به گزارش ایرنا، این مرز كه در محدوده شهر یوكسك اوا قرار دارد، در حالی به دستور وزارت گمركات و تجارت تركیه بازگشایی می شود كه دولت آنكارا یوكسك اوا را از وابستگی به استان حكاری جدا كرده و با توجه به افزایش جمعیت این شهر، موقعیت استانی به آن داده است.
با وجود این این هنوز مقررات منع عبور و مرور در مناطق مختلف یوكسك اوا كه در 50 كیلومتری مرز سرو جمهوری اسلامی ایران در آذربایجان غربی قرار دارد، هر از گاهی به لحاظ ادامه درگیری ها بین نیروهای دولتی و پ.ك.ك در منطقه اعمال می شود.
دولت آنكارا كه برای جبران خسارات مالی وارده به كسبه و اصناف یوكسك اوا به علت محدودیت هایی در ارتباط با تدابیر امنیتی در سطح شهر اعمال می شود، متضرر شده اند، كمك های مالی انجام می دهد و انتظار می رود با بازگشایی مرز و شروع رفت و آمد مسافری و تردد خودروها، رونق تجاری نیز شروع شود. تا جولای سال گذشته كه به مدت سه سال درگیری در مناطق كردنشین تركیه متوقف شده بود، به خاطر رفت و آمدهای روزانه پیله وران و مرزنشینان تركیه به ایران و همچنین رفت و آمدهای گردشگر به وان، رونق اقتصادی و تجاری در شهرهای مرزی تركیه با ایران به طور قابل توجهی افزایش یافته بود. اما از جولای سال گذشته كه درگیری ها دوباره شروع شده، منطقه در تنگنای اقتصای و تجاری قرار گرفته است.
تركیه و جمهوری اسلامی ایران دارای سه مرز گمركی مشترك می باشند كه به ترتیب عبارت از پایانه مرزی بازرگان نقطه مقابل مرز گوربولاغ، پایانه مرزی سرو نقطه مقابل مرز اسن دره و پایانه مرزی رازی نقطه مقابل مرز كاپی كوی تركیه می باشد. این مرز در عین حال مرز ارتباط ریلی بین دو كشور همسایه است. مرز كاپی كوی تركیه حدود 11 ماه پیش به دنبال ربوده شدن 11 ات لز كاركنان گمرك همزمان با از سرگیری درگیری ها در مناطق شرق و جنوب شرق تركیه با ملاحظات امنیتی تعطیل شده بود. تعطیلی این مرز كه نزدیك به سه ماه به طول انجامید ضربه سنگینی به اقتصاد منطقه به ویژه شهر وان زد.
مرز سرو نیز به علت انفجار پل ارتباطی بین شهر مرزی یوكسك اوا – اسن دره نزدیك به سه ماه نیز تعطیل شد. با بازسازی پل، تلاش دوباره برای بازگشایی اقدام شد ولی دوباره با افزایش درگیری تعطیل شد. تعطیلی این دو مرز، حجم كاری پایانه مرزی بازرگان را به شدت افزایش داده بود تا اینكه مرز كاپی كوی ماه گذشته دوباره فعال شد و مرز اسن دره نیز روز گذشته گشایش یافت.
مرز بازرگان بزرگترین مرز زمینی بین ایران و تركیه می باشد. این مرز علاوه بر اینكه بزرگترین مرز زمینی برای عبور مسافری است، تنها مرز بزرگ بین دو كشور برای عبور ترانزیت برای كامیونها از شرق به غرب و از غرب به شرق می باشد. سازمانهای مردم نهاد و تشكلهای صنفی و فعالان تجاری و خدماتی شهر كمپین گسترده ای را برای بازگشایی مرز برپا كردند كه در نهایت دولت آنكارا با بهینه سازی وضعیت امنیتی و اتخاذ تدابیر لازم پریروز این مرز را بازگشایی كرد.
پایانه مرزی اسن دره روش «ساخت، بهره برداری،انتقال» به بخش خصوصی واگذار شده و این طرح راه اندازی شده است. تركیه با هزینه 60 میلیون لیرترك كه با نرخهای روز حدود 20 میلیون دلار می شود، پایانه مرزی اسن دره را نوسازی كرده است. ساخت این پایانه در سال گذشته به روش بی.او.تی به یك شركت متعلق به اتحادیه اتاقها و بورسهای تركیه واگذار شد. مجموعه پایانه مرزی اسن دره تركیه در محوطه ای به مساحت 51 هزار و 500 متر مربع ساخته می شود. در این مجموعه واحدهای اداری، فروشگاهها، غذاخوری ها، تاسیسات اجتماعی، سالن انتظار مسافرین، محل اقامت رانندگان و امور فنی ساخته می شود.
خاورم/2011**1579
آنكارا – ایرنا – تركیه پایانه مرزی اسن دره نقطه مقابل مرز سرو جمهوری اسلامی ایران را بازگشایی كرد. این مرز كه با سرمایه گذاری 80 میلیون لیری بازسازی شده بود، به علت مشكلات امنیتی نزدیك به یك سال بسته بود.