۶ شهریور ۱۳۹۵، ۱۷:۵۰
کد خبر: 82205877
T T
۰ نفر
گیاهان دارویی یكی از مزیت های اقتصادی خراسان جنوبی است

بیرجند -ایرنا - رئیس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی گفت: یكی از شاخص ترین مزیت های اقتصاد مقاومتی در استان بحث گیاهان دارویی است، در این حوزه كار های علمی و تحقیقاتی زیادی در دانشگاه ها انجام شده اما برای توجه به ظرفیت ها نیاز به یك مركز نمونه و جامع از گیاهان دارویی است.

جلال الدین صادقی، روز شنبه در آیین شروع عملیات اجرایی طرح دهكده گیاهان دارویی استان در شهرستان خوسف با اشاره به سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل افزود: برای ورود به مبحث اقتصاد مقاومتی باید متكی به مزیت های بومی هر منطقه باشیم.
شهر خوسف در 36كیلومتری غرب بیرجند در محور بیرجند - كرمان قرار دارد.
وی اظهار كرد: دهكده گیاهان دارویی خوسف نماد اقتصاد مقاومتی شركت های دانش بنیان و مردمی است كه باید اطلاعات جدید را به كشاورزان و مردم انتقال بدهد.
صادقی افزود: در حوزه گیاهان دارویی وجود یك مركز نمونه مانند دهكده گیاهان دارویی در خراسان جنوبی از ضرورتهاست زیرا كشاورزان منطقه در تولید گیاهان دارویی راغب هستند.
وی با بیان اینكه موضوع دهكده گیاهان دارویی بر اساس سالها تجربه مهندسان مطرح شده است، یادآور شد: این دهكده می تواند در حوزه اشتغال، ارزآوری و سود آوری همانند نفت حرف برای گفتن داشته باشد.
به گزارش ایرنا، رئیس جهاد دانشگاهی استان افزود: طرح احداث دهكده گیاهان دارویی خراسان جنوبی در زمینی به مساحت 14هكتار در نظر گرفته شده است كه اقدام اولیه طرح از جمله مجوز برق رسانی، حفر چاه آب، استخر آب و پنس كشی 500 متر مكعب اخذ شده است اما با طرح نهایی فاصله دارد.
** احداث دهكده گیاهان دارویی در خوسف نیازمند 100میلیادریال بودجه است
وی یادآور شد: بر اساس بررسی انجام شده برای تكمیل دهكده گیاهان دارویی نیاز به
100میلیارد ریال بودجه است كه در صورت همكاری نهادهای دولتی تا چهار سال دیگر طرح یادشده آماده بهره برداری خواهد بود.
صادقی افزود: اجرای طرح دهكده گیاهان دارویی را برای توانمندسازی جهاد دانشگاهی به صورت علمی و عملی در جهت اقتصاد مقاومتی دانش بنیان ادامه می دهیم.
همچنین مدیر طرح دهكده گیاهان دارویی خراسان جنوبی،اظهار كرد: این طرح در ایران منحصر به فرد است چرا كه اهداف آن بسیار متفاوت است.
محسن پویان افزود: گیاهان دارویی یكی از پروسه های مهم جهان به حساب می آید كه در سال 2050 مبلغ 55 تریلیون دلار گردش اقتصادی گیاهان دارویی در جهان خواهد بود كه باید سهم خود را در این بین افزایش دهیم.
به گزارش ایرنا، این پژوهشگر هدف اصلی طرح یاد شده را ساماندهی پروسه گیاهان دارویی در خراسان جنوبی عنوان كرد و گفت: نخستین نگاه در این طرح توسعه روستاها و در گام بعد اشتغالزایی، ارزآوری و اهداف اقتصاد مقاومتی است.
** از صدور گیاهان دارویی فله جلوگیری می شود
مدیر طرح دهكده گیاهان دارویی استان با اشاره به اینكه این طرح به دنبال ثبت یك برند ملی برای عرضه محصول به كشورهای دیگر است، اضافه كرد: با اجرای طرح از صادرات فله ای گیاهان دارویی جلوگیری خواهد شد كه سالانه تنها 200 تن خاكشیر از ایران به صورت فله صادر می شود.
پویان یادآور شد: با افتتاح مركز گیاهان دارویی در خراسان جنوبی می توان آن را به یك تفریحگاه تبدیل كرد.
وی چندی قبل خراسان جنوبی را یكی از قطب های گیاهان دارویی كشور یاد كرد و گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی استان امكان تولید گونه های متنوع و تامین نیازهای اكولوژیك گونه های دارویی وجود دارد.
وی گیاهان دارویی تولیدی استان را با كیفیت تر از سایر مناطق ذكر كرد و گفت: باید گیاهان دارویی به سمت تجاری سازی برود.
وی با بیان اینكه 95 درصد عناب ایران در خراسان جنوبی تولید می شود، افزود: باید در زمینه فراوری این محصول استراتژیك استان گام های اساسی برداشته شود تا اشتغال زایی بیشتری از محصولات استان داشته باشیم.
این پژو هشگر ادامه داد: در مناطق شمال غرب و غرب استان كه بیشتر كوهستانی است رویش گیاهان دارویی از كیفیت بیشتری برخوردار است و آنچه خراسان جنوبی را به استان مزیت دار در زمینه گیاهان دارویی تبدیل كرد مطالعات علمی در این بخش است.
وی با بیان اینكه در این استان 75 گونه گیاهان دارویی مزیت دار وجود دارد، گفت: این گیاهان بومی استان هستند و از تك گونه هایی كه در ایران وجود دارد به ویژه در حاشیه كویر لوت می توان در استان دید.
سرپرست فرماندار خوسف هم از جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی و متولی این پروژه خواست تا تكمیل كامل طرح با جدیت و تلاش بیشتر در راستای اقتصاد مقاومتی تلاش كنند تا طرح هرچه زودتر به نتیجه نهایی برسد.
علیرضا فاطمی با بیان اینكه تولید گیاهان دارویی خراسان جنوبی نیازمند برند ملی است، افزود: تولید محوصل گیاهان دارویی خراسان جنوبی قابل دفاع در عرصه جهانی است كه باید از پتانسیل های آن استفاده مطلوب بكنیم.
2047/7557/