۷ شهریور ۱۳۹۵، ۱۱:۵۱
کد خبر: 82206802
T T
۰ نفر

قرارداد تامین مالی خط دوم قطار شهری تبریز منعقد شد

۷ شهریور ۱۳۹۵، ۱۱:۵۱
کد خبر: 82206802
قرارداد تامین مالی خط دوم قطار شهری تبریز منعقد شد

تبریز - ایرنا - قرارداد تجاری تامین مالی (فاینانس) خارجی خط دوم قطار شهری (مترو) تبریز به ارزش 517 میلیون و 85 هزار دلار با طرف های چینی منعقد شد.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان قطار شهری تبریز و حومه روز یكشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، اظهار كرد: با حسن تدبیر، مدیریت و پشتیبانی بی شائبه استاندار آذربایجان شرقی این قرارداد در هفته دولت بین سازمان قطار شهری تبریز و كنسرسیوم چینی - ایرانی AVIC & POMS به امضا رسید.
كوروش شفیعی ایرانی نژاد افزود: اقدامات اجرائی استفاده از این تسهیلات از دو سال قبل آغاز شده بود و تاكنون 17 مرحله از این فرآیند پیچیده طی شده است.
وی، مبلغ این تسهیلات را بیش از 517 میلیون دلار اعلام كرد كه در صورت نهایی شدن، در فاز اول خط 2 قطار شهری تبریز شامل 10 كیلومتر از 22 كیلومتر، هشت ایستگاه، یك پایانه و 20 رام قطار هزینه خواهد شد.
شفیعی ایرانی نژاد ادامه داد: برای استفاده از این تسهیلات مصوبه شورای اقتصاد در تاریخ 27 اسفند 1393 اخذ و هماهنگی های لازم با بانك رفاه برایعاملیت این فاینانس انجام پذیرفته و هم اكنون در مرحله اخذ مصوبه ماده 62 قانون محاسبات عمومی كشور از دولت هستیم.
وی گفت: با توجه به محدودیت اعتبارات عمرانی قابل تخصیص از طرف دولت و شهرداری در سال جاری و با عنایت به اینكه اولویت اول این سازمان، اتمام و بهره برداری از فاز دوم خط یك تا میدان ساعت در سال 95 و اتمام و بهره برداری از كل خط یك در سال 1396 می باشد، بدیهی است ادامه حیات خط 2 به شدت وابسته به نهایی شدن تسهیلات فاینانس خارجی است.
شفیعی ایرانی نژاد افزود: بر همین اساس مقام های ارشد استان و شخص آقای استاندار و شهردار تبریز پیگیر حل مسائل مبتلا به آن می باشند.
وی از طی مراحل انتشار اوراق مشاركت به میزان دو هزار میلیارد ریال برای طرح خط دوم قطار شهری تبریز خبر داد و اعلام كرد: این مبلغ در آینده ای نزدیك به طرح تزریق خواهد شد.
خط دوم قطار شهری تبریز به طول 22.4 كیلومتر در امتداد شرق به غرب این شهر قرار گرفته و قرارداد اجرایی آن در سال 1390 منعقد و شامل 20 ایستگاه می باشد.
این خط از محدوده زمین های قراملك و منطقه واقع در كارخانه كود آلی شروع و از طریق خیابان وحدت و میدان قراملك و پس از عبور از زیر خیابان های آخونی، قدس، بازار و میدان دانشسرا، وارد خیابان عباسی شده و تا میدان شهید فهمیده امتداد و در ادامه مسیر به سمت سه راهی ولیعصر، میدان استاد معین و در نهایت در میدان بسیج خاتمه می یابد.
پروژه قطار شهری تبریز دارای چهار خط است كه عملیات حفاری تونل خط یك به طول 18 كیلومتر به طور كامل پایان یافته و شش كیلومتر اول آن نیز در حال خدمات رسانی به مردم است.
خط یك این پروژه به طول 17/2 كیلومتر با 18 ایستگاه از میدان ائل گلی آغاز و از طریق بلوار شهید باكری و 29بهمن، خیابان امام خمینی (ره)، چهارراه محققی، باغ گلستان و خیابان خیام به كوی لاله ختم می شود و حدود هشت كیلومتر از مسیر به صورت تونل عمیق طراحی و با دو دستگاه حفار TBM در عمق حدود 16ـ 25 متری در حال حفاری می باشد.
خط سوم به طول حدود 15 كیلومتر و شامل 14 ایستگاه از فرودگاه بین المللی تبریز آغاز و با عبور از میدان بزرگ آذربایجان و خیابان انقلاب، از طریق میدان دانشسرا و خیابان ارتش به پایانه بزرگ اتوبوس های بین شهری تبریز جنب بزرگراه شهید كسائی ختم می شود.
خط چهارم این پروژه نیز به طول 10 كیلومتر شامل 10 ایستگاه به شكل حلقوی در مركز شهر سه مسیر فوق الذكر را به هم ارتباط می دهد.
كلانشهر تبریز حدود یك میلیون و 800هزار نفر جمعیت دارد.
3038/6183