خداوند عنایتی به شما كرده كه چه بخواهید و نخواهید از استوانه های نظام هستید

تهران - ایرنا - آیت‌الله جوادی آملی از مراجع عظام تقلید در دیدار با آیت الله هاشمی رفسنجانی خطاب به وی گفت: خداوند عنایتی به شما كرده كه چه بخواهید و چه نخواهید، از استوانه‌های این نظام هستید.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت الله جوادی آملی روز دوشنبه در جریان حضور آیت الله هاشمی رفسنجانی در منزلشان واقع در دماوند با اشاره به اینكه «هر نعمتی با مسئولیتی همراه است»، افزود: یكی از ویژگی‌های شما، صبر است كه به قول معروف، كیمیاست و خداوند هم به شما داده است.
آیت‌الله جوادی آملی با ابراز تأسف از تخریب‌هایی كه صورت می‌گیرد، صبر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را ستود و گفت: تشكیل حكومت و زمینه‌سازی برای راهنمایی انسان‌ها، آرزوی همه انبیاست و این انقلاب، فرصتی برای ماست كه مردم را راهنمایی كنیم و در این راه، از تلخی‌ها نرنجیم و باید صبر كنیم.
وی، «اصبروا»، «و صابروا» و «استعینوا بالصبر والصلاه» را راهنمای قرآن خواند و اظهار كرد: خداوند وعده داده است كه صابران را پیروز می‌كند.
آیت‌الله جوادی آملی همچنین در خصوص كارهای تحقیقاتی و پژوهشی كه انجام می‌دهد، گفت: كارهای تفسیری و مباحث مربوط به فلسفه را ادامه می‌دهم و در مدت اقامت در اینجا هم، مسجدی است كه دو وعده نماز می‌خوانم.
وی افزود: در خصوص كارهای قرآنی، واقعیت این است كه بعد از تفسیر المیزان علامه طباطبایی، فكر می‌كردیم تمام مطالب گفته شد، اما با گذشت زمان، مسائل جدیدی پیدا شد، حتی در درس‌ها بعضاً سؤالات تازه‌ای مطرح می‌شود. به گونه‌ای كه تفسیر جدیدم به چهلمین جلد رسید، اما هنوز به نصف قرآن نرسیدیم.
آیت‌الله جوادی آملی با بیان این جمله كه «این انقلاب خیلی بركت داشت»، به تفسیر شیخ طوسی، تفسیر فیض و دیگر تفسیر قرآن اخیراً اشاره كرد و گفت: 400 سال بعد از تفسیر فیض، علامه طباطبایی تفسیر خویش را با مطالب جدید و بسیار نوشت كه به بركت انقلاب و حتی دفاع مقدس بود.
وی اظهار كرد: در بحبوحه فعالیت‌های توده‌ای‌ها، علامه طباطبایی بعضاً روزی 8 ساعت با سران آنها بحث می‌كرد، به گونه‌ای كه یكی از آنها به اعضای گروهك خویش می‌گفت كه طباطبایی مرا موحد كرد.
آیت‌الله جوادی آملی با ارائه گزارشی از اوضاع حوزه علمیه قم، ورود زودهنگام طلبه‌ها به كارهای سیاسی، فرهنگی ،قضایی و اجتماعی را به نهال‌فروشی كشاورزان و باغبان‌ها تشبیه كرد و گفت: باید برنامه‌ای باشد تا طلبه‌ها پس از تكمیل دروس برای مسئولیت‌ها و كارها وارد جامعه شوند.
آیت‌الله جوادی آملی در ادامه سخنانش و در تأیید این جمله آیت‌الله هاشمی رفسنجانی كه «حوزه‌های علمیه باید فعالیت بیشتری برای تبیین و تطبیق مسائل جامعه با مبانی اسلام و قرآن داشته باشد»، به نامه‌ای از حضرت علی(ع) به مالك اشتر و محتوای آن اشاره كرد و گفت: حضرت می‌فرماید: دین هست، ولی در دست اشرار اسیر است و ‌ای مالك توجه داشته باش كه اگر رهبر جامعه و استاندار، آدم‌های خوبی باشند، كافی نیست، باید مردم با دین همراه شوند.
وی با یادآوری تعبیر حضرت علی(ع) كه «انّ عمادالدین بالجماع المسلمین»، گفت: مردم حرف اول را می‌زنند، اگر مردم نباشند و رهبر، ولو حضرت علی(ع) باشد، حكومت اسلامی شكست می‌خورد.
آیت ‌الله اكبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز دراین دیدار نیز با ابراز خوشحالی از بهبودی نسبی وضع جسمی آیت الله جواید آملی گفت: وجود حضرت‌عالی كه خیلی آرام و نجیبانه در حوزه علمیه كار می‌كنید، نعمتی برای انقلاب است.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در توضیح این جمله آیت‌الله جوادی آملی كه «انقلاب اسلامی، بركتی برای كارهای قرآنی و فقهی است»، گفت: در تاریخ تشیّع، فرصتی پیش آمده تا حوزه‌های علمیه به فقه حكومتی بپردازند.
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با بیان این جمله كه «پایه‌ها و مبانی خوبی در فقه شیعه وجود دارد»، گفت: اگر فضلا و علمای حوزه‌های علمیه، مسائل مستحدثه را جدّی بگیرند، فقه جدیدی شكل می‌گیرد.
وی با نقد تفكری كه حكومت در زمان غیبت را نمی‌پسندد، گفت: جامعه اسلامی، به خصوص در زمان غیبت نیازمند اداره است و چه خوب است كه این اداره براساس اجتهاد اسلامی و فقه شیعی باشد.
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، موج جدید نگارش كتاب توسط علما و فضلای حوزه‌های علمیه، به خصوص در قم را ستود و با اشاره به تفسیر آیت‌الله جوادی آملی، گفت: درست است كه علامه طباطبایی، تفسیر كاملی نوشت، اما در تمام سالهای پس از نگارش آن كتاب، مسائل جدیدی در جامعه مطرح شده كه نیاز به نگاه تفسیری دارد.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با تأكید بر این جمله كه «حوزه، نقش بسیار ارزنده‌ای برای حفظ و بقای نظام اسلامی در جامعه دارد»، گفت: باید دلسوزان جامعه و حوزه برنامه‌ریزی كنند تا فضلا و علما با نگاه اسلامی، مسائل اجتماعی را بررسی كنند.
وی در بخش دیگری از سخنان خویش، به مطالبه مقام معظم رهبری از دانشگاه‌ها در خصوص كرسی‌های آزاداندیشی اشاره كرد و با انتقاد از سطحی‌نگری مسئولان مربوطه به این مقوله عمیق و محدود كردن آن به برگزاری چند سمینار و همایش، گفت: به این فكر افتادیم كه برای تحقق این امر، كاری انجام دهیم، در این راستا گروهی از افاضل حوزه و دانشگاه جمع شدند تا درباره مسائل روز و تطبیق و تبیین آن براساس اركان اسلام در عقاید و اخلاق، تحقیق، بحث و تبادل‌نظر كنند.
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، با بیان این جمله كه «نیاز امروز جوانان، نیاز فردای جامعه است»، گفت: دروس و كتابی برای دو واحد اختیاری در دانشگاه آزاد اسلامی با استادانی كه با این مسائل آشنا هستند و آموزش دیده‌اند، تهیه شده است تا از سال تحصیلی جدید، تدریس آن در دانشگاه آزاد شروع می‌شود.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با تأكید بر این نكته كه «اكثر جوانان ایران تحصیلكرده و آگاه به مسائل جهانی هستند»، گفت: با این جوانان، باید به زبان منطق، علم و دانش صحبت كرد.
وی با اشاره به گستردگی دانشگاه آزاد اسلامی از 450 واحد سراسر كشور، گفت: امیدواریم با این حركت، مسیری در جهت تعمیق آزاداندیشی برای جوانان گشوده شود.
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، توجه به طرح‌های دانش‌بنیان را از دیگر كارهای دانشگاه آزاد دانست و با اشاره به اسناد بالادستی نظام كه مجمع تشخیص مصلحت نظام تدوین و تصویب و رهبری نظام تأیید و ابلاغ كرده‌اند، گفت: از این به بعد، توسعه كشور باید دانش‌بنیان باشد تا تعالیم دانشگاهی از حالت صرف تئوری، كاربردی شوند.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره به سوابق آلمان و ژاپن كه پس از خرابی‌های جنگ، به طرح‌های دانش‌بنیان توجه كرده‌اند، گفت: با اینكه تمام زیربناهای این دو كشور در جنگ از بین رفته بود، اما با توجه به طرح‌های دانش‌بنیان، به گونه‌ای حركت كرده‌اند كه الان دو غول اقتصادی، فنی و تكنولوژی هستند.
وی با بیان این جمله كه «این كار را در دانشگاه آزاد شروع كردیم و تا همین الان حدود 800 شركت تأسیس شده است»، افزود: الان عمدتاً به تحقیقات دانشجویان و استادانی توجه می‌شود كه مراحل آزمایش را گذرانده‌اند، اما به دلایلی بایگانی شده‌اند. بناست با این تحول، به كارهای اساسی كشور توجه شده است.
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، با اشاره به نانو و پلاسما كه دو علم جدید و مسئله اساسی جهان شده‌اند، گفت: می‌خواهیم به این علوم كه در قرآن هم اشاراتی دارند، مبنای اسلامی بدهیم.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با تأكید بر رشد دانش پلاسما در دانشگاه آزاد اسلامی، به صنعت ایتر و ورود هشت كشور پیشرفته در این زمینه اشاره كرد و گفت: تعبیر آنان این است كه می‌خواهیم خورشید را با صنعت ایتر به زمین بیاوریم، یعنی در زمین هم مانند سیستم خورشید، نور و انرژی تولید كنیم.
هره برداری از 15 هزار مترمربع فضای آموزشی، اداری، ورزشی روز سه شنبه همزمان با گرامیداشت هفته دولت طی آئینی با حضور آیت الله هاشمی رفسنجانی در دماوند آغاز شد.
آئین بهره برداری از پروژه های دانشگاه آزاد اسلامی دماوند با حضور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، اعضای هیأت امنا و هیأت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی، سیدحسین هاشمی استاندار تهران، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران، نماینده مردم شهرستان های دماوند و فیروزكوه در مجلس شورای اسلامی و فرماندار و جمعی از مسئولان محلی برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، آیت الله هاشمی رفسنجانی در بدو ورود به شهرستان دماوند با حضرت آیت الله جوادی آملی دیدار و گفت وگو كرد.
تهرام 1625
۰ نفر