۸ شهریور ۱۳۹۵، ۱۳:۰۲
کد خبر: 82208673
T T
۰ نفر
سنگ كیسه صفرا سبب افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی می شود

تهران- ایرنا- یك مطالعه در امریكا نشان می دهد سنگ كیسه صفرا سبب افزایش احتمال ابتلا به بیماری قلبی و عروقی می شود.

به گزارش روز دوشنبه گروه علمی ایرنا از پایگاه اینترنتی هلث نیوز لاین، بی تردید افزایش سن، سیگار كشیدن و اضافه وزن عواملی هستند كه خطر بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهند، اما اكنون یك مطالعه گسترده از عوامل بیماری زای دیگری خبر می دهد كه می توانند سبب افزایش احتمال ابتلا به این بیماری ها شوند.
محققان سنگ صفراوی را از جمله این عوامل اعلام كرده اند.
كیسه صفرا عضوی زیر كبد است كه مواد زرداب را در خود ذخیره می كند (مایع هاضمه كه كبد می سازد) و سنگ كیسه صفرا با ته نشین شدن مواد سخت در این عضو به وجود می آید.
تشكیل سنگ در كیسه صفرا به دلیل غلیظ شدن بیش از حد مایع صفراوی داخل كیسه صفرا است كه باعث می شود هسته ی اولیه سنگ به علت رسوب كلسترول و تشكیل شن ریزه تولید شود.
نتایج مطالعه محققان در دانشگاه تولان لوئیزیانا نشان می دهد كه افراد مبتلا به سنگ كیسه صفرا در معرض ابتلا به بیماری قلبی كرونری هستند.
سوابق و موارد ابتلا به سنگ كیسه صفرا با افزایش 23 درصدی احتمال ابتلا به بیماری عروق كرونر قلب ارتباط داده شده است؛ امری كه می تواند ناشی از اشتراك بسیاری از عوامل خطر میان ابتلا به سنگ كیسه صفرا و بیماری عروق كرونری همچون دیابت، كلسترول بالا و چاقی باشد.
اما محققان دریافتند این ارتباط در افرادی كه به چاقی، دیابت یا كلسترول و فشار خون بالا مبتلا نبودند، قوی تر نیز بود. همچنین خطر ابتلا به بیماری عروق كرونر قلب بین زنان و مردان مشابه بود.
'لو چی' استاد دانشگاه تولان در لوئیزیانای آمریكا گفت: نتایج این مطالعه نشان می دهد بیماران مبتلا به سنگ كیسه صفرا باید تحت نظارت دقیق باشند و عوامل منجر به بیماری قلبی و سنگ كیسه صفرا به دقت بررسی شوند، پیشگیری از سنگ كیسه صفرا برای سلامت قلب مفید است.
به عقیده محققان، میكروبیوتای Microbiota روده - اجتماعی پیچیده متشكل از دهها تریلیون میكروارگانیسم كه به طور طبیعی در دستگاه گوارش انسان زندگی می كنند- با بیماری قلبی عروقی ارتباط دارد و بیماران مبتلا به سنگ كیسه صفرا، در میكروبیوتای روده خود فراوانی و سوخت و ساز غیر طبیعی دارند.
محققان وضعیت شركت كنندگان هفت مطالعه را كه در مجموع شامل 842 هزار و 553 نفر و 51 هزار و 123 بیمار قلبی كرونری بودند، بررسی كردند و دریافتند كه احتمال ابتلا به بیماری قلبی در افراد دارای سابقه ابتلا به سنگ كیسه صفرا، 23 درصد بیش از سایرین بود.
این مطالعه 18 اوت آنلاین در نشریه مجله Arteriosclerosis, Thrombosis, and Vascular Biology منتشر شد.
علمی **1311**2017
۰ نفر