۴ شهریور ۱۳۹۵، ۱۲:۲۷
کد خبر: 82202713
T T
۰ نفر
دبیر كمیسیون انرژی مجلس:قراردادهای جدید نفتی منافع كشور را تامین می كند

بوشهر- ایرنا- دبیر كمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: قراردادهای جدید نفتی برد برد است و انعقاد آنها منافع كشور را تامین می كند.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام عبدالحمید خدری روز پنجشنبه در نشست شورای اداری استان بوشهر افزود: كسانی كه امروز به هر نحوی دانسته و ندانسته قراردادهای جدید نفتی را زیر سئوال می برند از همه ابعاد این قراردادها اطلاعی ندارند و دولت و وزارت نفت را بیهوده متهم می كنند.
وی اضافه كرد: برخی را كه از طریق تریبونهای رسمی و غیر رسمی كمر همت به تخریب دولت بسته اند به رعایت انصاف دعوت می كنم.
نماینده مردم شهرستانهای بوشهر، گناوه و دیلم اظهار كرد: افتخار دارم بعنوان اولین نماینده با اشراف كامل به كاركرد این قراردادها و الگوی نفتی آی پی سی ( IPC) حمایت كرده و می كنم.
رئیس مجمع نمایندگان استان بوشهر ادامه داد: بسیاری از نمایندگان به اشتباه گمان می كردند كه قراردادهای جدید نفتی نوعی باج دادن به كشورهای دیگر است ولی اینگونه نیست.
خدری گفت: با دفاع وزیرنفت درجلسه غیرعلنی مجلس از قراردادهای جدید نفتی بسیاری از نمایندگان به این باور رسیدند كه این قراردادها برد برد و تامین كننده منافع كشور است.
وی با اشاره به برداشت 300 هزار بشكه نفت از سوی كشور قطر از میدان مشترك گازی و نفتی پارس جنوبی و اینكه ایران حتی یك بشكه نفت هم در زمان حاضر از این میدان برداشت نمی كند گفت: اولویت ما دراین قراردادها میدانهای مشترك است.
خدری با تاكید براینكه قدر این حركت وزارت نفت را بدانیم اظهار كرد: منافعی كه از محل انعقاد این قراردادها متوجه كشور می شود به مراتب چندین برابر كشورهای خارجی است.
وی تاكید كرد: دوستانی كه در این زمینه خواهان روشن شدن حقیقت هستند را به مطالعه همه ابعاد این قرارداد دعوت می كنم.
نماینده مردم بوشهر، گناوه، دیلم و خارگ در مجلس در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جدایی ناپذیری عوارض اجتماعی از ورود صنایع گفت: انتظار داریم مشكلات ناشی از ورود صنایع به این استان در دولت تدبیر و امید برطرف شود زیرا در غیراین صورت امیدی برای برطرف شدن آنها نیست.
وی بیان كرد: در كشورهای پیشرفته قبل از ورود صنعت توسعه اجتماعی صورت می گیرد و اگر توسعه اجتماعی همزمان با توسعه اقتصادی نباشد آن منطقه با معضلاتی روبه رو می شود.
خدری اظهار كرد: در منطقه عسلویه توسعه اجتماعی در كنار صنعت و متناسب با رشد اقتصادی رخ نداده است.
وی افزود: امروز مشكل بیكاری در عسلویه و جزیره خارگ دل هر انسان آزاده ای را به درد می آورد.
رئیس مجمع نمایندگان استان بوشهر گفت: انتظار داریم مصوبه دولت در مورد تامین 50 درصد نیروهای صنایع نفت وگاز از مناطق بومی محقق شود.
وی یادآور شد: در حالیكه در استانهای صنعتی عمده نیروهای شاغل در تاسیسات نفت، گاز و پتروشیمی بومی هستند در استان بوشهر تنها 20 درصد از نیروهای بومی آن هم در بخش خدمات به كار گرفته شده اند.
خدری با بیان اینكه هم اكنون استان بوشهر از مدیریت منابع نفتی سهم چندانی ندارد خواستار اختصاص مسئولیت یكی از معاونت های وزارت نفت به نخبگان بوشهری شد.
وی اظهار كرد: وزارت نفت دولت تدبیر و امید افتخار كاهش مدیران پروازی برای تصدی گری تاسیسات نفتی را در كارنامه خود به ثبت برساند.
خدری درباره برخی شایعات مبنی بر انتقال دفتر پایانه های نفتی خارگ به تهران گفت: تقاضا داریم این دفتر در خارگ باقی بماند و اگر مشكلی وجود دارد استاندار بوشهر امكان انتقال این دفتر به بوشهر را فراهم می كند.
وی توسعه میدانهای نفتی فردوس و گلشن در پارس شمالی، پرداخت 15درصد هزینه ساخت راه آهن و اختصاص بودجه برای دهكده گردشگری گناوه و دیلم از سوی وزارت نفت را از خواسته های مردم استان بوشهر از دولت و وزارت نفت عنوان كرد.
6047/6043