۱۳ شهریور ۱۳۹۵، ۱۴:۵۶
کد خبر: 82215548
T T
۰ نفر
اجرای طرح مشاوره ژنتیك رایگان پیش از ازدواج در یزد آغاز شد

یزد - ایرنا- اجرای طرح مشاوره ژنتیك رایگان قبل از ازدواج به منظور پیشگیری از معلولیت های ناشی از بیماری های ژنتیكی روز شنبه در استان یزد آغاز شد.

به گزارش ایرنا، مدیركل بهزیستی استان یزد در آیین آغاز اجرای این طرح در جمع خبرنگاران استان گفت: درقالب این طرح با همكاری 50 تیم غربالگری، زوج ها قبل از ازدواج مورد مشاوره قرار گرفته و در صورت نیاز به مشاوره و آزمایش های ژنتیك تخصصی به بخش های پیش بینی شده برای این منظور معرفی می شوند.
جلیل عفتی از مشاركت 41 سردفتر ثبت ازدواج در استان یزد برای اجرای این طرح با سازمان بهزیستی خبرداد و ترویج فرهنگ مشاوره قبل از ازدواج، افزایش دسترسی شهروندان به خدمات ژنتیك و جلوگیری از بروز معلولیت ها را مهمترین اهداف اجرای این طرح برشمرد.
وی اظهار كرد: با اجباری شدن مشاوره ژنتیكی پیش از ازدواج، از تولد افراد معلول و ایجاد بار سنگین درمانی برای دولت و جامعه كاسته می شود.
وی اضافه كرد: به دلیل بالا بودن هزینه مربوط به آزمایش و مشاوره های ژنتیك، بهزیستی بخشی قابل توجهی از این هزینه را به خانواده ها پرداخت می كند.
عفتی با بیان اینكه اجرای طرح مشاوره ژنتیك از سال 93 بصورت پایلوت در شهرستان های میبد، اشكذر، بافق و مهریز در استان یزد اجرا شده، افزود: در این مدت یكهزار و 600 نفر از خدمات مشاوره ژنتیك قبل از ازدواج بهره مند شدند كه 600 مورد از این تعداد به انجام مشاوره های ژنتیك تخصصی و 500 مورد هم به آزمایش های تخصصی ارجاع شدند.
مدیركل بهزیستی یزد تصریح كرد: از مجموع افراد بررسی شده در قالب طرح پایلوت مشاوره ژنتیك در استان، 200 مورد سقط جنین برای پیشگیری از تولد نوزاد معلول انجام و همچنین در 20 مورد هم به دلیل وجود مشكلات ژنتیكی افراد از ازدواج با هم منصرف شدند.
عفتی با بیان اینكه استان یزد در زمینه طرح یاد شده جزو استان های پیشرو در كشور است، افزود: در قانون برنامه ششم توسعه آزمایش ژنتیك قبل از ازدواج اجباری می شود.
وی پیشگیری از معلولیت ها را از الویت های اصلی سازمان بهزیستی دانست و خاطرنشان كرد: هرچند عوامل محیطی چون حوادث و برخی بیماری ها نیز به بروز معلولیت هنگام تولد منجر می شود اما 50 درصد علت معلولیت های بدو تولد ناشی از عوامل ژنتیكی است.
مدیركل بهزیستی استان یزد ازدواج های فامیلی را از عوامل تشدید معلولیت نوزادان بیان كرد و گفت: بنابراین مشاوره و انجام آزمایش های ژنتیك قبل از ازدواج ضروری است.
وی با بیان اینكه سالانه 9 هزار ازدواج در استان یزد صورت می گیرد، افزود: تمام زوج ها باید قبل از ازدواج مورد مشاوره ژنتیك قرار گیرند و این امر محدود به ازدواج های فامیلی و یا افرادی كه دارای اختلالات ژنتیك هستند، نیست.
عفتی با بیان اینكه با مشاوره و آزمایش های ژنتیك می توان تا حد قابل توجهی از بروز معلولیت در نوزادان پیشگیری كرد، افزود: تولد هر كودك معلول علاوه بر زندگی دشوار فرد معلول، موجب تحمیل هزینه به خانواده، جامعه و دولت می شود.
عفتی یادآور شد: اختلالات ژنتیكی به اختلالاتی گفته می شود كه هنگام تولد علائم آن مشخص نیست بلكه ممكن است در سن 11 سالگی یا در دوران نوجوانی بروز پیدا كند.
همچنین خبرنگاران در پایان این نشست از آزمایشگاه ژنتیك بهزیستی استان یزد دیدن كردند.
اكنون 20 مركز در استان یزد قبل از ازدواج و قبل از بارداری به زوج‌ها مشاوره ژنتیك ارائه می كنند.
افزون بر 48 هزار معلول در استان یزد از خدمات بهزیستی بهره مند می شوند.
2088/ 6014/
۰ نفر