به گزارش ایرنا، اداره كل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس به لحاظ عملیاتی در 5 حوزه شامل احداث مدارس در مناطق جدید شهری، تخریب و بازسازی مدارس فرسوده، مقاوم سازی مدارس غیرمقاوم، استانداردسازی سیستم های گرمایشی و سرمایشی مدارس و همچنین تعمیرات و تجهیزات مدارس فعالیت می كند.
** تخریب و بازسازی، مقاوم سازی و احداث 133 فضای آموزشی در دولت یازدهم
مدیركل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس قم در گفت و گو با خبرنگاران ایرنا به تشریح عملكرد دولت یازدهم پرداخت و بیان كرد: با توجه به این كه در سال 92، 30 تا 35 درصد طرح ها به دلیل تنش های شدید اقتصادی ناشی از تحریم ها متوقف شده بود، نخستین اقدام این اداره كل تعیین تكلیف این طرح ها بود.
محسن پورگلیان افزود: به تدریج طرح های متوقف شده فعال شد و پیمانكاران جدیدی مشغول به كار شدند و طرح ها در چرخه بهره برداری قرار گرفت.
وی ادامه داد: در سال 92، 19 فضای آموزشی به مساحت 28 هزار مترمربع زیربنا احداث و مقاوم سازی شد كه شامل 6 سالن ورزشی، 1 كتابخانه و 12 مدرسه در قالب 143 كلاس درس بود.
وی با بیان این كه این طرح ها با اعتبار حدود 250 میلیارد ریال تامین اعتبار شد، اضافه كرد: 1 طرح از محل اعتبارات استانی، 8 طرح از محل كمك های خیران، 7 طرح از محل اعتبارات سفر رهبر معظم انقلاب و 3 طرح نیز از محل اعتبارات ملی تامین بودجه شد.
پورگلیان با اشاره به این كه 34 طرح نیز با اعتبار 320 میلیارد ریال در سال 93 احداث و مقاوم سازی شد، گفت: این طرح ها شامل 31 مدرسه با 259 كلاس درس، 1 كتابخانه، 1 كارگاه و 1 واحد فضای ورزشی در مجموع به مساحت 40 هزار و 846 مترمربع بود.
وی با بیان این كه طرح های افتتاح شده در سال 93 نسبت به سال 92، 42 درصد افزایش داشته است، افزود: هزینه احداث 3 مورد از طرح ها از محل خیران مدرسه ساز، 11 طرح از محل اعتبارات سفر رهبر معظم انقلاب، 1 طرح از محل اعتبارات سازمان ملل و كمیساریایی پناهندگان برای اتباع، 1 طرح از محل سازمان ملی زمین و مسكن و 18 طرح نیز كه عمدتا مقاوم سازی بود از محل اعتبارات ملی تامین شد.
وی به افزایش 30 درصدی احداث و مقاوم سازی طرح ها در سال 94 نسبت به سال 93 اشاره و بیان كرد: در سال 94، 40 مدرسه با 360 كلاس درس، 1 نمازخانه و 1 آزمایشگاه و در مجموع به مساحت 52 هزار مترمربع زیربنا احداث و مقاوم سازی شد.
پورگلیان افزود: 23 مورد از طرح ها كه بیشتر آن ها مقاوم سازی بود از محل اعتبارات ملی، 4 طرح از محل اعتبارات سازمان ملی زمین و مسكن، 6 طرح از محل اعتبارات سفر رهبری معظم انقلاب، 3 طرح از محل كمك های خیران، 3 طرح از محل بنیاد بركت و 3 طرح دیگر نیز از محل اعتبارات استانی، احداث شد.
به گفته وی، در سال 94 افزایش خوبی در اعتبارات مدرسه سازی و مقاوم سازی مدارس تخصیص پیدا كرد و در مجموع اعتبارات هزینه شده 380 میلیارد ریال بود.
وی پیش بینی كرد: تا پایان امسال، 38 فضا شامل 1 نمازخانه، 1 استخر، 1 سالن ورزشی، 2 كانون فرهنگی، 1 كتابخانه و 32 فضای آموزشی با 267 كلاس درس در استان، تخریب، بازسازی، مقاوم سازی و احداث شود.
مدیركل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس قم افزود: زیربنای این طرح ها 48 هزار مترمربع است كه هزینه احداث 18 طرح از محل اعتبارات ملی، 6 طرح از محل سفر رهبر معظم انقلاب، 11 طرح توسط خیران، 2 طرح توسط بنیاد بركت و 1 طرح نیز از سوی سازمان ملی زمین و مسكن تامین بودجه می شود.
وی گفت: با توجه به عملكرد 3 سال گذشته و پیش بینی امسال، در مجموع 133 فضای آموزشی در قالب 1 هزار و 29 كلاس درس با زیربنای 170 هزار مترمربع تخریب و بازسازی، مقاوم سازی و احداث شده است.
وی افزود: تجهیزات تمام مدارس نوساز و جدیدالاحداث نیز در حد معمول و استاندارد تامین شده است.
** استانداردسازی سیستم های سرمایشی و گرمایشی 204 فضای آموزشی
پورگلیان به استانداردسازی سیستم های گرمایشی مدارس روستایی در سال 92 اشاره كرد و گفت: سیستم های56 فضای آموزشی با حدود 13 هزار مترمربع در قالب 145 كلاس درس با اعتبار 500 میلیون ریال استانداردسازی و بخاری های تابشی جایگزین بخاری های نفتی شد.
وی افزود: در سال های 93، 94، سیستم گرمایشی 95 فضای آموزشی با مساحت 118هزار مترمربع در قالب 911 كلاس درس با اعتبار 100 میلیارد ریال استانداردسازی شده است.
وی اضافه كرد: همچنین در این مدت، سیستم سرمایشی 53 فضای آموزشی با حدود 80 هزار مترمربع در قالب 637 كلاس درس و با اعتبار 14 میلیارد ریال با كولر آبی استانداردسازی شد.
پورگلیان گفت: در مجموع سیستم های سرمایشی و گرمایشی 204 فضای آموزشی با 1 هزار و 693 كلاس درس و با زیربنای زیربنای 212 هزار مترمربع استانداردسازی شده است.
وی بیان كرد: استان قم در بعد استانداردهای كیفی شامل كیفیت فضا، سازه ساختمان، تاسیسات و سایر مباحث جزو 10 استان اول كشور است و خوشبختانه ضمن این كه در قم مدارس كپری و یا خشت و گلی نداریم و تمام مدارس با سازه آجر و اسكلت بنا شده است.
** رتبه آخر قم در سرانه فضای آموزشی دانش آموزان
مدیركل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس قم با بیان در حال حاضر 620 مدرسه با زیربنای حدود 600 هزار مترمربع در قم فعال است، اضافه كرد: سرانه هر دانش آموز در قم حدود 3 مترمربع است كه این رقم به طور میانگین در كشور بین 4 تا 4.2 مترمربع می باشد.
وی با اشاره به این كه استان قم از این نظر سرانه كمی فضای آموزشی آخرین استان كشور است، ادامه داد: به طور میانگین 15 درصد مدارس سطح كشور دو شیفته است، در حالی كه در استان قم 45 درصد مدارس به صورت دو شیفته فعالیت می كند.
پورگلیان مهاجرپذیری را از دلایل مهم در كمبود سرانه فضای آموزشی قم دانست و گفت: هم اكنون 30 هزار دانش آموز معادل جمعیت 80 مدرسه در استان قم مشغول به تحصیل هستند كه ظرفیت زیادی را اشتغال كرده اند.
** افزایش سالانه 8 هزار دانش آموزان در قم
وی تصریح كرد: سالانه 8 هزار دانش آموز معادل جمیعت 25 مدرسه در استان قم افزایش می یابد كه با اعتبارات كنونی چشم انداز روشنی از افزایش مدرسه سازی و سرانه فضای آموزشی پیش رو نداریم.
** نبود تعامل بین دستگاه های متولی در راستای تامین زمین برای احداث مدارس
وی هم چنین از نبود تعامل بین دستگاه های استان در جهت تامین زمین برای ساخت مدرسه انتقاد كرد و گفت: در ازای ساخت مجتمع های مسكونی باید زمین هایی نیز به فضای آموزشی اختصاص یابد كه این موضوع مورد بی توجهی سازمان های متولی قرار گرفته است.
پورگلیان با بیان این كه انتظار همكاری بیشتر از سازمان های متولی امر داریم، اضافه كرد: اگر همكاری و تعامل لازم وجود نداشته باشد، در سال های آینده در مناطق توسعه یافته از جمله بلوار غدیر، بنیاد، پردیسان و بلوار 15 خرداد با مشكلات جدی تری مواجه می شویم.
** میزگردهای ایرنا تریبونی برای حل مشكلات دستگاه هاست
وی هم چنین در بخش دیگری از سخنان خود با قدردانی از برگزاری نشست های تشریح عملكرد دولت در خبرگزاری جمهوی اسلامی، گفت: برگزاری چنین گفت و گوها و میزگردهایی تریبون خوبی است تا نه تنها عملكرد دولت تشریح، بلكه مشكلات دستگاه ها نیز شود.
وی اضافه كرد: زمانی كه مشكلی به روش پیگیری حل نمی شود، می توان با رسانه ای كردن آن مساله را پیگیری كرد، چرا كه با رسانه ای شدن مشكلات، دستگاه ها خود را پاسخگوتر می دانند.
مدیركل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس قم با اشاره به این كه ایرنا ،خبرگزاری نظام است و جایگاه بی طرفی را ثابت كرده است، گفت: مباحث جناحی و شائبه های سیاسی جایگاهی در مطالب منتشر شده این رسانه ندارد.
گزارش از: سمیه حیدری
2805/ 6133/
قم- ایرنا- فعالیت اداره كل نوسازی و تجهیز مدارس طی 3 سال گذشته در حوزه های احداث، تخریب و بازسازی و همچنین استانداردسازی سیستم های سرمایشی و گرمایشی مدارس از جمله مباحثی بود كه در گفت و گوی ایرنا با مدیركل كل نوسازی و تجهیز مدارس قم مورد بررسی قرار گرفت.