۹ شهریور ۱۳۹۵، ۸:۱۲
کد خبر: 82209847
T T
۰ نفر

با «سامان» كتابخانه‌تان را پیدا كنید

۹ شهریور ۱۳۹۵، ۸:۱۲
کد خبر: 82209847
با «سامان» كتابخانه‌تان را پیدا كنید

تهران - ایرنا - مدیركل فناوری اطلاعات نهاد كتابخانه‌های عمومی كشور گفت: افراد می توانند از طریق نرم افزار «سامان»، نزدیكترین كتابخانه به محل زندگی یا كار خود را پیدا كنند.

لیلی هاشمی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا افزود: یكی از پروژه های مهمی كه در حوزه فناوری اطلاعات در نهاد كتابخانه های عمومی كشور انجام شده، تولید نرم افزار جامع مدیریت كتابخانه های عمومی كشور «سامان» است كه با همكاری دو اداره كل فناوری اطلاعات و امور كتابخانه ها طراحی و اجرا شده است.
وی دو هدف اساسی راه اندازی «سامان» را، مكانیزاسیون همه فرآیندهای كتابخانه های عمومی كشور و ارائه خدمات متنوع به اعضا و مراجعان در فضای مجازی به صورت آنلاین دانست.
هاشمی با بیان اینكه اكنون 97 درصد از كتابخانه های عمومی كشور به سیستم «سامان» متصل هستند، ادامه داد: 2300 كتابخانه با این سیستم تحت وب كار می كنند و همه فرآیندهایی كه در آنها انجام می شود نظیر ثبت نام، امانت، درخواست عضویت، تمدید امانت، یافتن محل كتابخانه ها و فهرست نویسی به صورت مكانیزه در این سیستم تعبیه شده است.
به گفته وی، «سامان» مطابق با استانداردهای جهانی فهرست نویسی و كتابداری است و جستجو در بانك اطلاعاتی همه كتابخانه های عمومی كشور از طریق آن امكانپذیر است.

** نرم افزار اطلس كتابخانه ها
مدیركل فناوری اطلاعات نهاد كتابخانه‌های عمومی كشور خاطر نشان كرد: علاوه بر «سامان»، سیستم های یكپارچه دیگری نظیر اطلس كتابخانه ها با قابلیت های مختلف تعبیه شده كه نزدیكترین كتابخانه به محل زندگی و كار فرد و حتی مسیرهای رسیدن به آن را روی نقشه نشان می دهد.
وی با بیان اینكه آدرس اینترنتی این اطلس http://atlas.iranpl.ir است، اضافه كرد: وقتی ‌فرد در این سامانه وارد می شود، پس از یافتن كتابخانه مورد نظر قادر خواهد بود در كتابخانه عضو شده و پس از جستجوی منبع مورد نیاز، آن را امانت بگیرد، بنابراین این سیستم ها كاملا به هم پیوسته است.
هاشمی اظهار داشت: « سامان» این قابلیت را دارد تا بتوان در آینده، به صورت آنلاین و بدون مراجعه به كتابخانه، كتابی را امانت گرفت هرچند اكنون نیز از طریق این سامانه می توان پس از جستجوی منبع مورد نیاز، درخواست امانت و یا رزرو آن را داد.
وی گفت: یكی دیگر از سامانه های نهاد، سامانه ویژه نابینایان و كم بینایان است كه از طریق آن اعضای نابینا و كم بینا می توانند، فایل گویای كتب موجود را برای مدت زمانی خاص دریافت كنند كه بعد از آن مدت، فایل كتاب برداشته شده و غیر قابل دسترس خواهد بود.
فراهنگ ** 1880 ** 1071
۰ نفر