۸ شهریور ۱۳۹۵، ۱۴:۴۵
کد خبر: 82208944
T T
۰ نفر
فیلم شایسته معرفی به اسكار باید داستانی مدرن را به زبان جهانی بیان كند

تهران - ایرنا - كارگردان مجموعه تلویزیونی «كیف انگلیسی» با بیان اینكه فیلم سینمایی شایسته معرفی به اسكار باید دارای ویژگی داستانی باشد، گفت: این داستان ضمن انطباق با شاخص های مدرن و امروزی باید به زبان ساده و قابل فهم جهانی روایت شده باشد.

سیدضیاء الدین دری روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به سابقه 88 سال اسكار تصریح كرد: این جشنواره به سمت سینمای حرفه ای سوق یافته و فیلم هایی با مضمون شبه مستند كه روایتگر داستان نباشند، راهی به آن پیدا نمی كنند.
وی با بیان اینكه فیلمنامه های اقتباسی یا ساخته ذهن نویسنده با استقبال بیشتری در اسكار روبرو می شوند، افزود: فیلم سینمایی كه دارای داستانی با روایت مدرن باشد قابل عرضه به اسكار است.
كارگردان فیلم سینمایی «صاعقه» ادامه داد: روایت داستان هایی از مسائل یا مشكلات بشر در گذر زمان دچار تكرار می شود اما در صورتیكه فیلم ها با ویژگی های زمان منطبق شده و ذائقه مخاطب امروزی را در نظر بگیرد، می تواند جذاب و قابل عرضه به سینمای جهان شود.
دری با بیان اینكه باید تصور كنیم مخاطبان سینمایی در جهان از اوضاع خارج از مرزهای خود اطلاعی ندارند، تاكید كرد: می توانیم از اسكار به عنوان یك موقعیت برای معرفی جامعه، فرهنگ، تاریخ و جغرافیای كشور با اطلاعاتی به روز استفاده كنیم.
وی از دیگر شاخصه های نامزدهای دریافت جایزه اسكار را ساختار بیرونی فیلم دانست و گفت: رنگ، نور، میزانسن و بازی از اهمیت بالایی برخوردار است كه درصورت ضعف فیلم در این زمینه، نماینده مناسبی نخواهند بود.
كارگردان فیلم سینمایی «باد و شقایق» افزود: برخی فیلم ها دارای فیلمنامه ای داستانی و مناسب هستند اما شكل ظاهری ضعیفی دارند كه همین موضوع موجب می شود تا اعضای آكادمی آن را یك انتخاب غلط قلمداد كنند.
به گفته وی، فیلم سینمایی نماینده ایران در اسكار باید در كنار فیلمنامه مناسب، از شكل ظاهری قوی نیز برخوردار باشد كه با انتخابی درست می توانیم بخت خود را برای كسب جایزه اسكار بالا ببریم.
كارگردان مجموعه تلویزیونی «كلاه پهلوی» با بیان اینكه نباید با تصور دریافت اسكار بصورت هر ساله فرصت های خود را از دست بدهیم، خاطر نشان كرد: فیلم مناسب جایزه اسكار قابل فهم برای همه زبان ها و فرهنگ ها است و باید ویژگی های فرهنگی، تاریخی، باستانی، مذهبی و پیچیدگی های زمانه را به صورت زبان بین المللی بیان كند.
دری با بیان اینكه ایران یك كشور غنی از لحاظ پیشینه و جغرافیاست، تاكید كرد: بیان ساده مضامین انسانی، سرگرمی، هیجان و دربرگیرندگی تاریخی و فرهنگی باید در فیلم سینمایی كه به عنوان نماینده یك كشور به اسكار معرفی می شود وجود داشته باشد.
در سایت رسمی آكادمی علوم وهنرهای سینمایی اسكار آخرین فرصت برای ارائه بهترین فیلم خارجی (غیرانگلیسی) از سوی كشورهای مختلف و سینماگران، 12 مهر ماه - سوم اكتبر 2016 - اعلام شده است.
مراسم اعطای جوایز هشتاد ونهمین دوره جوایز سینمایی اسكار هشتم اسفند سال جاری - 26 فوریه 2017 - برگزار می شود.
فراهنگ ** 7561 ** 1071
۰ نفر