۷ شهریور ۱۳۹۵، ۱۳:۱۶
کد خبر: 82207017
T T
۰ نفر
روز جهانی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی در بیرجند برگزار می شود

بیرجند - ایرنا - جشن روز ملی یوزپلنگ آسیایی عصر چهارشنبه این هفته توسط انجمن های زیست محیطی و همیاران افتخاری با همكاری اداره كل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی در بوستان توحید بیرجند برگزار می شود.

به گزارش روز یكشنبه روابط عمومی اداره كل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی این گونه جانوری در مناطق بیابانی منطقه زندگی می كند و سالهاست كه نسل آن در معرض نابودی قرار دارد.
بر اساس گزارش های منتشره شده در رسانه ها تا سال 1390 جمعیت یوز در ۱۷ منطقه ایران، ۴۰تا ۷۰ قلاده گزارش شده و با احداث جاده بافق به سمت معادن منطقه جمعیت یوز در این منطقه كمتر شده است .
یكی از محیط بانان بازنشسته شهرستان طبس كه اكنون همكار افتخاری پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی است برای حمایت از این گونه در حال انقراض، كاروان تبلیغی كه دور تا دور آن عكس یوز ایرانی است را با هزینه شخصی راه اندازی كرده است.
بهمن نجفی به خبرنگار ایرنا در طبس گفته بود كه یوزپلنگ ایرانی حیوانی نادر و كمیاب است، شیر و ببر ایرانی كاملا از بین رفته و یوزپلنگ نیز در حال منقرض شدن است.
وی ادامه داد: در حال حاضر یوزپلنگ های ماده بیشتر در خطر هستند و در بیشتر عكس های ما یوز نر دیده می شود.
وی در خصوص كاروان یوز ایرانی گفت: این كار تبلیغی را خودمان انجام می دهیم و پروژه حفاظت از یوزپلنگ ایرانی خیلی با این امر موافق است.
از سال 1386 و با پیشنهاد « انجمن یوزپلنگ ایرانی» و مشاركت گروه های مردمی حفاظت محیط زیست، روز 9 شهریور به عنوان روز ملی حفاظت از یوزپلنگ نام گذاری شده است.
علت انتخاب این روز واقعه ای بود كه سبب شد یوزپلنگ به عنوان یكی از مهمترین گونه های جانوری ایران بار دیگر مورد توجه قرار گیرد.
در نهم شهریور ١٣٧٣ یك ماده یوز به همراه سه توله اش برای نوشیدن آب به باغ های شهر بافق نزدیك شدند كه به علت نبود آگاهی و تصور اشتباه مردم، این گونه جانوری مورد حمله مردم قرار گرفت در این حادثه ماده یوز زخمی فرار كرد، یكی از توله ها در محل كشته شد و محیط بانان فقط توانستند دو توله یوز زخمی را نجات دهند كه یكی از توله ها در راه تهران جان داد.
تنها توله به جا مانده از این واقعه، یك یوزپلنگ ماده بود كه به پارك پردیسان تهران منتقل شد و «ماریتا» نام گرفت به همین دلیل نهم شهریور، روز ملی حفاظت از یوزپلنگ نامگذاری شد.
یوز پلنگ آسیایی یكی از نادر ترین ترین گربه سانان جهان است و بعد از شیر و ببر، سومین گربه سان بزرگ ایرانی است كه در خطر نابودی و انقراض قراردارد.
در اواخر سال 60 با مشاهده یوزپلنگ در منطقه نای بندان طبس با انجام بررسی های لازم ، حفاظت از گونه ارزشمند یوز پلنگ در دستور كار اداره حفاظت محیط زیست خراسان بزرگ قرار گرفت و سرانجام به مطرح شدن اولین فاز حفاظت بین المللی یوز پلنگ آسیایی در سال 1375 انجامید.
سپس با پیگیری دفاتر امور حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست و اداره كل مذكور در سال 1377 و با كمك سازمان های بین المللی « پروژه حفاظت از یوز پلنگ آسیایی و زیست بوم های مرتبط» با استفاده از كمك های مالی سازمان تسهیلات جهانی محیط زیست ( GEF) و سازمان حفاظت محیط زیست در شهریورماه 1380 تصویب شد.
بیش از 40 سال است كه برای حفاظت یوزآسیایی در كشورهای آسیایی تنها در كشور ما به بقای خود ادامه داده و این افتخار ما ایرانیان است كه توانستیم این میراث طبیعی را همچنان حفظ كنیم و ایرانیان حافظان آخرین بازمانده های یوزپلنگ آسیایی یا یوزپلنگ ایرانی در جهان هستند.
2047/7557
۰ نفر