۷ شهریور ۱۳۹۵، ۱۰:۳۵
کد خبر: 82206643
T T
۰ نفر

گردشگري الكترونيكي و پتانسيل هاي گردشگري حلال

۷ شهریور ۱۳۹۵، ۱۰:۳۵
کد خبر: 82206643
گردشگري الكترونيكي و پتانسيل هاي گردشگري حلال

تهران- ايرنا- روزنامه دنياي اقتصاد در شماره يكشنبه هفتم شهريور در يادداشتي به قلم مهدي نوابي عضو جامعه تخصصي گردشگري الكترونيك نوشت: گردشگري حلال به عنوان يك مفهوم تقريبا نو در صنعت گردشگري مطرح شده است كه در سال‌هاي اخير دست‌اندركاران اين صنعت و به‌خصوص كشورهاي پيشرو در گردشگري و مهمان‌پذيري به آن توجه ويژه‌اي داشته‌اند.

در اين مطلب مي خوانيم: اين مفهوم در واقع نوع جديدي از گردشگري نيست، بلكه يك رويكرد جديد نسبت به انواع مختلف گردشگري به شمار مي‌رود. در حقيقت گردشگري حلال همان‌گونه كه در تعاريف اين مفهوم آمده، آماده‌سازي و ارائه خدمات و محصولات گردشگري و مهمان‌پذيري به نحوي است كه به قواعد و چارچوب‌هاي اعتقادي و ديني مسلمانان توجه و با در نظر گرفتن آن شرايط، تمام محصولات و خدمات مورد نظر را ارائه مي‌كند.
اين نگاه جديد زماني به وجود آمد كه پژوهشگران گردشگري دريافتند تعداد گردشگران مسلمان در دنيا كه به اين اصول در سفرهاي خود پايبند هستند روز به روز در حال افزايش است و گردشگران مسلمان به‌طور فزاينده‌اي مطالبات بيشتري از مقاصد و ارائه‌دهندگان سرويس‌هاي گردشگري در مورد خدمات و محصولات منطبق با موازين اسلامي پيدا كرده‌اند.
به دنبال پيدايش اين نگاه ويژه به صنعت گردشگري، كشورهايي كه پذيراي مسلمانان از سراسر دنيا بودند به فكر ارائه اين‌گونه خدمات افتادند و در نتيجه هتل‌هاي حلال، رستوران‌هاي حلال، سرويس‌هاي بهداشتي حلال، خدمات حلال و.... به وجود آمدند.
نقش مهم فناوري اطلاعات و اپليكيشن‌ها
در كنار اين رشد فزاينده از محصولات و خدمات با نشان حلال در مقاصد گردشگري در تمام دنيا، سرويس‌هاي مبتني بر فناوري اطلاعات نيز رشد پيدا كردند و سعي در ارائه خدمات گردشگري الكترونيكي به مسافران كردند؛ اپليكيشن‌هايي كه مي‌توانيد با گشتي در موتورهاي جست‌وجو به آنها دسترسي پيدا و از خدمات آنها استفاده كنيد.
اكثر سرويس‌هايي كه توسط اين اپليكيشن‌ها ارائه مي‌شوند شامل ارائه اطلاعات در مورد مساجد اطراف، اوقات شرعي نماز، جهت قبله، سرويس‌هاي بهداشتي، پيدا كردن رستوران‌هاي حلال، بررسي پروازهايي كه زمان نماز را در بر مي‌گيرند و برنامه‌ريزي براي آن پروازها، اخلاق و اصول سفر مبتني بر آموزه‌هاي اسلام، جاذبه‌هاي گردشگري حلال و مناسب براي خانواده‌ها و در نهايت دعاهاي مربوط به سفر هستند كه در قالب‌هايي زيبا و مخاطب محور به علاقه‌مندان به سفر ارائه مي‌شود.
اينها از مواردي هستند كه براي گردشگران مسلمان از اهميت بالايي برخوردارند و گاه حتي وجود يا نبود آنها مي‌تواند برنامه‌هاي سفر آنها را تغيير دهد.
ظرفيت‌هاي توريسم حلال در ايران
كشور ما با دارا بودن پيشينه تاريخي كه در معماري‌ها و بناهاي زيادي نمود پيدا كرده و جاذبه‌هاي طبيعي بديع و گوناگوني كه تعدادي از آنها ثبت جهاني شده‌اند، سالانه تعداد زيادي گردشگر را به خود جذب مي‌كند.
ايران در حال حاضر اهتمامي ويژه در جذب بيشتر مسافران از سراسر دنيا دارد. در كنار اين دو نوع جاذبه مهم، ايران به‌دليل دارا بودن پتانسيل بالاي گردشگري مذهبي (به‌دليل وجود اماكن مذهبي) و نيز گردشگري سلامت در ميان كشورهاي منطقه، سالانه تعداد زيادي گردشگر مسلمان را (به‌ويژه از كشورهاي اطراف) به خود جذب مي‌كند. راهيابي به بازارهاي جديد مسافران مسلمان در سراسر دنيا (و شايد به‌ويژه كشورهاي شرق آسيا)، نيازمند معرفي ايران به عنوان مقصد گردشگري حلال در دنيا است.
ايران بهترين تجربه براي افراد و خانواده‌هايي است كه دوست دارند حلال‌بودن سفر و بودن در محيط‌هايي را كه با محيط خانوادگي سازگاري دارد تجربه كنند؛ در اين صورت آنها مي‌توانند به راحتي نوجوانان خود را براي سفر به اين مكان‌ها تشويق كنند (حتي امكان دارد كه اين افراد لزوما مسلمان نباشند).
از آنجايي‌كه ايران مقصدي است متشكل از مقاصد تاريخي، مذهبي، طبيعي و تمام جاذبه‌هايي كه لمس آنها در محيط مطمئن تجربه‌اي تكرار نشدني براي گردشگران خواهد بود و در كنار اينكه كشور ما تمام فاكتورهاي گردشگري حلال را دارا است، سرمايه‌گذاري در اين حوزه مي‌تواند بسيار درآمدزا و منطقي بوده و گردشگران زيادي را به ايران جذب كند.
اما آنچه ضعف و در واقع نياز اصلي اين بخش از صنعت گردشگري است، بازاريابي و شناساندن اين مقصد حلال به گردشگران دنيا است. مهم‌ترين بستر بازاريابي در حال حاضر در دنيا بستر اينترنت و ابزارهاي هوشمند و شبكه‌هاي اجتماعي است كه كشور ما تاكنون در اين زمينه، استفاده بهينه‌اي از اين فضا نكرده است.
بنابراين به نظر مي‌رسد نيازي جدي و مهم در زمينه جذب مسافران مسلمان به سرويس‌ها و خدمات از طريق به‌كار گيري امكانات فناوري اطلاعات وجود داشته باشد كه با توجه ويژه دست‌اندركاران و مسوولان اين امر (همان گونه كه در ماه‌هاي اخير مي‌توان اين توجه را از سوي مسوولان سازمان به وضوح ديد) اميد به جذب بيشتر و بهتر مسافران مسلمان به كشورمان روز به روز بيشتر خواهد شد.
*منبع: روزنامه دنياي اقتصاد، هفتم شهريور 1395
**گروه اطلاع رساني**9370**9131