۱۳ شهریور ۱۳۹۵، ۱۱:۴۱
کد خبر: 82215109
T T
۰ نفر
كاريكاتور نشريه جنجالي فرانسه درباره قربانيان زلزله، خشم ايتاليايي ها را برانگيخت

تهران-ايرنا- هفته نامه فرانسوي «شارلي ابدو» كه سابقه توهين به مسلمانان، سياه پوستان، پناهجويان و ... را در كارنامه خود دارد، با انتشار كاريكاتورهايي از قربانيان زلزله اخير ايتاليا، خشم سياستمداران و مردم ايتاليا را برانگيخت.

به گزارش شبكه خبري راشاتودي، شارلي ابدو كه به دنبال انتشار مجموعه اي از كاريكاتورهاي توهين آميز در سال هاي اخير و حمله به دفتر آن در سال 2015 به موضوع داغ رسانه ها تبديل شد، بار ديگر تصاوير جنجال برانگيزي را منتشر كرد.
در اين كاريكاتور كه تحت عنوان «زلزله به سبك ايتاليايي» منتشر شده است، قربانيان زلزله ايتاليا با غذاهاي معروف اين كشور مقايسه شده اند؛ از جمله تصوير مردي با چهره خونين به تصوير كشيده شده كه بر روي سر او «سس گوجه» نوشته شده است. يكي از بازماندگان زن حادثه زلزله نيز كه بشدت جراحت برداشته با غذاي ايتاليايي ديگري تحت عنوان « penne au gratin» كه با استفاده از خرده نان و پنير درست مي شود، مقايسه شده است. در اين تصاوير همچنين قربانياني كه لابلاي آوار يك ساختمان گير كرده اند و پاهايشان بيرون مانده است به «لازانيا» تشبيه شده اند.
روزنامه فيگارو به نقل از «آندرو اورلاندو» وزير دادگستري ايتاليا اين تصاوير را آزار دهنده توصيف كرد و نوشت: انتشار اين كاريكاتورها در اين هفته نامه يك «رسوايي» با هدف «جلب توجه رسانه ها» بوده است.
انتشار اين كاريكاتورها بويژه خشم شهردار شهر زلزله زده «آماتريس» ايتاليا را برانگيخته است. وي به دنبال اين بلاي طبيعي گفته بود كه اين شهر از دست رفته است.
«سرگئي پروزي» گفت مطمئن هستم كه اين طنز شرم آور و ناخوشايند بازتاب احساسات مردم فرانسه نيست. شايسته نيست با فلاكت و مرگ مردم با طنز برخورد كرد.
سفارت فرانسه در رم در واكنش به اين اقدام هفته نامه فرانسوي گفت: كاريكاتورهايي كه اين نشريه منتشر كرده است، بازتاب موضع فرانسه نيست.
اين سفارتخانه با انتشار پيام تسليت اعلام كرد كه فرانسوي ها در اين آزمايش دشوار در كنار ايتاليا هستند.
زلزله 6.2 ريشتري در مركز ايتاليا در 24 اوت (3 شهريور) خرابي هاي گسترده اي را برجاي گذاشت و باعث كشته شدن 294 نفر شد.
پيش از اين نيز اقدام نشريه شارلي ابدو در به تصوير كشيدن كاريكاتوري از قربانيان واقعه سقوط هواپيماي ايرباس 321 روسي در شمال جزيره سينا در مصر نيز بازتابي منفي در روسيه داشت.
شارلي ابدو بيشترين سابقه را در ترسيم كاريكاتورهاي توهين آميز عليه اديان توحيدي بويژه اسلام و همچنين عقايد و باورهاي ملت هاي آسيايي و آفريقايي بين نشريات فكاهي غربي دارد.
اروپام**9158**1517
۰ نفر