وزیرراه و شهرسازی روز پنجشنبه كه برای شركت و ایراد سخنرانی در دومین همایش ملی فناوری های نوین دریایی در دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره ) به نوشهر سفر كرده بود پس از این همایش به همراه مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ، استاندار مازندران مدیر كل و نماینده مردم در مجلس از منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر دیدن كرد.
سیاوش رضوانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : در جریان این بازدید با وجود آنكه اقداماتی مانند خشك كردن حدود 14 هكتار از دریا و سرمایه گذاری های بخش خصوصی در این اراضی مطرح شد ، مشكلاتی نیز از جمله نداشتن راه دسترسی و اراضی پشتیبانی بندر بیان شد كه در نهایت وزیر راه و شهرسازی وعده داد كه پس از بررسی دقیق مشكلات بندر حمایت های لازم برای حل آن انجام دهد.
مدیركل بنادر و دریانوردی مازندران گفت : هم اینك این موضوع در دستور كار قرار گرفته و بنا شد تا پایان شهریور ماه جاری گزارشی مستند و جامع از فضاهایی كه برای تامین اراضی پشتیبانی و ایجاد راه دسترسی به این بندر جا نمایی شده به معاونت معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی ارائه شود.
رضوانی ابراز امیدواری كرد كه با محقق شدن وعده های وزیر راه و شهرسازی برای حل موانع توسعه ای بندر به زودی شاهد استقبال چشمگیر سرمایه گذاران بخش خصوصی ،افزایش حجم مبادلات تجاری و تخلیه و بارگیری چند برابر كالا و مهم تر از همه بهبود فضای كسب و كار در منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر باشیم .
ایجاد راه دسترسی مستقیم به بندر نوشهر جزو طرح های مصوب سفرهای استانی دولت گذشته بوده كه همانند دیگر طرح های مصوب پس از سال ها انتظار و وعده مسئولان سابق همچنان برروی كاغذ باقی ماند. مطالعات كارشناسی و اجرای این طرح از سال 1382 آغاز شد و به عنوان یك نیاز راهبردی و اساسی منطقه در ابعاد مختلف بویژه در زمینه اقتصادی در سفرهای استانی دولت در سال 85 به تصویب رسید.
برقراری ارتباط میان بندرخشك واقع در حاشیه كمربندی با بندر نوشهر، شتاب بخشی در فرآیند تخلیه و بارگیری كالا، رفع معضل ترافیك شهری، ساماندهی تریلرهای حامل بار در بندر خشك، رونق اقتصادی منطقه و ایجاد اشتغال از جمله اهداف اجرای این طرح است.
همزمان با تصویب این طرح، ایجاد بندرخشك و ابلاغ قانون منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر در سال 1390 اهمیت اجرایی شدن این طرح را به عنوان یكی از طرح های زیربنایی بندر دوچندان كرد.
اگرچه در آبان سال 89 اقداماتی برای اجرایی شدن این طرح صورت گرفت اما بنا به دلایلی از جمله به علت آسیب رساندن به گونه های ارزشمند بزرگترین باغ اكولوژی كشور و مشكلات زیست محیطی از ادامه آن جلوگیری به عمل آمد.
آمارهای موجود نشان از آن دارد كه ظرفیت اسمی سالانه تخلیه وبارگیری كالا در منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر به میزان حدود پنج میلیون تن است اما اكنون حدود 800 هزار تن تا یك میلیون تن بار تخلیه می شود.
منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر جزو قدیمی ترین بنادر مازندران به علت نزدیكی به پایتخت ، مراكز عمده تجاری ، صنعتی و دسترسی آسان به بازارهای مصرفی آسیای میانه و اروپای شرقی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
7078 /1602/1899
مدیركل بنادر و دریا نوردی مازندران:
وزیر راه وعده حل مشكلات و موانع توسعه بندر نوشهر را داد
۱۳ شهریور ۱۳۹۵، ۱۴:۳۶
کد خبر:
82215503
نوشهر- ایرنا - مدیركل بنادر و دریا نوردی مازندران گفت : وزیر راه و شهرسازی پس از بازدید از بخش های مختلف بندر نوشهر و آشنایی با مشكلات و موانع توسعه آن، آمادگی این وزارتخانه را برای حل مشكلات به ویژه تامین اراضی پشتیبانی و راه دسترسی به بندر اعلام كرد.