۵ شهریور ۱۳۹۵، ۱۰:۱۹
کد خبر: 82203767
T T
۰ نفر
بيش از 99 درصد داروهاي مورد نياز در داخل كشور توليد مي شود

تهران- ايرنا- رييس انجمن علمي داروسازان ايران گفت: درحال حاضر 99.7 درصد از داروهاي مورد نياز كشور در داخل توليد مي شود و فقط 3 دهم درصد داروها وارداتي است.

دكتر محمدرضا شانه ساز روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار علمي ايرنا با بيان اينكه ايران توانمندي و دانش توليد انواع داروها را دارد، افزود: اين 3 دهم درصد واردات مربوط به داروهايي است كه بسيار كمياب هستند و تعداد مصرف كنندگان آنها در كشور به عدد دو رقمي نمي رسد؛ از اين رو توليد اين داروها صرفه اقتصادي ندارد و هزينه زيادي را به كشور تحميل خواهد كرد و به معناي اينكه دانش و علم توليد اين داروها را در كشور نداشته باشيم، نيست.
وي ادامه داد: توليد اين نوع داروها را يك شركت برعهده گرفته است و اين داروها را براي سراسر دنيا توليد مي كند.

** ايران داراي توانايي توليد دارو به ميزان 2.5 تا 4 برابر ظرفيت مورد نياز كشور است
رييس انجمن علمي داروسازان ايران با بيان اينكه توانمندي توليد دارو در كشور پس از انقلاب اسلامي ايجاد شده است، گفت: اكنون كشور از زيرساخت ها، دانش و فناوري هاي توليد انواع دارو برخوردار است به گونه اي كه مي توان 2.5 تا 4 برابر ظرفيت مورد نياز كشور دارو در داخل توليد كرد.
به گفته شانه ساز، با وجود تمام اين توانايي ها اينكه چرا نمي توانيم وارد بازارهاي بين المللي دارويي شويم، سوالي است كه بايد مسئولان به آن پاسخ دهند.
وي توضيح داد: تمام داروهاي توليد كشور طبق استانداردهاي بين المللي است و در واقع استاندارد ملي در توليد دارو نداريم؛ البته توليدات دارويي در سراسر جهان بر اساس استانداردهاي تعيين شده جهاني است.
شانه ساز اضافه كرد: با مصرف همين داروها در كشور انواع بيماري هاي غيرواگير مانند ديابت و فشارخون كنترل شده و اميد به زندگي در بين مردم افزايش يافته است.

** قيمت داروهاي وارداتي 20 برابر مشابه داخلي
رييس انجمن علمي داروسازان ايران با بيان اينكه قيمت داروهاي وارداتي به طور متوسط 20 برابر بيشتر از نمونه هاي داخلي است، افزود: اگر صنعت داروسازي و توليد داروهاي داخلي در كشور را نداشتيم قيمت داروها بسيار بالاتر مي رفت و ارزبري زيادي در اين حوزه صورت مي گرفت.
شانه ساز گفت: با توجه به توانمندي و دانش داروسازي در كشور مسئولان بايد توجه كافي و حمايت هاي لازم را در خصوص قيمت گذاري داروها داشته باشند.

** ايجاد داروخانه هاي سنتي و گياهي در كشور
شانه ساز در مورد ايجاد داروخانه هاي سنتي و گياهي در كشور گفت: در مورد داروخانه هاي گياهي اختلاف ديدگاه بين كارشناسان حوزه سلامت وجود دارد و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي بايد در اين زمينه ورود كند.
وي ادامه داد: لازم است وزارت بهداشت با برگزاري جلساتي با حضور متخصصان اين حوزه، درمان با طب سنتي و استفاده از داروهاي گياهي را مورد ارزيابي قرار دهد.
رئيس انجمن علمي داروسازان اظهار كرد: بسياري از كارشناسان ايجاد داروخانه هاي سنتي را قبول دارند اما نحوه اجراي آن بايد مورد بررسي قرار گيرد؛ روشي كه وزارت بهداشت دنبال آن است و اصرار بر اجراي آن دارد، باعث مي شود برخي مشكلات پيچيده وارد حوزه سلامت كشور شود.
وي افزود: كنترل، نظارت و مديريت بر ايجاد اين نوع داروخانه ها بايد با دقت اعمال تا از بروز مشكلات آتي پيشگيري شود.
علمي**1354**1834
۰ نفر