۶ شهریور ۱۳۹۵، ۱۷:۳۵
کد خبر: 82205853
T T
۰ نفر
دانش فني توليد واكسن به بخش خصوصي واگذار مي شود

كرج- ايرنا- رئيس موسسه تحقيقاتي واكسن و سرم سازي رازي با اشاره به اينكه اين موسسه بزرگترين موسسه توليد واكسن دامي، طيور و انسان است، گفت: يكي از برنامه هاي رازي، تجاري سازي توليد و واگذاري توليد محصولات به بخش خصوصي است.

به گزارش ايرنا، حميد كهرام در نشستي كه با حضور خبرنگاران به مناسبت هفته دولت برگزار شد، افزود: به همين منظور بيش از دو سال كار تحقيقاتي و پژوهشي در اين موسسه انجام شد و سندي براي آن تهيه و در اختيار وزير جهاد كشاورزي قرار گرفته و وزير نيز اين اجراي اين سند را به موسسه براي اجرا ابلاغ كرده است.
وي اظهار داشت: بر اساس اين سند، تكنولوژي محصولاتي كه در موسسه رازي توليد مي شود به بخش خصوصي واگذار مي شود.
وي با تاكيد بر اينكه موسسه رازي هيچكدام امكانات، زمين ها و ساختمان هايش را واگذار نمي كند، گفت: اين موسسه فقط تكنولوژي توليد محصولات خود پس از انعقاد تفاهم نامه هايي در اختيار بخش خصوصي قرار مي دهد.

***درآمدهاي اختصاصي موسسه رازي دو برابر شد
رئيس موسسه رازي در ادامه با اشاره به اينكه درآمدهاي اختصاصي اين موسسه در سال 94 نسبت به سال 92 دو برابر شده، افزود: اين امر نشان دهنده فروش خوب و مناسب موسسه طي سال هاي 93 و 94 بوده است.
وي تصريح كرد: از سال 84 موسسه رازي به صورت هيات امنايي اداره مي شود و درآمدهاي اختصاصي به خود موسسه تعلق مي گيرد كه از سال 92 درآمدهاي موسسه بسيار اوج گرفت تا جاييكه در سال 94 نزديك به 1300 ميليارد ريال رسيد.
كهرام گفت: اين درآمد حاصل محصولات پزشكي فروخته شده به وزارت بهداشت و محصولات دامي فروخته شده به سازمان دامپزشكي و همچنين توليدات در بخش طيور و دامي كه در بازار آزاد به فروش رفته است، مي باشد.
وي اضافه كرد: ميزان فروش توليدات اين موسسه در سال 92 حدود 650 ميليارد ريال بوده است.

كهرام اظهار اميدواري كرد كه در پايان سال 95 نسبت به مدت مشابه قبل از آن 30 درصد افزايش درآمد داشته باشند كه براي آن نيز برنامه ريزي كرده اند.
وي بيان داشت: به همين منظور سند تجاري سازي موسسه رازي در حال نهايي شدن و اجرايي شدن است.
وي يكي از مهمترين مسايل در تكنولوژي دارو و واكسن را URS (نقشه راه) دانست و گفت: در جهت همين نقشه راه به بخش خصوصي كمك مي كنيم تا در خارج از موسسه در توليد واكسن مشاركت داشته باشد كه اين امر نشان از تجميع توان بخش خصوصي و دولتي در راستاي اقتصاد مقاومتي دارد.

***تكنولوژي بالاي توليد واكسن در ايران
كهرام در ادامه به تكنولوژي بالاي توليد واكسن در موسسه رازي اشاره كرد و افزود: اين موسسه در كشور يكي از بالاترين تكنولوژي هاي بسيار پيشرفته در توليد واكسن را دارد و واكسن هاي توليدي در اين موسسه با توليدات پيشرفته ترين كشورها از لحاظ كيفيت برابري مي كند.
وي اضافه كرد: حتي در بعضي مواقع كيفيت واكسن هاي توليدي در اين موسسه بي نظير است زيرا در ايران گاها سويه هاي مختلف از يك بيماري ديده مي شود و منجر به توليد واكسن با سويه هاي مختلف مي شود.
اين مسئول با بيان اينكه تكنولوژي توليد واكسن 90 سال در ايران قدمت دارد، تصريح كرد: اكنون در مرحله اي از توليد واكسن قرار داريم كه مي توانيم تكنولوژي آن را انتقال دهيم.

***واردات واكسن مغاير با اقتصاد مقاومتي است
وي يادآور شد: موسسه رازي با بيش از 60 شركت وارد كننده واكسن هاي خارجي در بخش طيور رقابت مي كند به طوريكه اين واكسن ها از پيشرفته ترين كشورها همچون فرانسه تا عقب افتاده ترين ها همچون كرواسي در حال رقابت است.
وي گفت: اين در حالي است كه كيفيت واكسن هاي ايراني بهتر از واكسن هاي وارداتي است ولي به دليل برجسته بودن بازار مرغ ايران در دنيا و ميزان بالاي جوجه ريزي و توليد بالاي گوشت مرغ در ايران، ورود كشورهاي خارجي به اين بازار براي آن ها يك اعتبار و برند است.
كهرام افزود: صداي ما هنوز به سازمان دامپزشكي نرسيده تا واردات اين واكسن ها را كنترل كنند و اگر معتقد هستند كه محصولات موسسه عيب و ايرادي دارد آن را اعلام كنند.
وي تصريح كرد: ورود در بازار واكسن طيور بسيار سودآور است ولي در واكسن هاي حساس انساني و دامي وارد نمي شوند، پس چرا دامپزشكي و وزارت بازرگاني مجوز واردات مي دهد؟

***راه اندازي شوراي خبرگان در رازي
وي گفت: به همين منظور شوراي خبرگان در موسسه براي چگونگي واگذاري تكنولوژي به بخش خصوصي راه اندازي شده و براي انتقال تكنولوژي يكسري زيرساخت ها لازم است كه در موسسه تهيه شده است.
كهرام افزود: براي انتقال تكنولوژي توليد واكسن كتاب هايي تحت عنوان 'برنامه انتقال توليد' در 10 جلد در رازي تدوين شده است.
وي اظهار داشت: براي هر پروژه نيز يك FSA (مطالعه امكان سنجي) تهيه شده است.

***ارزش گذاري فناوري هاي موسسه
رئيس موسسه تحقيقاتي واكسن و سرم سازي رازي در قسمت ديگري از سخنان خود به ارزش گذاري فناوري هاي موسسه اشاره كرد و گفت: يكي از موضوعات تعيين هزينه تمام شده واكسن هاي موسسه بود كه با قراردادي كه منعقد شده حدود 80 درصد محصولات ارزش گذاري شده است.
وي با تاكيد بر اينكه براي انتقال دانش فني بايستي اين اطلاعات را در دست داشته باشيم، افزود: يكي از ضعف هاي اين موسسه در بخش مستندسازي بود.
وي ادامه داد: در موسسه كارهاي بزرگي انجام شده ولي كمتر به مستندسازي پرداخته شده است در حاليكه كارهاي اساسي نيازمند مستندسازي است.
كهرام گفت: به همين منظور كتاب 'دارايي هاي فناورانه' كه نتيجه زحمات يكساله محققان اين موسسه است تدوين شده كه در آن تمام توليدات موسسه مستندسازي شده است.

***پيش بيني صادرات واكسن تب برفكي در سال آينده
وي در بخش ديگري از سخنان خود به انعقاد قرارداد با شركت واكسن سازي روناك واقع در شهر مهاباد در سال گذشته اشاره كرد و افزود: اين قرارداد نخستين قرارداد بزرگ موسسه براي انتقال تكنولوژي و توليد واكسن تب برفكي است.
اين مسئول با بيان اينكه كشور هميشه به اين واكسن احتياج داشته و هر ساله درصدي از آن به كشور وارد مي شد، اظهار اميدواري كرد تا پايان سال جاري بتوانيم به بالاترين ميزان توليد اسمي شركت در روناك برسيم و بتوانيم توليد خوبي داشته باشيم.
وي اضافه كرد: اميدواريم تا پايان سال جاري در توليد اين واكسن به خودكفايي رسيده و تا سال آينده نيز براي صادرات آن برنامه ريزي داشته باشيم.

***انجام و ثبت تحقيقات در موسسه به صورت انفورماتيك
وي يكي از ضعف هاي ديگر اين موسسه را انجام تمام تحقيقات و ثبت آن ها به صورت نوشتاري و كاغذي دانست و گفت: براساس برنامه ريزي هاي انجام شده تا پايان سال جاري تمام فعاليت ها اعم از كنترل پروژه ها، توليد، تضمين كيفيت و... را به صورت انفورماتيك و رايانه اي انجام خواهد شد.
وي افزود: تمام اين فعاليت ها قرار است تا تحت يك مديريت واحد به نام BPR انجام شود كه نتيجه دو سال فعاليت بي وقفه است.

***تهيه سرم هاي ضدمار و عقرب گزيدگي از اسب
كهرام يكي از فعاليت هاي ديگر اين موسسه را تهيه سرم هاي ضدمار و عقرب گزيدگي دانست و اظهار داشت: از سال گذشته يك ساختمان مجزا در موسسه براي توليد اين سرم ها راه اندازي شده است.
وي گفت: سرم هاي ضدمار و عقرب گزيدگي اين موسسه معروفيت بين الملي دارند و مي توانيم تا پايان سال جاري صادرات جدي آن را داشته باشيم.
وي با اشاره به اينكه محل تهيه اين سرم ها در كردان است، افزود: براي تهيه اين سرم ها از اسب استفاده مي شود به طوريكه براي تهيه اين سرم ها سم ضعيف شده عقرب يا مار را به اسب ها تزريق مي شود و اسب ها توليد ايمني كرده و سرم از آن ها گرفته مي شود و جدا و آماده سازي مي شود.
وي بيان داشت: انسان ها نسبت به سم مار و عقرب ايمني پاييني دارند و اين سرم ها در قالب ايمني غيرفعال پس از گزش تزريق مي شود كه همان سرم هايي هستند كه قبل از آن در اسب ها ايجاد شده بود.

***انعقاد قرارداد با شهرداري براي ساخت ساختمان هاي جديد موسسه
كهرام در ادامه با اشاره به انعقاد قراردادهايي با شهرداري كرج به صورت تهاتري، گفت: بخشي از بلوار ماهان كرج قرار است از داخل موسسه رازي عبور كند كه در همين راستا تفاهم نامه اي با شهرداري كرج منعقد شده و در شورا به تصويب رسيده تا شهرداري نيز 6 هزار مترمربع 'كلين روم' براي موسسه بسازد.
(كلين روم يا اتاق تميز مي‌تواند فضاي بسيار بزرگي باشد بطوريكه گاهي اوقات تمامي يك كارخانه با هزاران متر مربع مساحت مي‌تواند در سلولهايي با فضاي تعريف شدهٔ اتاق تميز و زمين‌هاي پوشيده شده با كف پوش مخصوص اينگونه اتاقها ساخته شده باشد.)
رئيس موسسه رازي افزود: همچنين مقرر شده تا شهرداري كرج چهار هزار مترمربع ساختمان اداري براي اين موسسه احداث كند كه مي توان گفت بزرگترين پروژه موسسه رازي بعد از انقلاب انجام مي شود.
وي اظهار داشت: در صورت ساخت اين پروژه ها بسياري از مشكلات موسسه در كلين روم ها برطرف مي شود.
كهرام ساخت كلين روم آبله، PRP، بسته بندي دامپزشكي و سردخانه موسسه را از بخش هاي مختلف اين پروژه دانست و گفت: مناقصه آن انجام شده و پيمانكار شروع به كار كرده است.
وي بيان داشت: براي طرح هاي ديگري نيز در حال مكاتبه با شهرداري هستيم كه يكي از مهمترين آنان ساختمان تضمين كيفيت با يك هزار و 600 متر مربع كلين روم است.
موسسه تحقيقاتي واكسن و سرم سازي رازي مستقر در كرج 90 سال قدمت دارد.
6156/1535