یوسف گران پاشا روز شنبه همزمان با پنجمین روز از هفته دولت در نشست خبری افزود : تفاهمنامه اولیه برای اجرای این پروژه بزرگ با شركت راه آهن جمهوری اسلامی ایران دردولت تدبیر وامید منعقد شد.
وی اضافه كرد : برای برقی كردن محور راه آهن شمال نیاز به نوسازی و بازسازی ریل، تونل و مقاوم سازی پل ورسك و برخی پل های ارتباطی دیگر داریم كه پس از انجام مقدمات، روسها وارد كار می شوند.
مدیركل راه آهن شمال اظهاركرد : در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل برای عملیاتی شدن رهنمودهای رهبری مبنی بر بهره گیری از توانمندی داخلی 70 تا 80 درصد از اجرای طرح های زیرساختی برقی شدن راه آهن از توان داخلی استفاده می شود.
به گفته وی دیزل مورد نیاز این محور هم در داخل كشور ساخته می شود.
گران پاشا مدت زمان احتمالی اجرا و تكمیل این پروژه را سه سال اعلام كرد و پیش بینی كرد این پروژه حداكثر تا 1398 تكمیل و به بهره برداری برسد.
وی مزیت های برقی كردن راه آهن شمال را سرعت در انتقال كالا و مسافر و كاهش هزینه اعلام كرد.
*** 12 برابر شدن بودجه عمرانی راه آهن شمال در دولت یازدهم
مدیركل راه آهن شمال گفت كه اعتبار عمرانی این محور در دولت تدبیر و امید در مقایسه با دولت گذشته 12 برابر رشد كرد.
گران پاشا افزود : در دولت تدبیر و امید 502 میلیارد ریال اعتبار برای طرح های عمرانی محور راه آهن شمال و ایجاد زیرگذر اعتبار اختصاص یافت.
وی اضافه كرد : این در حالیست كه در چهار ساله دولت دهم در مجموع 40 میلیارد ریال اعتبار عمرانی در اختیار راه آهن شمال قرار داده شد.
به گفته وی اعتبار سرمایه ای راه آهن نیز در این مدت در مقایسه با دولت قبلی نیز افزون بر سه برابر رشد یافت به طوری كه در دولت یازدهم در مجموع سه ساله 63 میلیارد ریال اعتبار سرمایه ای اختصاص یافت كه این اعتبار در دولت گذشته 21 میلیارد ریال بود.
گران پاشا افزود : افزایش اعتبار عمرانی و سرمایه ای راه آهن شمال باعث رشد طرح های نوسازی و بهسازی در این محور شده است.
محور راه آهن شمال از گرمسار در استان سمنان شروع و تا گرگان در استان گلستان است كه در مجموع حدود 400 كیلومتر از این محور راه آهن سراسری در حوزه راه آهن شمال قرار دارد كه تحت مدیریت مازندران و گلستان قرار دارد.
6982/1899
ساری-ایرنا- مدیركل راه آهن شمال گفت: طرح برقی كردن راه آهن شمال در قالب فایناس 1.2 میلیارد یورویی روسیه اجرایی می شود.