۸ شهریور ۱۳۹۵، ۱۵:۴۱
کد خبر: 82209101
T T
۰ نفر

توقف روند نزولی بورس/ شاخص كل 32 واحد رشد كرد

۸ شهریور ۱۳۹۵، ۱۵:۴۱
کد خبر: 82209101
توقف روند نزولی بورس/ شاخص كل 32 واحد رشد كرد

تهران- ایرنا- شاخص كل بورس امروز (دوشنبه) روند نزولی دو روز گذشته را ادامه نداد و با رشد 32 واحدی به رقم 77 هزار و 345 واحد رسید.

به گزارش ایرنا، در معاملات امروز، بیش از 633 میلیون سهم و حق تقدم به ارزش یك هزار و 513 میلیارد ریال در 46 هزار و 622 نوبت خرید و فروش شد.
نمادهای حكشتی (كشتیرانی ایران)، پترول(سرمایه گذاری صنعت پتروشیمی)، همراه (ارتباطات سیار)، فولاد (فولاد مباركه)، وامید (سرمایه گذاری امید) و شبندر (پالایش نفت بندرعباس) با تاثیر مثبت اندكی شاخص كل را بالا كشیدند و در مقابل تاپیكو (نفت و گاز تامین) با تاثیر منفی مانع رشد بیشتر شاخص شد.
بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نیز نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) 11 واحد، شاخص بازار اول 24 واحد و شاخص بازار دوم 60 واحد رشد كرده، اما شاخص كل (هم وزن) 19 واحد، شاخص قیمت (هم وزن) 15 واحد و شاخص آزاد شناور 29 واحد افت كرده است.
بالاترین رشد قیمت در معاملات امروز به حق تقدم كابل البرز، سپنتا، بیمه ملت، سیمان قائن، ریخته گری تراكتور سازی ایران و پتروشیمی آبادان تعلق داشت.
حق تقدم لیزینگ خودرو غدیر، حق تقدم داروسازی فارابی، لیزینگ خودروی غدیر و حق تقدم سرمایه گذاری مسكن نیز با بیشترین كاهش قیمت مواجه شد.

**انتظار برای انتقال نقدینگی از بازارپول به بورس در فصل پاییز
روح الله حسینی مقدم معاون ناشران و اعضا بورس تهران امروز در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، گفت: دلیل اصلی كم رمقی بازار سرمایه وجود چند متغیر سیاسی و اقتصادی است كه سرمایه گذاران، چشم انداز روشنی از آنها ندارند.
وی درباره شكل گیری وضعیت ركود در بورس و نارضایتی سهامداران خرد از شرایط موجود، افزود: پیش از برگزاری مجامع شركت ها، شاهد بازار كم رمقی بودیم كه پیش بینی می شد با برگزاری مجامع، وضعیت معاملات بهتر شود كه چنین موضوعی رخ داد و قیمت بسیاری از سهام افزایش یافت.
معاون ناشران و اعضا بورس تهران اضافه كرد: البته این رونق در سهام صنعت بانكداری رخ نداد كه انتظار داریم سریعتر بانك ها نیز تعیین تكلیف شوند.
حسینی مقدم یادآور شد: در مجموع پس از پایان فصل برگزاری مجامع شركت ها، رونق معاملات كاهش یافت به طوری كه اكنون رونق كافی در بازار وجود ندارد.
وی به كاهش سود بانكی اشاره كرد و گفت: اگرچه نرخ بهره روند نزولی دارد، اما هنوز در سایر بازارها جذابیت برای سرمایه گذاری وجود دارد كه اجازه نمی دهد منابع گسترده ای وارد بازار سرمایه شود.
معاون ناشران و اعضا بورس تهران با بیان این كه منابع مالی عمده ای در بازار پول جذب شده است كه انتظار داریم در آینده به دنبال بازارهای جذابتر بروند، افزود: با توجه به اینكه بانك ها پیش از این، قراردادهای بلند مدت سپرده گذاری را با مردم امضا كرده اند هنوز نرخ های سود بالایی را به سرمایه گذاران پرداخت می كنند، بنابراین شاهد تاخیر در حركت منابع مالی از بازار پول به بازار سرمایه هستیم.
حسینی مقدم اضافه كرد: بسیاری از قراردادهای یكساله بانك ها در شهریور ماه امسال به سررسید خود نزدیك می شود، بر این اساس، در فصل پاییز منابع مالی جدیدی از بانك ها به بازارهای دیگر از جمله بازار سرمایه منتقل خواهد شد.
وی ادامه داد: به نظر می رسد دلیل اصلی جذب نشدن منابع مالی گسترده از بازار پول به بازار سرمایه این عامل بوده است، كه امیدواریم این اتفاق در یك یا دو ماه آینده رخ دهد و مسیر حركت منابع مالی به سوی بورس تغییر كند.
معاون ناشران و اعضا بورس تهران به احتمال كاهش مجدد نرخ سود بانك ها اشاره كرد و گفت: اجرایی شدن این موضوع به رونق بازار سرمایه می كند و با توجه به این كه مردم نیز درك درستی از تحولات اقتصادی دارند، به سراغ بازارهای دارای بازدهی بیشتر خواهند رفت.
اقتصام**2022**1561
۰ نفر