طرح ملی سد كوچری گلپایگان با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی به بهره برداری رسید

گلپایگان، اصفهان - ایرنا - بهره برداری از طرح ملی سد كوچری گلپایگان روز دوشنبه طی مراسمی با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی، در شهرستان گلپایگان از توابع استان اصفهان آغاز شد.

به گزارش ایرنا، با بهره برداری از این طرح ملی، سالانه 182 میلیون متر مكعب آب از سرشاخه های دز واقع در شهرستان الیگودرز از طریق تونل زیرزمینی به سد گلپایگان واریز و از آنجا به وسیله انشعاب های لوله ای به شهرهای قم، خوانسار، خمین، گلپایگان، محلات، نیمور و سلفچگان منتقل می شود.
طرح انتقال آب از سرشاخه های دز به گلپایگان با عنوان «طرح قمرود» از سه بخش عمده تونل های اصلی انتقال و آبگیرها، سد كوچری و خط لوله آبرسانی تشكیل شده است .
سامانه انتقال آب از سرشاخه های دز شامل تجمیع منابع آبی چشمه سرداب، رودخانه های دره لكو، دره دزدان و دره دایی در ارتفاعات زاگرس میانی واقع در جنوب الیگودرز است كه پس از طی حدود 200 كیلو متر مسیر به مخزن سد كوچری واقع در پایین دست سد گلپایگان می ریزد است.
این طرح كه از آن به عنوان یكی از بزرگترین طرحهای انتقال آب كشور یاد می شود از سال 1381 آغاز شد و امروز پس از 14 سال بطور رسمی به بهره برداری رسید.
افتتاح تونل های انتقال آب سد كوچری در اسفند سال 1389و مرحله نخست بهره برداری از این سد در اسفند سال 92 صورت گرفت.
حجم ذخیره آب سد كوچری 207 میلیون متر مكعب است كه در سال گذشته به میزان 23 میلیون مترمكعب آبگیری شد و در سال جاری نیز آبگیری 60 میلیون مترمكعب برای آن برنامه ریزی شده است، قراراست حجم آبگیری این سد تا سال آینده به 200 میلیون مترمكعب افزایش یابد.
عملیات احداث سدكوچری در شهرستان گلپایگان استان اصفهان برعهده شركت آب منطقه ای تهران بوده و اعتبار هزینه شده برای این طرح ملی تاكنون هفت هزار و 700 میلیارد ریال (به قیمت ثابت و دفتری) عنوان شده است .
كوچری تنها سد كشور است كه سه استان (اصفهان، مركزی و قم) از آن بهره برداری می كنند.
طرح انتقال آب از سرشاخه های دز واقع در جنوب شهرستان الیگودرز به «قمرود» از سه قسمت عمده تونل های اصلی انتقال و آبگیرها، سد كوچری و خط لوله آبرسانی تشكیل شده است.
در آیین افتتاح این طرح ملی،، وزیر نیرو، استاندار و جمعی از مسئولان استان اصفهان نیز حضور داشتند.
شهرستان گلپایگان در 180 كیلومتری شمال غرب اصفهان قرار دارد.
ت/ 7138 / 6994/ 2093/ 1339