۱۱ شهریور ۱۳۹۵، ۱۳:۱۷
کد خبر: 82213333
T T
۰ نفر

نخستین دلار استرالیا با خط بریل وارد بازار مالی شد

۱۱ شهریور ۱۳۹۵، ۱۳:۱۷
کد خبر: 82213333
نخستین دلار استرالیا با خط بریل وارد بازار مالی شد

كوالالامپور – ایرنا – استرالیا از امروز پنجشنبه با وارد كردن اسكناس 5 دلاری به چرخه پولی و بازار این كشور كه از شاخص های امنیتی بالایی برخوردار است، برای نخستین بار این امكان را فراهم كرد تا افراد نابینا با توجه به خط بریل در این اسكناس، برای تشخیص ارزش پول به كمك دیگران نیاز نداشته باشند.

به گزارش ایرنا، 'كنور مك لئود' نوجوان 15 ساله استرالیایی كه نابینای مادرزاد است با ایجاد روابط با بانك مركزی این كشور موفق شد اشكال لامسه ای یا خط بریل را بر طراحی اسكانس های جدید استرالیا بیافزاید.
وی نقش مهمی در طراحی این اسكناس ها داشته است و این 5 دلاری نخسین نوع اسكناس هایی هستند كه 360 هزار فرد نابینا در استرالیا قادر به خواندن آنها می شوند.
به نوشته تارنمای 'ای.بی.سی'، 'كنور مك لئود' گفت كه تا پیش از این تنها قادر به خواندن سكه های استرالیا بوده است. این سكه ها تنها برای كودكان و بچه های خوب است اما هنگامی كه ما به سن بلوغ برسیم دیگر مادر برای همیشه در كنارمان نیست و ما نیاز است تا ارزش اسكانس ها را فرا بگیریم.
ایده طراحی این نوع اسكناس پس از آن در ذهن این فرد تداعی شد كه در یكی از جشن های كریسمس پاكتی حاوی مقادیر پول به عنوان هدیه دریافت كرد، اما قادر به تشخیص ارزش آنها نبود.
وی پس از این مشكل به كمك مادر خود سایتی راه اندازی كرد و در آن خواسته خود را در مورد اسكناس هایی كه از این به بعد در استرالیا منتشر می شود و از طریق حس لامسه نیز قابل خواندن باشد، مطرح كرد.
این فرد نابینای استرالیایی، گفت كه كشورش تاكنون انتشار اسكناس هایی با ظرفیت خوانده شدن توسط افراد نابینا را برای سایر كشورها تولید می كرد، اما در استرالیا این اقدام انجام نمی شد. آیا شما می توانید این را باور كنید؟
پس از ایجاد درخواستی كه در سایت این فرد نابینا قرار داده شد، پنج هزار و 700 نفر آن را امضاء كردند و از این افراد خواسته شد با بانك مركزی استرالیا تماس گرفته و آنها را برای انجام این طرح تحت فشار بگذارند، كه در نهایت مقامات بانك آن را رد كردند.
وی پس از این نوع مواجهه بانك با درخواست خود به همراه مادرش عازم كانبرا شد و با یك سیاستمدار كه در بانك مركزی این كشور مشغول به كار است دیدار و گفت وگو كرد شرایط را به نفع درخواستش تغییر داد.
این اسكناس های از امروز پنجشنبه وارد بازار مالی استرالیا شد و توزیع آن در سراسر این كشور نیازمند گذشت زمان است.
آساق**241**1611