تعهدهای متقابل، محاسبه های دقیق، توسعه جامع در خاك دو كشور و دیگر عرصه ها باشند كه در این صورت، طرح هایپر لوپ از یك اقدام تبلیغاتی پر سر و صدا به یك پروژه جدی سرمایه گذاری تبدیل می شود.
بنا به این گزارش، برای روسیه پهناور، كاهش زمان انتقال بار از آسیا به اروپا اهمیت اقتصادی زیادی دارد. هر چند مسیر ترانس سیب در سیبری كوتاه تر از مسیر حمل و نقل دریایی می باشد، اما سرعت این گزینه كم است.
از سوی دیگر، مسیر دریای شمال نیز مشكلات خاصی دارد. تابستان ها كوتاه و زمستان ها هم باید از یخ شكن ها استفاده كرد كه هزینه حمل بار را افزایش می دهد. از این رو، هایپرلوپ-1 سال 2020 برای حمل بار و همان سال نیز برای حمل مسافر می تواند ساخته شود.
بروس اوپبین معاون رئیس هایپرلوپ یك نیز در این زمینه در وبلاگ خود نوشت: روس ها كه اولین ماهواره را به مدار ارسال كردند، می توانند نخستین مسافران با هایپرلوپ فراصوت هم باشند.
به گزارش ایرنا، هایپرلوپ نوع جدیدی از حمل و نقل سریع است كه توسط ایلان ماسك بنیانگذار شركت‌هایی همچون تسلا موتورز، پی‌پل، و اسپیس‌اكس مطرح شده است.
در این نوع حمل و نقل كپسول‌هایی در داخل لوله‌هایی كه در آن شرایط خلأ حكمفرماست تا اصطكاكی در كار نباشد، قرار می‌گیرد كه سرعتی بالغ بر ۱۲۲۰ كیلومتر بر ساعت دارد و با آن می توان ظرف تنها ۳۵ دقیقه از لس‌آنجلس به سان فرانسیسكو رفت.
هایپر لوپ با استفاده از فشار هوایی كه از عقب وسیله وارد و از خروجی‌های پائین به بیرون رانده می‌شود، حركت می‌كند و
البته تا اجرایی شدن و بهره برداری زمان بسیاری مانده است، زیرا هزینه آن در زمان حاضر ۷۰ میلیارد دلار است. از سوی دیگر موانع زیست محیطی بسیاری وجود دارد و برای مثال آلودگی صوتی آن به گونه ای است كه نمی‌توان نزدیك مناطق مسكونی استفاده كرد.
اروپام 1516