۶ شهریور ۱۳۹۵، ۱۶:۴۴
کد خبر: 82205770
T T
۰ نفر
نوعي قند در شير مادر از نوزاد در برابر عفونت محافظت مي كند

تهران- ايرنا- نتايج مطالعه پژوهشگران انگليسي نشان مي دهد كه يك نوع قند در شير برخي مادران از نوزادان آنها در برابر يك باكتري مرگبار محافظت مي كند.

به گزارش روز شنبه گروه علمي ايرنا از پايگاه اينترنتي كالج ايمپريال لندن، باكتري هاي استرپتوكوك هاي گروه بي Group B streptococcus علت شايع ابتلا به مننژيت در نوزادان و عامل اصلي ابتلاي آنها به عفونت در سه ماه اول زندگي هستند.
تحقيق جديدي كه روي 183 زن در گامبيا انجام و در مجله Clinical and Translational Immunology منتشر شد، نشان مي دهد يك نوع قند يافت شده در شير برخي از زنان از نوزادان آنها در برابر اين باكتري ها محافظت مي كند.
استرپتوگوگ هاي گروه بي كه به طور طبيعي در بدن يك سوم از زنان يافت مي شود، مي تواند در جريان تولد و يا در زمان شيردهي مادر به نوزاد منتقل شود، اما براساس اين تحقيق، قندهاي موجود در شير مادر مي تواند تاثير مثبت و پيشگيرانه اي در برابر اين باكتري ها داشته باشد.
شير مادر حاوي مخلوطي از انواع مختلفي قند به نام 'اليگوساكاريدهاي شير انسان' است كه در بدن نوزاد هضم نمي شوند و به صورت غذا براي باكتري هاي مفيد داخل روده نوزاد عمل مي كنند.
نوع قندهايي كه در شير مادر وجود دارد، تا حدودي توسط ساختار ژنتيكي وي مشخص مي شود.
به طور خاص يك نوع سيستم ژنتيكي به نام سيستم آنتي ژن لوييس (كه در ساخت گروه خوني ABO دخيل است) نقش مهمي در تعيين قندهاي شير مادر ايفا مي كند.
محققان در اين مطالعه، شير همه مادران را در زمينه تعيين قندهايي كه با ژن هاي لوييس كنترل مي شوند، بررسي كردند.
آنها همچنين زنان و نوزادان آنها را در زمينه آلودگي به استرپتوكوك هاي گروه بي در بدو تولد، شش روز بعد از تولد و در فاصله زماني 60 و 89 روز بعد از تولد بررسي كردند.
محققان متوجه شدند زناني كه قندهاي شير مرتبط با ژن لوييس توليد مي كنند، كمتر احتمال دارد كه از اين باكتري در روده شان داشته باشند و نوزادان آنها نيز كمتر احتمال دارد كه در زمان تولد اين باكتري را از مادر خود گرفته باشند.
علاوه بر اين، در ميان نوزاداني كه در زمان تولد اين باكتري را در روده خود داشتند، در كودكاني كه شير مادران آنها حاوي قندي خاص به نام lacto-n-difucohexaose I بود، احتمال خروج اين باكتري از بدن آنها 60 تا 89 روز بعد از تولدشان بيشتر بود، به عبارت ديگر، اين قند شير مادر كه با ژن لوييس ارتباط دارد، احتمالا از تاثير پيشگيرانه اي برخوردار است.
محققان سپس در محيط آزمايشگاه نشان دادند كه شير حاوي اين قند خاص به نام lacto-n-difucohexaose I در مقايسه با شير فاقد اين قند خاص عملكرد بهتري در از بين بردن باكتري هاي Group B streptococcus دارد.
تصور مي شود كه حدود نيمي از زنان جهان قند lacto-N-difucohexaose I را در شير خود توليد مي كنند.
محققان اميدوارند كه اين دانش جديد به ابداع درمان هايي براي پيشگيري از بروز عفونت ها در مادر و نوزاد كمك كند.
مطالعات بسياري نشان داده اند كه تغذيه كودك با شير مادر از بروز آلرژي و بيماري در نوزاد پيشگيري مي كند و به گفته محققان، قندهاي آن همچنين از بروز عفونت حاصل از ساير باكتري هاي بد پيشگيري مي كند.
علمي**2038**2017
۰ نفر