توليد ساليانه يك ميليون مسكن تا 12سال آينده، عرضه وتقاضا را برابر مي كند

تهران - ايرنا - رئيس اتحاديه مشاوران املاك استان تهران با بيان اينكه ميزان توليد مسكن در كشور در سال به كمتر از 300 هزار واحد رسيده است، گفت: اگر ساليانه يك ميليون مسكن در كشور توليد شود بين 10 تا 12 سال آينده اين بخش به نقطه توازن مي رسد.

حسام عقبايي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: به دليل نبود رونق در بازار مسكن اكنون بين 280 تا 300 هزار واحد مسكوني در استان تهران و يك ميليون و 200 هزار واحد در كشور خالي مانده است.
وي گفت: در سال 1393 بيش از 500 هزار واحد مسكوني در استان تهران خالي بودند اما با توجه به طرح اخذ ماليات از واحدهاي مسكوني خالي بسياري از مالكان، واحدهاي خود را اجاره دادند.
وي با بيان اينكه در سال 93 و 94 صدور پروانه ساختماني در كشور بين 50 تا 60 درصد كاهش يافت، گفت: اين آمار نشان مي دهد هنوز توليد مسكن از تقاضا كمتر است.
رئيس اتحاديه مشاوران املاك استان تهران خاطرنشان ساخت: توسعه صنعت ساختماني در كشور 300 صنعت ديگر را به رشد و شكوفايي مي رساند و بيش از يك هزار و 300 شغل با صنعت ساختمان ارتباط مستقيم دارد.
وي گفت: با توسعه اين صنعت شاهد تحقق اقتصاد مقاومتي در اين بخش خواهيم بود زيرا صنعت ساختمان وابستگي به خارج از كشور ندارد.
عقبايي يادآورشد: هرچند همه حوزه ها در توسعه اقتصادي كشور دخيل هستند اما صنعت ساختمان با وجود نيروي انساني متخصص و فني و توليد مصالح ساختماني مناسب در داخل، بايد يكي از اولويت هاي دولت در تحقق اقتصاد مقاومتي در كشور باشد.
به گزارش ايرنا ، هفته گذشته مديركل برنامه ريزي و اقتصاد مسكن وزارت راه و شهرسازي بر اساس آمار سامانه معاملات املاك كشور اعلام كرد كه معاملات مسكن در پنج ماه نخست امسال 16 درصد افزايش يافته و قيمت مسكن نسبت به تورم در سه سال گذشته 30 درصد كاهش داشته است.
به گفته علي چگيني، روند صدور پروانه هاي ساختماني هنوز رشد نزولي دارد به گونه اي كه در شهر تهران صدور پروانه هاي ساختماني 29 درصد كاهش داشته است و نسبت به مدت مشابه سال پيش 15 درصد كاهش نشان مي دهد.
وي تاكيد كرد، كاهش نرخ بازپرداخت تسهيلات خريد و ساخت مسكن در حدود يكسال پيش از 14 درصد به 11 درصد و اكنون به هشت درصد در بافت هاي فرسوده و 9.5 درصد در مناطق عمومي، به رونق بازار كمك خواهد كرد.
اقتصام**1108 ** 2023