۱۰ شهریور ۱۳۹۵، ۱۷:۳۶
کد خبر: 82212444
T T
۰ نفر
انعقاد قرارداد بين بزرگترين بانك هاي ژاپن و آرامكو سعودي

تهران - ايرنا - بزرگترين بانك هاي ژاپن قصد دارند با شركت ملي نفت عربستان موسوم به آرامكو قرارداد منعقد كنند.

به گزارش روز چهارشنبه خبرگزاري بلومبرگ، منابع مطلع در حالي كه خواستند نامشان فاش نشود، گفتند كه بخش بانكداري گروه مالي ميتسوبيشي يو اف جي و دو بانك بزرگ ژاپني ديگر در نظر دارند در هفته جاري يك قرارداد غيرالزام آور را با شركت آرامكو در توكيو براي افزايش وام دهي به اين شركت دولتي امضا كنند.
اين منابع يادآور شدند كه «تاكاشي اويامادا» مدير عامل بانك «توكيو ميتسوبيشي يو اف جي» و «ماسايوكي اوكو» مدير عامل گروه مالي «سوميتومو ميتسويي» قرار است يك يادداشت تفاهم را در توكيو با مديران شركت نفتي آرامكو منعقد كنند.
همچنين يكي از مقام هاي گروه مالي «ميزوهو» قراردادي را با آرامكو امضا مي كند.
منابع مزبور گفتند كه بانك هاي وام دهنده در توكيو تلاش مي كنند در عرضه اوليه عمومي سهام آرامكو شركت كنند.
پيشتر در هفته جاري منابع مطلع گفتند كه وزارت بازرگاني ژاپن از شركت آرامكو خواسته است فهرستي از سهام خود را در بازار بورس توكيو عرضه كند.
براساس اين گزارش، محمد بن سلمان معاون وليعهد عربستان كه سرگرم ديدار از آسيا است، امكان تعميق مناسبات در بخش انرژي را براي كشورهاي آسيايي فراهم كرده است.
در همين حال، هياتي از عربستان سعودي به رياست محمد بن سلمان روز گذشته (سه شنبه) در چين، 15 يادداشت تفاهم در زمينه هاي مختلف از جمله انرژي و مسكن امضا كرد.
عربستان به طور سنتي بخش اعظم بازار نفتي آسيا را در اختيار داشته، اما اين كشور صادركننده بزرگ نفت دنيا اكنون گود رقابت را به بازارهاي بزرگ ديگري چون روسيه و چين باخته و با رقابتي جديد از سوي ايران مواجه است.
محمد بن سلمان چندي پيش از طرحي بلندپروازانه در زمينه اقتصادي خبر داد تا در قالب آن صنايع غيرنفتي در عربستان توسعه يابد و ميلياردها دلار سرمايه خارجي جذب اين كشور شود.
شركت آرامكو به دليل پاره اي مشكلات، از مدتي قبل مذاكراتي را با شركت ملي نفت «سي ان پي سي» چين آغاز كرد تا شايد بتواند رضايت طرف چيني را براي سرمايه گذاري مشترك در زمينه بازاريابي، ساخت پالايشگاه، توليد نفت و پتروشيمي جلب كند.
گزارش ها حاكي است كه عربستان تمايل دارد پنج درصد از سهام آرامكو را به فروش گذارد كه معادل ده ها ميليارد دلار ارزش دارد و به همين دليل براي اين كشور در اين شرايط سرمايه هاي چين و حتي ژاپن بسيار حائز اهميت است.
خاورم**9109**1144
۰ نفر