۱۴ شهریور ۱۳۹۵، ۹:۵۶
کد خبر: 82216400
T T
۰ نفر
ارزان فروشي چيني ها، فريبكاري است/ فقط گردوي پاوه ارگانيك است

كرمانشاه- ايرنا- روزنامه باختر چاپ كرمانشاه در شماره 2276 سيزدهم شهريور ماه 95 مطلبي را با عنوان ' ارزان فروشي چيني ها، فريبكاري است /فقط گردوي پاوه ارگانيك است' منتشر كرده است.

در اين يادداشت آمده است: از وقتي كالاها و محصولات بي كيفيت چيني وارد ايران شد، متاسفانه هويت مان را در بسياري چيزها از دست داده ايم.
يادمان رفته است كه از قديم گفته اند: هر گراني بي حكمت نيست و هر ارزاني بي علت نيست.
متاسفانه بعضي مواد خوراكي ما هم از چين وارد مي شود و بي حساب و كتاب در سبد غذايي ما قرار مي گيرد و بيش از آنكه به كيفيت خوب يا بد آن بينديشيم فقط به قيمت آن توجه داريم، اشتباهي كه به زيان سلامت خودمان است.
چرا كه هيچ آگاهي از نحوه توليد مواد وارداتي نداريم، به ويژه محصولات چيني ها كه فقط به فروش و در اختيار گرفتن بازار مي انديشند و اين در حالي است كه مواد خوراكي از نظر كيفيت و تاثيرگذاري در سلامت انسان با محصولات ديگر و كالاهاي بنجل و بي كيفيت چين متفاوت است.
در محصولات چيني آنچه را خريداري كنيم فقط زيان مالي متوجه ما مي شود، اما در بحث مواد خوراكي محصولات بي كيفيت و ناشناخته سلامت خود و خانواده مان را به خطر مي اندازد.
اگر چه متاسفانه در چند سال اخير، برخلاف گفته مسوولان صنعت، معدن و تجارت كه ورود بسياري از كالاهاي خارجي را ممنوع اعلام كرده و در بحث ميوه و تره بار هم وزارت جهاد كشاورزي نيز ورود ميوه و مواد و فرآورده هاي باغي و توليدات كشاورزي را غير قانوني مي داند. اما برخلاف همه اين گفته ها، بازار ميوه و مواد خوراكي پر از واردات كشورهاي خارجي است كه از جمله ورود بي رويه و پر حجم گردوي چيني مي باشد كه با تغييرات ژنتيكي نسبت به گردوي ايراني درشت تر و سفيدتر و ظاهرا فريبنده تر مي باشد.
اما مصرف كنندگان متاسفانه از نحوه توليد و كيفيت آن اطلاعي ندارند و فقط زيبايي ظاهر آن را در نظر مي گيرند و اين در حالي است كه بهترين گردو، در شهرهاي مختلف ايران توليد مي شود.
از ميان اين بهترين ها، گردوي پاوه كرمانشاه از جمله توليدات ارگانيك با كيفيت مطلوب و كاملا سالم است كه در مناطق مختلف اورامانات از جمله مناطق كوهپايه اي توليد مي شود كه به دليل مرغوبيت اين محصول سطح زيركشت آن نيز در حال افزايش است.
به گفته عادل قادري، معاون جهاد كشاورزي پاوه باغات گردوي پاوه يك هزار و 410 هكتار است كه يك هزار و 250 هكتار آن بارور بوده و بقيه نهال مي باشد و هنوز به ثمر نرسيده است و پيش بيني مي شود كه امسال حدود 800 تن گردو از اين باغات برداشت شود.
با توجه به اينكه گردوي پاوه بذري است و آفت هاي باغي روي آنها هيچ گونه تاثير سويي نمي گذارد، باغات گردوي پاوه به نوعي مورد توجه كارشناسان براي تحقيق مي باشند كه مي توان اين محصول باغي را ارگانيك تلقي كرد.
اگر چه گردو توليدي پاوه دانه اي فروخته مي شود اما قيمت آن كه در سال گذشته هزار عدد آن 2 ميليون ريال بود، امسال هم تغيير قيمت نخواهد داشت.
اما متاسفانه ورود گردوهاي چيني كه بدان اشاره شد به دليل ارزان تر بودن از محصولات پاوه مشتريان بيشتري را جذب كرده است، بدون توجه به آنكه گردوي وارداتي كيفيت گردوي پاوه را نخواهد داشت.
از طرف ديگر، چون باغداري در پاوه به ويژه توليد گردو از جمله اموري است كه در اين منطقه ايجاد اشتغال نموده و در حال توسعه نيز مي باشد، ورود گردوهاي به ظاهر زيبا ولي بي كيفيت چيني به دليل ارزانتر بودن و ناآگاهي مردم از نوع و نحوه توليد موجب كاهش فروش محصولات داخلي به ويژه پاوه خواهد بود.
اگر چه مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهاد كشاورزي ورود هر نوع محصول كشاورزي و باغي را ممنوع كرده اند، اما جدي گرفته نمي شود.
حالا كه جوانان پاوه در توليد محصولات باغي به ويژه توليد گردو اقدام كرده و از بيكاري در آمده اند با حمايت از توليد اين محصول، جوانان را هم بيشتر دلگرم به توليد نماييد.3209/8066