روزنامه ايران در گزارشي كه روز سه شنبه انتشار يافته به بررسي موضوع فوق پرداخته است كه در ادامه مي خوانيم: رسانه ها با مقايسه هزينه توليد اين فيلم و فيلم هاي سينمايي، به ويژه كيفيت و مضامين دم دستي اين نماهنگ، دقت در ساخت نماهنگ هايي از اين دست و نحوه هزينه كردن بودجه هاي فرهنگي را ضروري دانستند. اما مسئولان حوزه هنري همچنان بر تصميم خود پافشاري كرده و معتقدند انتقادهاي وارده بر ساخت ، كيفيت و هزينه اين نماهنگ درست نيست.
براي يافتن پاسخ به پرسشهايي كه درباره هزينه و كيفيت اين نماهنگ وجود دارد، با محسن مؤمني، رئيس حوزه هنري گفتوگوي كوتاهي داشتيم. وي در پاسخ به درخواست براي پاسخگويي به پرسشهاي «ايران» به بيان اين جمله اكتفا كرد: «نگذاريد به اين بحثها دامن زده شود. كار خوبي صورت گرفته، اما حواشي باعث ميشود كه تأثير خود را از دست دهد. اين حرفها و انتقادها سندي ندارد.» وي در پاسخ به اينكه پرسشهاي زيادي درباره اين نماهنگ مطرح است، به بيان اين جمله بسنده كرد: «بايد ببينيم چرا هر بار كه درباره امريكا كار ميشود، چنين حواشياي ايجاد ميشود. اين طوري (به ماجرا) فكر كنيد.» مؤمني در پاسخ به اينكه به عنوان نماينده افكار عمومي ميخواهيم بدانيم اين بودجه براساس چه ضوابطي تعيين شده و آيا شما اين بودجه را با كار انجام شده متناسب ميدانيد، افزود: «شما خيالتان راحت باشد كه حتماً بودجهاش متعادل بوده و چيزي فراتر از چيزهاي ديگر نبوده است.» رئيس حوزه هنري در پاسخ به اينكه هزينه يك ميليارد و 200 ميليون توماني اين نماهنگ 7 دقيقهاي، درحالي است كه سعيد قاسمي در جلسه رونمايي، موضوع فيشهاي حقوقي را پيش كشيد، گفت: «نكات سردار قاسمي درباره حقوقهاي نجومي موضوع ما نيست و حرفهاي خودشان است. درباره حقوقهاي نجومي ما نميتوانيم موضع ديگري اتخاذ كنيم، چون رهبري موضع گرفتند و فرمايشي فرمودند كه ما چيزي نميتوانيم بگوييم، شايد افشاي اين چيزها براي نظام خوب نبود.»
وي البته وعده داد كه امروز [سهشنبه]در سخنراني خود در جلسه مديران حوزه هنري، به پرسشهاي رسانهها و افكار عمومي درباره كيفيت و هزينه توليد اين نماهنگ پاسخ دهد.
استقبال مدعوين از نماهنگ
نماهنگ «ايستادهايم 2» كه به روايت پايگاه اطلاعرساني حوزه هنري، 27 مردادماه و با حضور چهرههايي چون «محسن مؤمني شريف رئيس حوزه هنري، سردار سعيد قاسمي، حسين سردار يكتا، حامد زماني خواننده، محمدرضا شفاه مدير باشگاه فيلم سوره، حجتالاسلام پژمانفر (رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي) و وحيد جليلي» رونمايي شد، «روايتي است از ماجراي تلخ سقوط هواپيماي پرواز 655 در خليج فارس و حضور ناوهاي آمريكايي در اين منطقه.» سايت حوزه هنري، چرايي ساخت اين نماهنگ را اين طور تشريح كرد: «سال 93 نماهنگ «ايستادهايم» با همت گروهي از جوانان هنرمند در باشگاه فيلم سوره حوزه هنري توليد شد و مورد تقدير رهبر معظم انقلاب قرار گرفت. اين نماهنگ داستان گروهي جوان و فعال بود كه در اقدامي حساب شده تصميم ميگيرند در يك روز آفتابي در تهران، بسيار غافلگيرانه در كنار برج آزادي سرودي را به صورت زنده اجرا كنند. اين كليپ با داشتن مضموني زيبا و آهنگي برانگيزاننده و شاد و حماسي بسيار مورد توجه مردم قرار گرفت و همان زمان زمزمههايي مبني بر ساخت نماهنگ «ايستادهايم 2» نيز شنيده شد. حالا و پس از گذشت سه سال باشگاه سوره قسمت دوم اين نماهنگ را با عنوان «ايستادهايم، تا آخرين قطره خون» توليد كرده است.» محسن مؤمني شريف، رئيس حوزه هنري در اين مراسم در توصيف اين نماهنگ گفت: «به اين موضوع توجه شده كه دو كشور ايران و امريكا شايد به لحاظ قدرت نظامي تواناييهاي همساني با هم نداشته و در عين حال نقاط ضعف و قوتي نيز داشته باشند، اما رزمندگان ايراني با اتكا بر خداوند، امام و رهبري، شهادتطلبي، توكل و امداد الهي نقاط قوتي دارند كه دشمن ندارد.»
سعيد قاسمي نيز اين طور گفت: «ميدانم مافياي هنري در كشور به بچههاي جوان ميدان نميدهد... ممكن است هزينهها به نظر زياد بيايد، اما اين چندصد ميليون در دوره پسابرجام و در اين 3 سال، در مقابل حقوقهاي نجومي مبلغي نيست. اين پول را به بچههاي انقلابي ندهند و به جيب درصف و صفدر ميرود.» سايت حوزه هنري در تشريح حواشي اين مراسم به «استقبال گرم مردم» و «تشويقهاي تمام نشدني حضار پس از پخش نماهنگ و جو بسيار پر شور و حال و سالن حين اجراي مراسم» اشاره كرد.
انتقاد «جوان»
هرچند پايگاه اطلاعرساني حوزه هنري اين نماهنگ را كه «حاصل همت و تلاش دو ساله گروهي از جوانان هنرمند است» داراي «ساختاري زيبا و استاندارد و موسيقي بسيار تأثيرگذار» توصيف كرد «به طوري كه پس از اتمام پخش اين نماهنگ حضار با حس و حالي وصف ناشدني براي دقايقي متمادي آن را تشويق كردند»، اما گزارش انتقادي روزنامه «جوان» حكايت ديگري از ساخت اين نماهنگ را روايت مي كند، انتقادي كه با استقبال محافل اصولگرا و اصلاحطلب روبهرو شد. «جوان» در گزارش خود، به «انتشار موزيك ويدئوي پرهزينهاي» پرداخت «كه قرار است مقاومت در برابرسرمايهداري و استكبار را ترويج دهد» و نوشت: برخلاف ايستادهايم يك، نماهنگ جديد، «نه در تهران و فضاي باز كنار برج آزادي كه يادآور روزهاي انقلاب و مناسبتهاي انقلابي است، بلكه در جزيره قشم ساخته شد... كار «ايستادهايم 2» ولي به كندي پيش رفت و پروژهاي كه به نظر كارشناسان در عرض كمتر از يك ماه به اتمام ميرسيد، با بيش از دو سال و هزينهاي بيش از يك ميليارد تومان (گفته ميشود اين پروژه يك ميليارد و200 ميليون تومان هزينه داشته است) به اتمام ميرسد. اين مبلغ و زمان در سينماي ايران رقمي است كه ميشود با آن يك فيلم سينمايي بيش از 90 دقيقهاي با عوامل كاملاً حرفهاي ساخت ولي حوزه هنري ترجيح داد تا اين پول را صرف كليپي هفت دقيقهاي كند.»
هرچند گزارش «جوان» از «ارتباط غيرمنطقي درباره حمله به هواپيماي مسافربري و شرايط فعلي كشور» به عنوان «دسته گل اين كليپ» ياد كرد، اما اين تنها دسته گل يا به قول معروف «گاف» اين نماهنگ نيست. در يكي از صحنهها، زوجي در كنار ساحل مشغول گذراندن اوقات فراغت خود هستند كه ناگهان با هدف قرار گرفتن هواپيماي مسافربري مواجه ميشوند. خودروي سمند خوشرنگ اين زوج (كه لابد نمادي از توليد ملي است)، در تصوير به چشم ميآيد، اما مسأله اين است كه حمله ناو امريكايي به هواپيماي مسافربري ايران در سال 67 روي داد و نخستين مدلهاي خودروي سمند در سال 81 وارد بازار شد. كپيبرداري از صحنه غرق شدن ناو هواپيمابر امريكايي در دريا، از روي فيلم هاليوودي «2012» يا منفجر شدن گلوله توپ زيرپاي جوانان ايراني، بدون اينكه هيچ خراشي به آنان وارد شود، ديگر صحنههاي جالب توجه اين نماهنگ 7 دقيقهاي است.
*منبع: روزنامه ايران/2 شهريور 95
** اول ** 1337
تهران - ايرنا- هزينه يك ميليارد و 200 ميليون توماني و كيفيت پايين نماهنگ 7 دقيقهاي «ايستادهايم 2» كه طي دو سال و نيم از سوي «باشگاه فيلم سوره حوزه هنري» توليد شد، انتقاد بسياري بويژه در ميان اصولگرايان را برانگيخت.