۱۳ شهریور ۱۳۹۵، ۱۳:۰۲
کد خبر: 82215295
T T
۰ نفر
همسر شهيد حادثه منا: دولت سعودي براي برگزاري حج باعزت ناتوان است

بوشهر- ايرنا- همسر شهيد 'محمد خندان' از شهداي فاجعه منا در استان بوشهر گفت: وقوع حوادث مختلف در حج و كشته شدن مسلمانان بيانگر اين است كه دولت سعودي در اداره مناسك حج و برپايي حج باعزت براي مسلمانان ناتوان است.

حبيبه رضايي روز شنبه در گفت وگو با ايرنا افزود:دولت سعودي تاكنون نتوانسته متناسب با شان و جايگاه آن مكان مقدس امكانات برگزاري حج با عزت و احترام را براي مسلمانان بوجود آورد.
وي بيان كرد: وقت آن رسيده تا اداره چنين مناسك با اهميتي كه مربوط به مسلمانان جهان است به يك نهاد فراملي متشكل از ملتهاي اسلامي سپرده شود تا ديگر شاهد چنين حوادث تلخي نباشيم.
رضايي يادآورشد: سقوط جرثقيل و پس از آن وقوع فاجعه منا حوادثي نيست كه بتوان از آن به سادگي عبور كرد و اين توهين به همه مسلمانان است.
همسر شهيد خندان در باره پاسخگويي دولت سعودي به مطالبات خانواده هاي شهداي حادثه منا اظهاركرد: با توجه به اينكه دولت سعودي بعنوان عامل اصلي اين واقعه تاكنون پاسخگو نبوده و ضعيف عمل كرده است، مطالبات خانواده شهداي منا بايد از طريق دادگاههاي بين المللي پيگيري شود.
وي اضافه كرد: مطالبه حقوق خانواده ها بايد ازطريق كنسول گري سعودي در ايران انجام شود ولي با تعطيلي سفارت اين كشور در ايران امكان پيگيري اين حق قانوني براي ما غيرممكن شده است.
رضايي گفت: ازهنگام وقوع حادثه براي پيگيري مسائل و مشكلات بين سازمان حج و زيارت استان فارس و بوشهر در رفت و آمد هستم و گاهي با سردرگمي روبرو بوده ام زيرا سازمان حج و زيارت بوشهر همسرم را جزو شهداي استان فارس به حساب مي آورد و استان فارس نيز وي را جزو شهداي بوشهري مي داند و اين باعث شده تا ما ديرتر بتوانيم به مطالبات و خواسته هايمان دست پيدا كنيم.
همسر شهيد خندان در باره خواسته هايش از مسئولان كشورگفت: مسئولان و بويژه سازمان بنياد شهيد و امور ايثارگران همه شهدا را به يك چشم نگاه كنند و شهداي فاجعه منا را مانند ساير شهداي كشور ببيند.
وي در مورد همسرش حاج محمد خندان از شهداي حادثه منا افزود: 20 سال با همسرم زندگي مشترك داشتيم و حاصل زندگي ما دو دختر به نام هاي ريحانه و فاطمه است كه يكي كلاس سوم دبيرستان و ديگري چهارم ابتدايي است.
رضايي همسر شهيدش را نه تنها يك همراه واقعي بلكه يك دايره المعارف كامل مي نامد كه درس زندگي را از او آموخته و با شهادت همسرش در حج سال 1394 غم فراموش ناشدني براي او باقي مانده است.
وي يادآور شد: شهيد محمد خندان متولد سال 1347 بود كه در سال 1370 در رشته عمران دانشگاه فني مهندسي شيراز قبول شد.
رضايي اظهار كرد: شهيد خندان فوق ليسانس خود را در رشته مديريت ساخت از دانشگاه امام حسين ادامه داد و علاوه برزبان فارسي به دو زبان انگليسي و عربي نيز تسلط كامل داشت و تا قبل از به شهادت رسيدنش به عنوان مدير پروژه سايت هاي جنوب استان بوشهر در قرارگاه خاتم الانبياء كار مشغول بود.
همسر شهيد خندان مي گويد: همسرم هرچند به صورت خفيف اما عامل شيميايي جنگ تحميلي به پوست بدنش اثر گذاشته بود و هيچ وقت هم به روي خودش نمي آورد كه چنين اتفاقي برايش رخ داده، هميشه در مورد شماري از همرزمانش كه در جنگ شهيد شده بودند مي گفت: 'خوش به سعادتشان كه در پيشگاه خدا روسفيد هستند'.
رضايي در مورد چگونگي به شهادت رسيدن همسرش در حادثه منا گفت: همسرم ارادت خاصي به حج و زيارت خانه خدا داشت و براي بار چهارم بود كه مشرف مي شد، چون سهميه استان بوشهر كم بود موفق شد با كاروان 24037 استان فارس و تقريبا 10 روز زودتر از حاجيان استان بوشهر مشرف شود.
وي يادآور شد: ساعت 14 روز عيد قربان خبر حادثه منا را از تلويزيون شنيديم در حالي كه همه ما در بهت و اندوه فرو رفته بوديم و نمي دانستيم كه چه بايد كنيم بطور مستمر با تلفن وي تماس مي گرفيتم و پيام مي داديم اما هيچ جوابي دريافت نمي كرديم، طولي نكشيد كه در اسامي اعلام شده از تلويزيون نام او به عنوان پنجمين نفر به شهادت رسيده اعلام شد.
وي گفت: در آن روز خدا مي داند چه بر خانواده هاي شهداي منا گذشت تمام روز با اداره حج و زيارت استان فارس و بوشهر و ساير اداره هاي ذيربط در تماس بوديم و چشم از تلويزيون بر نمي داشتيم تا بلكه خبري بگيريم.
رضايي افزود: وقتي تصاوير بيشتر در رسانه ها پخش مي شد عمق فاجعه و ناتواني مسئولان سعودي در برگزاري مناسك حج برايمان نمايان تر مي شد.
وي اضافه كرد: قربانيان حادثه منا از كشورهاي مختلف اسلامي بودند واين كوتاهي و بي تدبيري آل سعود ضربه جبران ناپذيري به جامعه جهاني و باعث داغدار شدن امت اسلامي شد.
رضايي افزود: در چنين شرايطي به جاي اينكه مسئولان خطاكار سعودي سعي در كنترل اوضاع داشته و ازكشورهاي مختلف دلجويي كنند، با اظهار نظرهاي خود نگراني ملت مسلمان را بيشتر مي كردند كه مبادا پيكرعزيزانمان را هم نتوانيم تحويل بگيريم.
همسر شهيد خندان ادامه داد: با گذشت يكسال از وقوع اين حادثه هنوز باورش برايمان سخت است كه حاج محمد ديگر در كنارمان نيست و تاثير اين حادثه تا جايي بود كه تا چند ماه اول دختر بزرگم دچار مشكلات روحي شده بود و نمي توانست سر كلاس درس و مدرسه حضور پيدا كند.
6047/7219