۱۰ شهریور ۱۳۹۵، ۱۱:۵۰
کد خبر: 82211762
T T
۰ نفر
تئاتر توان یابان پنجمین جشنواره تئاتر شهر اجرا می شود

تهران-ایرنا- نمایش های فصل بهار نارنج به كارگردانی غلامرضا عربی و احساس چوبی به كارگردانی سیدمحمد رضوی در بخش ویژه تئاتر توان‌یابان پنجمین جشنواره تئاتر شهر اجرا می‌شوند.

به گزارش روز چهارشنبه گروه فرهنگی ایرنا از روابط عمومی پنجمین جشنواره تئاتر شهر، این بخش ویژه برای اولین بار و با هدف حمایت از گروه‌های تئاتر معلولان و با تاكید بر توانایی‌های ویژه این افراد در جشنواره تئاتر شهر برگزار می‌شود.
نمایش «فصل بهار نارنج» توسط گروه هنرمندان نابینا فرهنگ‌سرای بهمن آماده شده است.
«احساس چوبی» نیز كه سیدمحمد رضوی آن را كارگردانی كرده كاری از گروه هنرمندان نابینای فرهنگ‌سرای تهران است.
در بخش ویژه تئاتر توان‌یابان پنجمین جشنواره تئاتر شهر، گروه هایی با توانایی‌های خاص مانند اوتیسم، سندرم داون و نابینایان نمایش های خود را در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌دهند.
پنجمین جشنواره تئاتر شهر از 22 شهریورماه در سالن‌های شهر تهران برگزار می‌شود.

** اصغر همت، نوشین را به سنگلج می آورد
نمایش «پرتره مرد ریخته» به نویسندگی و كارگردانی مشترك غلامحسین دولت آبادی و آراز بارسقیان با بازی اصغر همت از روز دوشنبه 15 شهریورماه در تماشاخانه سنگلج روی صحنه می رود.
به گزارش ایرنا از روابط عمومی تماشاخانه سنگلج، نمایش «پرتره مرد ریخته» یا «مكاشفه ای در زندگی عبدالحسین نوشین» به نویسندگی و كارگردانی مشترك غلامحسین دولت آبادی و آراز بارسقیان با بازی اصغر همت به مدت 25 شب در تماشاخانه سنگلج روی صحنه خواهد رفت.
این نمایش در دو پرده، زندگی عبدالحسین نوشین (نمایشنامه نویس و كارگردان مطرح تئاتر ایران) را در دو مقطع زمانی مهم زندگی او واكاوی می كند. مونودرام «پرتره مرد ریخته» بر اساس پژوهش و اطلاعات موجود از زندگی عبدالحسین نوشین نگاشته شده است و در آن اصغر همت در مقام بازیگر، تنها ایفاگر نقش نوشین نیست و خود ایفاگر نقش شخصیت هایی است كه با نوشین رو به رو می شوند.
از دیگر عوامل این نمایش می توان به: سینا ییلاق بیگی در مقام طراح صحنه و لباس، عابس خلقی در مقام طراح نور و هدی پیدایش در مقام طراح پوستر و بروشور اشاره كرد.

** سمینار تخصصی نور و ماشینری در تئاتر در مركز مطالعات اجرایی قشقایی برگزار شد
به گزارش ایرنا از سمینار تخصصی نور و ماشیزی مركز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در این سمینار اریك میچو و رافائل جانسنز نشست‌های تخصصی ماشینری و نورپردازی را برگزار كردند و مهدی شفیعی مدیركل هنرهای نمایشی نیز به ارائه سخنانی در این خصوص پرداخت.
شفیعی در این سمینار گفت: با پیدایش ماشینیسم و تمدن صنعتی از اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم، نبوغ هنری به جریان صنعتی كه با بازار رابطه بیشتری داشت و نیازهای جامعه را می‌شناخت، احساس نیاز كرد.
وی افزود: در حالی ‌كه جریان صنعتی تولید انبوه داشت و بر مبنای اتفاقات علمی _ و نه خلاقیت هنری_ شكل می‌گرفت، اما همچنان با جریان هنری فاصله داشت تا اینكه هماهنگی بیشتری بین جریان هنری و جریان صنعتی رخ داد و صنعت دانان به فرآیند تولید تئاتر كمك كردند.
به گفته وی، این اعتقاد وجود داشت كه برای ساختن تمدنی والا، هنرمندی و صنعتگری و فن دانی در هم آمیخته شوند و خلاقیت هنری در خدمت مسایل كاربردی زندگی بشر قرار گیرد.
وی نقش تكنولوژی و حوزه صنعت را در تئاتر بسیار مهم دانست و تصریح كرد: تئاتر ما برای توسعه و رسیدن به دنیای معاصر و وارد شدن به جریان رقابت در تولید اثر هنری نیازمند این است كه تكنولوژی را بشناسد و فاصله‌اش را با دنیای صنعت و تكنولوژی كمتر كند.
شفیعی ادامه داد:‌ به‌عنوان یك تئاتری نسبت به ورود تكنولوژی به دنیای هنر احساس نیاز می كنم.
مدیركل هنرهای نمایشی ضمن تشكر از برگزاركنندگان مراسم خاطرنشان كرد: همه اتفاقات در تئاتر شهر و اداره كل هنرهای نمایشی نیفتد، بلكه بسیاری از بخش‌های دیگر هنر نیز نسبت به تكنولوژی احساس نیاز می‌كنند. شما با یك بازار انبوه از جریان خصوصی و جریان دولتی تئاتر و دیگر شاخه‌های هنری در تهران و شهرستان‌ها مواجه هستید. فقط كافی است اطلاعات بیشتر و كامل‌تری در اختیارشان قرار دهید و آن‌ها دسترسی‌های راحت‌تری به فعالیت‌های شما داشته باشند. در این صورت در كوتاه‌مدت می‌توانیم ارتباط‌های خوبی داشته باشیم تا به یك نفع دو سویه برسیم.
در این سمینار دو نشست تخصصی ماشینری تئاتر توسط اریك میچو و سیستم نورپردازی در تئاتر توسط رافائل جانسنز نیز برگزار شد.
اریك میچو در این نشست تكنولوژی صحنه را قابلیتی دانست كه هر سطحی را به سطح و ارتفاعی مدنظرمان، بالاتر یا پایین‌تر ببرد.
وی در این نشست سیستم‌های مختلف ماشینری را معرفی و با یكدیگر مقایسه كرد.
در نشست نور در این سمینار رافائل جانسنز به این اشاره كرد كه نورپردازی در استودیوهای تلویزیونی با سالن‌های تئاتر تفاوت دارد. وی گفت: در استودیو با یك‌چشم كه دوربین است، مواجه هستیم اما در تئاتر با دو چشم بیننده سروكار داریم و مسلما با توجه به هر موقعیتی نورپردازی متفاوتی خواهیم داشت و اینكه چه نوع سیستم نورپردازی داریم، بستگی دارد به اینكه از چه سیستم ماشینری استفاده‌شده باشد.
در این سمینار مدیر دفتر طرح های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جمعی از كارشناسان این دفتر و تكنسین های فنی تالارهای نمایشی حضور داشتند.

** مركز تئاتر كانون روی صحنه می‌برد/ «گربه و پلنگ» با نقش‌آفرینی بچه‌های دارای نیاز‌های ویژه
نمایش «گربه و پلنگ» نخستین اثری است كه در قالب طرح جدید مركز تئاتر و تئاتر عروسكی كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان و با نقش‌آفرینی بچه‌های دارای نیازهای ویژه روی صحنه می‌رود.
به گزارش ایرنا از اداره كل روابط عمومی و امور بین‌الملل كانون، اداره كل امور سینمایی و تئاتر كانون در سال 95 تولید و حمایت از چهار عنوان تئاتر با مشاركت و نقش‌آفرینی كودكان دارای نیازهای ویژه (نابینا، ناشنوا، كم‌توان جسمی و حركتی) و كودكان خاص شامل بچه‌های بد سرپرست و بی ‌سر‌پرست و كودكان كار را در برنامه كاری خود قرار داده است.
در این میان اولین اثر این مجموعه با عنوان «گربه و پلنگ» به كارگردانی محمدحسن ابویی از از 14 تا 18 شهریور در سالن گلستان مركز تئاتر كانون واقع در پارك لاله تهران در ساعت 18 اجرا می‌شود، نمایشی كه در آن چند بازی‌گر دارای نیازهای ویژه(با معلولیت جسمی و حركتی) نقش‌آفرینی می‌كنند.
روزی پلنگ و گربه در جنگل با انسان رو به رو می‌شوند. انسان برای رهایی از پلنگ از نیروی تفكرش استفاده می‌كند و آن‌ها را با طناب می‌بندد و... این بخشی از داستان نمایش «گربه و پلنگ» است.
بر اساس این خبر، نویسندگی این نمایش را حسن دولت‌آبادی بر عهده داشته است. زهرا صبری مشاور نمایش و ابوالفضل میروكیلی، محمدجواد آخوندی، حسین زارع‌زاده و احسان زارعین بازیگران آن هستند.
در عین حال، حامد آرامی دستیار كارگردان، افسانه زارع منشی صحنه، فریبا فتحی طراح دكور، مسلم زارع بیدكی طراحی نور، علی‌اصغر شكری طراحی لباس و حمیده حایری طراحی گریم این نمایش را بر عهده داشته‌اند.
بر همین اساس، علی طبا موسیقی، سعید حجازی روابط عمومی و سعید شهریار آفیش و طراحی بروشور این نمایش را بر عهده داشته‌اند.
این نمایش‌ها با هدف آماده سازی كودكان با نیازهای ویژه برای ورود به جامعه، استفاده از فرصت‌های برابر آموزشی و فرهنگی و تحقق عدالت فرهنگی، استفاده از خدمات فرهنگی برای همه كودكان و نوجوانان، توجه به تعلیم و تربیت و زندگی در شرایط سخت، شكوفایی استعدادهای این كودكان و نوجوانان، ایجاد اعتماد به نفس و قدرت تصمیم‌گیری صحیح و سوق دادن آنان به مراكز فراگیر كانون تولید می‌شود.
این آثار در قالب تئاتر در بخش اجرای صحنه و نیز تشكیل كارگاه‌های تئاتر برای كودكان و نوجوانان دارای نیاز‌های ویژه برنامه‌ریزی شده است.
این نمایش تولیدی كانون كاری از جامعه معلولان تپش شهرستان مهریز استان یزد است و مركز توانبخشی روزانه و توان‌پزشكی سازمان بهزیستی كشور، معاونت امور توانبخشی بهزیستی استان یزد و شهرستان مهریز در این طرح، اداره كل امور سینمایی و تئاتر كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان را همراهی می‌كنند.
فراهنگ**1085**1027
۰ نفر