دستاوردحوزه سلامت در توليد علم و شكوفايي صنايع داروسازي برجسته است

اراك - ايرنا - معاون دارو، غذا و تجهيزات پزشكي دانشگاه علوم پزشكي اراك گفت: دستاوردهاي دولت يازدهم در حوزه سلامت به ويژه در توليد علم و شكوفايي صنايع داروسازي برجسته است.

دكتر مصطفي دلاور روز جمعه به مناسبت روز داروساز در گفت و گو با ايرنا افزود: داروسازان جايگاه حساسي را در چرخه درمان و سلامت بر عهده دارند و به اين حوزه در برنامه تحول نظام سلامت با هدف دستيابي به دانش فني توليد و يافته هاي ناب پژوهشي و همچنين توسعه زيرساخت هاي صنايع دارويي نگاه اصولي شده است.
وي گفت: توليد داروهاي باكيفيت و با فناوري هاي نوين و از سوي ديگر توجه اصولي به حوزه آموزش از موضوعاتي است كه در دولت در بخش دارو و درمان به آن توجه جدي شده است.
دكتر دلاور افزود: اجراي برنامه تحول نظام سلامت ، تاثير مناسبي را در ساماندهي حوزه دارو و تجهيزات پزشكي استان ها و بيمارستان هاي دولتي داشته و با برنامه ريزي ستاد دارويي، علاوه بر ذخيره مناسب اقلام دارويي، كمبودها را به حداقل رسيده است.
وي عنوان كرد: به مدد اجراي اين برنامه صددرصد دارو و تجهيزات پزشكي بيماران در بيمارستان ها تامين شده و رقم پرداختي مردم در قبال آن براي بيماران بستري هفت و نيم درصد براي جمعيت شهري و سه درصد براي جمعيت روستائي شده است.
وي اظهار كرد: هم اينك 134 داروخانه خصوصي و 20 داروخانه بيمارستاني در استان مركزي فعاليت دارند كه 78 درصد آن ها داراي فعاليت روزانه، 11 درصد با فعاليت نيم روزي و بقيه شبانه روزي هستند.
معاون دارو، غذا و تجهيزات پزشكي دانشگاته علوم پزشكي اراك تلاش براي تغيير فرهنگ غلط مصرف بي رويه و خودسرانه داروها در اقشار مردم و تقويت حوزه كنترل تسخ پزشكي و اجراي نظام تطابق نسخ با آن شاخص هاي منطقه اي تجويز دارو در هر رشته را از برنامه هاي درحال انجام عنوان كرد.
است.
وي توضيح داد: ارزيابي مستمر نسخه هاي دارويي پزشكان استان مركزي نشان داده كه چند گروه دارويي شامل آنتي بيوتيك ها، كورتون ها و مسكن ها اگرچه نسبت به ميانگين شاخص تجوير كشوري در حد متعادلي است اما نسبت به مصرف منطقي بالاتر است و بايد با برنامه هاي فرهنگي و آموزشي مهار شود.
معاون غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي اراك عنوان كرد: اجباري كردن كارگاه آموزشي مصرف منطقي دارو براي دانشجويان پزشكي و برگزاري دوره هاي بازآموزي نسخه نويسي پزشكان از ديگر برنامه ها در اين خصوص است.
دكتر دلاور گفت: يكي از آسيب هاي تجويز بي رويه دارو ، انباشت داروهاي سرگردان در منزل مردم است كه نمونه بارز هدررفت سرمايه محسوب مي شود.
پنجم شهريور ماه زادروز محمد زكرياي رازي در تقويم رسمي كشور به عنوان روز داروساز نامگذاري شده است.
6013/