۱ شهریور ۱۳۹۵، ۱۴:۲۶
کد خبر: 82198109
T T
۰ نفر

آغاز ساخت موشك فوق سنگین روسی برای سفر به ماه

۱ شهریور ۱۳۹۵، ۱۴:۲۶
کد خبر: 82198109
آغاز ساخت موشك فوق سنگین روسی برای سفر به ماه

مسكو - ایرنا - آژانس فضایی فدرال روسیه از آغاز طراحی و ساخت موشك فوق سنگین در این كشور خبر داد كه با توان حمل 160تن بار قرار است در سفرهای فضایی به كره ماه از آن استفاده شود.

به گزارش ایرنا، آژانس فضایی فدرال روسیه روز دوشنبه اعلام كرد: موشك جدید روسی «فدراسیون» نام خواهد داشت و كار ساخت آن حداكثر تا هفت سال آینده پایان می یابد.
بنا به اعلام آژانس خبری فدرال روسیه، موشك جدید روسی كه جایگزین موشك فوق سنگین «آنگارا-ای.5.وی» خواهد شد، در سال 2021 برای پرتاب آماده می شود.
قرار است موشك جدید از پایگاه فضایی واستوچنی در خاور روسیه به فضا پرتاب شود كه مرحله مهمی در برنامه این كشور برای سفر به كره ماه خواهد بود.
مطابق طرح اعلام شده، موشك فدراسیون قادر به حمل محموله هایی به وزن 80 تا 160 تن خواهد بود.
ولادیمیر سونتسف مدیركل انرگیا بزرگ ترین شركت فضایی روسیه وابسته به شركت دولتی روس كاسموس اعلام كرده است كه موشك فدراسیون در سال 2025 پروازهای با سرنشین خود را شروع می كند.
سونتسف در گفت وگو با روزنامه ایزوستیا چاپ مسكو، اظهار كرد: موشك فدراسیون برای سفر به ماه مورد استفاده قرار می گیرد و تا سال 2030 نیز می توان در این كره پایگاه فضایی ساخت.
مقام روس همچنین خاطرنشان كرد: برای انجام سفرهای گردشگری فضایی به ماه براساس درخواست های ارائه شده برنامه ریزی می كند كه هزینه آن برای هر نفر 120 میلیون دلار خواهد بود.
وی افزود: براساس برنامه ریزی در حال انجام، متقاضیان با استفاده از فضای پیمای پیشرفته و مجهز روسی برخوردار از امكانات لازم راهی سفر به ماه خواهند شد كه در قالب این سفر می توانند یك بار مدار این كره را دور بزنند.
رییس شركت انرگیا افزوده است: تاكنون هشت نفر از جمله یگ زوج ژاپنی و همچنین جیمز كامرون كارگردان آمریكا برای حضور در این سفر فضایی ابراز آمادگی كرده اند كه با تكمیل فهرست علاقه مندان به سفرهای كره ماه، اقدام های گسترده را در این زمینه آغاز می كنیم.
البته به نظر می‌رسد مسكو به تنهایی اقدام به این كار نخواهد كرد، زیرا اروپایی‌ها نیز خواستار مشاركت در طرح روسیه برای اعزام انسان به كره ماه هستند.
با توجه به اینكه آژانس فضایی اروپا نیز در سال‌های اخیر دستاوردهای فضایی داشته است، در این طرح مشاركت خواهد كرد.
بر اساس اعلام رسانه ها، در حال حاضر گفت وگوهایی در سطح بین المللی جریان دارد كه در آن مشاركت برای همكاری های فضایی بررسی می شود.
در این گزارش ها گفته شده كه روسیه و اروپا برای احداث یك ایستگاه دائمی در كره‌ ماه اظهار تمایل كرده‌اند و حتی گام های اولیه را نیز در این زمینه برداشته‌اند.
در زمان حاضر روسیه با آژانس فضایی اروپا و ناسا در چارچوب طرح فضایی بین المللی در ایستگاه فضایی بین المللی همكاری می كنند.
اروپام 391 ** 1516