۹ شهریور ۱۳۹۵، ۱۰:۰۲
کد خبر: 82210060
T T
۰ نفر
پرتال كودك همزمان با آغاز سال تحصيلي راه اندازي مي شود

تهران - ايرنا - مديرعامل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان گفت: پرتال كودك با هدف ايجاد امكانات و برنامه هاي مناسب كودكان و نوجوانان در فضاي مجازي با تلاش كانون طراحي و همزمان با آغاز سال تحصيلي راه اندازي مي شود.

عليرضا حاجيان زاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش ايرنا با بيان اينكه فضاي مجازي يك پديده جديد در كشور بوده و به سرعت در حال توسعه است و بچه ها متاثر از اين فضاي مجازي هستند، افزود: سياست كانون بر اين است كه محتواي مناسبي را براي بچه ها در فضاي مجازي فراهم كند، از اين رو پرتال كودك را طراحي كرده كه اكنون مراحل آزمايشي را طي مي كند و بزودي رونمايي مي شود.
وي توضيح داد: در اين پرتال سعي شده تمامي امكانات كانون و غير كانون كه براي كودكان و نوجوانان مفيد است مثل قصه هاي كودكانه، كتاب ها، شعرهاي كودكانه، آموزش كاردستي، معرفي اسباب بازي هاي مناسب، فايل هاي صوتي و تصويري و فيلم ها ارائه شود.
مديرعامل كانون پرورش فكري ادامه داد: همچنين در اين پرتال بخشي نيز به بزرگسالان اختصاص داده شده كه شامل مقالات، اخبار و اطلاع رساني برنامه هاي كودكان و نيازهاي خانواده ها از جمله پزشكان كودكان و نوجوانان و مشاوره هاي كودكان است.
حاجيان زاده يادآور شد: در فاز بعدي در نظر است تا مستقيم بين اين پرتال و كودكان و نوجوانان تعامل برقرار شود به نحوي كه بچه ها مي توانند آثار توليدي خود را در اين پرتال به نمايش بگذارند و مربيان و خانواده ها نيز مي توانند با اين پرتال ارتباط برقرار كنند تا فضاي امني براي كودكان، نوجوانان، خانواده ها و فعالان حوزه فضاي مجازي فراهم شود.
وي اضافه كرد: همچنين توليد كتاب هاي الكترونيك با پنج زبان دنيا شروع شده و در كنار هر كتاب يك متن گويا هم وجود دارد، اپليكيشن هاي مختلف در حال طراحي است تا بچه ها بتوانند در فضاي مجازي از برنامه هاي مناسب سن خود استفاده كنند.

** اجراي طرح كانون مدرسه در سراسر كشور
مديرعامل كانون پرورش فكري در تشريح ديگر برنامه هاي كانون در سه سال گذشته ادامه داد: در راستاي اجراي طرح يك روز بدون كيف و كتاب و حذف تعطيلي پنجشنبه ها سال گذشته در مرحله اول اجراي اين طرح، فعاليت هاي 942 مركز كانون به مدارسي كه از قبل مشخص شده بود، برده شد.
حاجيان زاده افزود: در اين طرح از يك سو مربيان كانون در مدارس حضور يافته و به ارائه آموزش هاي لازم براي جذب دانش آموزان به فعاليت هاي كانون پرداختند و از سوي ديگر معلمان همراه با بچه ها در كانون حضور يافته و از برنامه ها استفاده كردند.
وي توضيح داد: امسال طرح كانون مدرسه كه از قبل به شكل آزمايشي در يك دوره انجام شده بود، بازنويسي شد و با توجه به شرايط و نيازهاي روز در اول سال تحصيلي با هدف تقويت ارتباط بين مدارس و كانون پرورش فكري به اجرا در مي آيد.
مدير عامل كانون پرورش فكري افزود: در طرح كانون مدرسه سال گذشته به شكل موردي مربيان به مدارس اعزام شدند و امسال با قوت بيشتري ادامه مي يابد كه چند مرحله دارد از جمله آوردن بچه ها به كانون و رفتن مربيان به مدارس و آموزش دادن به معلمان است.
حاجيان زاده خاطرنشان كرد: طرح كانون مدرسه در هر مدرسه اي كه علاقه مند به فعاليت هاي كانون باشد، بدون هيچ محدوديتي در سال تحصيلي جديد اجرا مي شود.

* راه اندازي 25 مركز جديد سيار روستايي
مديرعامل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان با بيان اينكه كانون در سال هاي گذشته در راستاي توسعه عدالت فرهنگي و آموزشي كه از سياست هاي كلي نظام تعليم و تربيت است گام هايي برداشته است، گفت: از جمله كارهايي كه در گذشته سابقه داشته و اكنون با جديت دنبال مي شود حضور كانون در روستاها و مناطق محروم است.
حاجيان زاده اظهار داشت: مراكزي با عنوان كتابخانه هاي كانون در شهرها وجود دارد كه فعاليت هاي فرهنگي، هنري و ادبي انجام مي دهند كه كودكان و نوجوانان عضو كانون شده و در كلاس ها شركت مي كنند.
وي ادامه داد: همين فعاليت را در قالب مراكز سيار به روستاها برده ايم و سعي شده ماشين هايي به كتابخانه تجهيز شده و همراه مربيان به روستاها بروند.
مديرعامل كانون پرورش فكري افزود: بچه هاي روستا مي توانند با عضويت در اين مراكز سيار كتاب به امانت گرفته و از فيلم ها و قصه گويي مربيان بهره مند شوند.
حاجيان زاده يادآور شد: اخيرا يك امكان پرتابلي به منظور اجراي نمايش عروسكي در اين مراكز سيار تهيه شده و تمامي فعاليت هاي يك مركز ثابت در شهر در اين مراكز سيار روستايي گنجانده شده است.
وي با بيان اينكه همچنين اين مراكز سيار در حاشيه شهرها هم حضور مي يابند و به اجراي برنامه مي پردازند، اضافه كرد: در سال 92 تعداد مراكز سيار روستايي كانون پرورش فكري 95 مركز بود كه در مدت سه سال گذشته با راه اندازي 25 مركز جديد اين تعداد به 120 مركز رسيده است.
مديرعامل كانون پرورش فكري ادامه داد: اين مراكز سابقه 40 و 50 ساله دارند كه به تدريج توسعه يافته و برنامه بعدي كانون اين است كه توسعه مراكز سيار را در اولويت قرار دهد.

** تا پايان سال 95 هر استان به يك مركز فراگير مجهز مي شود
حاجيان زاده با بيان اينكه از جمله مصاديق توسعه عدالت فرهنگي ايجاد و توسعه مراكز فراگير است، گفت: اين مراكز در راستاي خدمات رساني به كودكان و نوجوانان با نيازهاي خاص همچون افراد ناشنوا، نابينايان، افراد با ناتواني جسمي و ذهني داير شده كه امكانات مورد نياز براي اين افراد همچون تجهيزات و مربيان فراهم است.
وي ادامه داد: تجهيزاتي همچون كتاب هاي بريل و امكانات سمعي و بصري تهيه شده و با همكاري سازمان هاي بهزيستي و آموزش و پرورش استثنايي سعي شده فعاليت اين مراكز توسعه يابد.
مديرعامل كانون پرورش فكري خاطرنشان كرد: اكنون 21 مركز فراگير در سراسر كشور فعال است كه بزودي اين مراكز در همه استان ها توسعه مي يابد و برنامه اين است كه در هر استان يك مركز فراگير داشته باشيم كه تلاش بر اين است تا پايان سال 95 محقق شود.

** راه اندازي مراكز تخصصي در كانون
حاجيان زاده اظهار داشت: كانون پرورش فكري فعاليت هاي 42 گانه در كنار كتابخواني ايجاد كرده تا بچه هايي كه در سنين پايين تر در كلاس هاي عمومي شركت مي كنند در سنين نوجواني علاقه مند به يك رشته خاص شده و به طور تخصصي به آن رشته بپردازند.
وي ادامه داد: از اين رو اكنون مراكز تخصصي در برخي رشته ها ايجاد شده تا بچه هايي كه علاقه مند هستند در يك گرايش تخصصي كار كنند اين امكان براي آنها فراهم شود از جمله اين مراكز، مركز تخصصي ادبي و مركز تخصصي علوم و فنون است.
مدير عامل كانون پرورش فكري با بيان اينكه اكنون در حال برنامه ريزي براي راه اندازي مركز تخصصي قرآن و عترت هستيم، گفت: كانون تلاش مي كند تا مراكزي كه از قبل بوده اما حالت نمادين دارد را فعال كند.

** تشكيل اتاق فكر براي پيوست فرهنگي بين عناصر و توليدات كانون
حاجيان زاده با بيان اينكه از ديگر فعاليت هاي كانون بحث محتواي مناسب فرهنگي در توليدات كانون است، اظهار كرد: كانون توليداتي همچون كتاب، فيلم، تئاتر، اسباب بازي و سرگرمي ، موسيقي و سرودهاي كودكانه دارد كه به منظور ايجاد پيوست فرهنگي بين عناصر و توليدات مختلف در دولت يازدهم اتاق فكري تشكيل شده است.
وي افزود: به عنوان مثال در زمينه اسباب بازي و يكي از مصاديق آن كه عروسك است بايد پيوست فرهنگي ايجاد شود به اين معنا كه در كنار عروسك، بايد داستان و كتاب و رمان داشته باشيم و انيميشن هايي توليد شود تا آن شخصيت براي بچه ها ملموس باشد كه اين بحث حتي در توصيه هاي رهبر معظم انقلاب نيز مورد تاكيد قرار گرفته است.
مديرعامل كانون پرورش فكري با بيان اينكه همچنين طرحي با عنوان سامان بخشي صنعت اسباب بازي نيز در كانون به اجرا درآمده است، اضافه كرد: در اين رابطه جشنواره اسباب بازي در سال هاي 94 و 95 برگزار شد كه اين جشنواره ها يك قطعه از طرح جامع سامان بخشي صنعت اسباب بازي در كشور است.
حاجيان زاده اظهار داشت: در اين طرح پيش بيني شده به عنصر محتوا، توليد، حمايت از توليد كنندگان و موضوع توزيع و سامان دهي عرصه توزيع محصولات اسباب بازي بها داده شود.
وي ادامه داد: در جشنواره امسال اسباب بازي بيش از 60 شركت توليد كننده محصولات خود را عرضه كردند و 16 نشست و كارگاه تخصصي با موضوعات آموزش و نقش اسباب بازي در آموزش، نقش اسباب بازي در توسعه ارزش ها و فرهنگ كشور، رويكرد خلاقيت در اسباب بازي و اقتصاد اسباب بازي برگزار شد و بيش از 40 بازي ايراني به منظور توسعه، ترويج و معرفي بازي هاي ايراني و سنتي آموزش داده شد.

** افزايش فروشگاه هاي كانون به 150 باب
مديرعامل كانون پرورش فكري با بيان اينكه كانون تلاش دارد تا فعاليت هاي خود را براي تمامي كودكان ايران فراگير كند، افزود: آغاز فعاليت هاي كانون به 50 سال قبل باز مي گردد و همواره سعي كرده بچه هاي علاقه مند را عضو كرده و بسياري از بچه ها قديم امروز از چهره هاي مطرح فرهنگي و هنري كشور هستند.
حاجيان زاده اظهار داشت: البته ممكن است برخي كودكان و نوجوانان عضو كانون نباشند كه با بهره گيري از ديگر روش ها همچون محصولات كانون شامل كتاب، فيلم، تئاترهاي توليد كانون و اسباب بازي ترتيبي داده شده تا همه بچه ها از امكانات كانون استفاده كنند.
وي ادامه داد: در اين رابطه همچنين تعاملي با آموزش و پرورش انجام شده تا بتوانيم با برگزاري نمايشگاه هايي در مدارس امكان دسترسي بچه ها به محصولات كانون را راحت تر كنيم.
مدير عامل كانون پرورش فكري افزايش فروشگاه هاي كانون را از ديگر راه هاي دسترسي تمامي كودكان به محصولات عنوان كرد و يادآورشد: تا سه سال گذشته 55 باب فروشگاه كانون فعال بود كه اكنون به 114 باب رسيده و تا پايان سال 95 به 150 فروشگاه افزايش مي يابد.
حاجيان زاده اضافه كرد: برنامه ريزي شده در پنج سال آينده تمامي مناطق آموزش و پرورش كشور كه حدود 750 منطقه است در هر منطقه حداقل يك فروشگاه داير شود تا مدارس آن منطقه بتوانند از امكانات و محصولات كانون استفاده كنند.
وي اظهار كرد: اكران فيلم هاي توليد كانون از اول مهر آغاز مي شود و با آموزش و پرورش هماهنگ شده تا دانش آموزان را براي تماشاي اين فيلم ها به سالن هاي كانون بياورند.
مديرعامل كانون پرورش فكري ادامه داد: همچنين يك تريلي نمايشي داريم كه در گذشته هر سال صرفا در دو استان نمايش اجرا مي كرد اما در سال 94 طي برنامه مشخصي به همه استان هاي كشور سفر كرد و 300 اجرا در كشور داشت.
حاجيان زاده افزود: اين تريلي سيار امسال و در دومين سال اجراي خود 600 اجرا خواهد داشت كه پيش بيني مي شود به 700 اجرا نيز برسد كه اين كار نيز در راستاي توسعه عدالت فرهنگي و آموزشي است چرا كه در برخي شهرها سالن تئاتر وجود ندارد و بچه هاي آن شهر ممكن است تاكنون نمايش هيچ تئاتري را تجربه نكرده باشند.
وي بيان داشت: همچنين در رابطه با توسعه فراگير كردن فعاليت هاي كانون از فضاي صدا و سيما استفاده شد و برخي از فيلم ها و پويانمايي هاي كانون از ارديبهشت امسال هر روز از شبكه دو به نمايش گذاشته شد.
مدير عامل كانون پرورش فكري خاطرنشان كرد: با شبكه دو سيما توافقي انجام شده تا 60 برنامه توليدات كانون در اين شبكه به نمايش درآيد كه بزودي توليد و نمايش آنها شروع مي شود.

** ساماندهي زبان هاي خارجي در كانون
مديرعامل كانون پرورش فكري با بيان اينكه اقدام ديگر توسعه آموزش و ساماندهي زبان هاي خارجي است، گفت: كانون سابق طولاني در خصوص آموزش هاي زبان هاي خارجي در قالب كانون زبان ايران دارد كه از جهت تخصصي و زبان آموزي و اعتمادي كه مردم به كانون زبان دارند، برتري دارد.
حاجيان زاده اظهار داشت: اكنون 237 مركز كانون زبان ايران در سراسر كشور وجود دارد و شرايطي فراهم شده و از آنجا كه رهبر معظم انقلاب نيز در مورد بازنگري آموزش زبان هاي خارجي و انحصار نكردن اين آموزش ها به زبان انگليسي تاكيد كرده اند، كانون زبان نيز تلاش مي كند جنبه فرهنگي آموزش زبان را مدنظر قرار دهد.
وي بيان داشت: كانون زبان همچنين سعي كرده توليد كتاب متناسب با فرهنگ اسلامي ايراني باشد كه كتابي هم آماده شده كه مي تواند براي كانون زبان و هر آموزشگاه آزادي مورد استفاده قرار گيرد.
مديرعامل كانون پرورش فكري خاطرنشان كرد: كانون زبان ايران هفت زبان زنده دنيا شامل انگليسي، فرانسه، آلماني، اسپانيايي، عربي، روسي و فارسي را تدريس مي كند و اين امكان وجود دارد تا بتوانيم اين آموزش ها را توسعه دهيم.
حاجيان زاده اظهار داشت: با توجه به اينكه در آموزش و پرورش زبان هاي متنوع وجود ندارد و معلمان و كتاب هاي درسي خاص نياز دارد، اين آمادگي از سوي كانون زبان ايران وجود دارد تا با توجه به تعداد متقاضيان در مناطق مختلف كشور آموزشي غير از زبان انگليسي به دانش آموزان ارايه شود.
وي ادامه داد: در اين رابطه شوراي سياستگذاري آموزش زبان هاي خارجي تشكيل شده كه به تصويب شوراي راهبردي وزارت آموزش و پرورش نيز رسيده است پيش بيني شده دبيرخانه شورا در كانون باشد.
مديرعامل كانون پرورش فكري با بيان اينكه اين شورا تلاش مي كند در حوزه كتاب هاي درسي آموزش و پرورش و محتواي آموزشي آموزشگاه هاي آزاد موثر باشد، افزود: زبان انگليسي متقاضي زياد دارد براي فرهنگسازي و گرايش افراد به ديگر زبان ها اين آمادگي در كانون زبان وجود دارد تا در هر منطقه در صورت به حد نصاب رسيدن متقاضيان براي زبان ديگري غير از زبان انگليسي كلاس تشكيل شود.
حاجيان زاده اظهار داشت: مصوبه اي در شوراي عالي آموزش و پرورش از سال ها قبل وجود دارد مبني بر اينكه بچه ها مي توانند به جاي زبان انگليسي ساير زبان هاي تعريف شده را بخوانند كه اين مصوبه نتوانست همان سال ها اجرا شود چون متقاضي براي ديگر زبان ها وجود نداشت و اكنون اين ظرفيت و فضا براي دانش آموزان مهيا شده است.
فراهنگ ** 1883 ** 1071
۰ نفر