۱۴ شهریور ۱۳۹۵، ۱۰:۳۸
کد خبر: 82216474
T T
۰ نفر

طی دو سال گذشته

سركرده های به هلاكت رسیده داعش

۱۴ شهریور ۱۳۹۵، ۱۰:۳۸
کد خبر: 82216474
سركرده های به هلاكت رسیده داعش

تهران – ایرنا – به دنبال به هلاكت رسیدن ابومحمد ا لعدنانی سخنگوی گروهك تروریستی داعش در حلب، فهرست سركرده های این گروهك كه طی سالهای 2015 و 2016 به هلاكت رسیده اند، گسترش یافته است.

به گزارش پایگاه اینترنتی العهد، این فهرست دستكم شش سركرده داعش را در برمی گیرد كه عبارتند از:

- فاضل أحمد الحیالی معروف به نام حجی معتز و ملقب بـه نام 'أبو مسلم التركمانی'
وزارت دفاع عراق در 13 ماه می 2015 ( 24 اردیبهشت 94 ) از كشته شدن نفر شماره دو داعش معروف به حجی معتز در حمله هوایی در نزدیكی شهر موصل خبر داد.
التركمانی بر حكمرانان تعیین شده از سوی داعش در شهرها و مناطق مختلف عراق از جمله حكام سایه در نقاطی كه داعش در صدد تسلط یافتن بر آنها بود، نظارت می كرد.
روزنامه نیویورك تایمز در ژوئن سال 2015 خاطرنشان كرد: التركمانی ریاست شورای نظامی داعش تشكیل یافته از 6 تا 9 عضور را برعهده داشت كه استراتژی تشكیلات نظامی را اداره می كرد.

- ابوعلاء العفری
وزارت دفاع عراق همچنین در همین تاریخ از به هلاكت رسیدن چند تن از سركرده های داعش از جمله ابوعلاء العفری در عملیات نظامی نیروهای عراق با همكاری نیروهای موسوم به ائتلاف بین الملل در استان نینوای عراق خبر داد.
العفری كه در منطقه الحضر واقع در 80 كیلومتری موصل فیزیك درس می داد، پس از به هلاكت رسیدن معاون ابوبكر البغدادی رهبر داعش در حمله هوایی شكل گرفته در اواخر سال 2014 به جانشینی وی برگزیده شد.
گزارش های رسانه ای حكایت از آن دارد كه العفری پس از زخمی شدن ابوبكر بغدادی در حمله هوایی علیه داعش در 18 مارس 2015 ( 28 اسفند 94 ) به طور موقت به عنوان رهبر داعش برگزیده شد . العفری حلقه وصل میان البغدادی و مشاوران و امرای شهرها و بخش ها در مناطق تحت سلطه داعش به شمار می رفت.

– وسام نجم عبد زید الزبیدی
پنتاگون در 7 دسامبر سال 2015 ( 17 آذر 94 ) كشته شدن وسام نجم عبد زید الزبیدی معروف به نام ابونبیل در حمله هوایی را مورد تایید قرار داد.
سخنگوی دولت آمریكا در 15 نوامبر ( 25 آبان 94 ) از احتمال كشته شدن ابونبیل فرمانده شاخه تروریستی داعش در لیبی در حمله هوایی صورت گرفته علیه مواضع افراد مسلح در نزدیكی شهرك درنه سخن به میان آورد.

– طرخان باتیرشفیلی ملقب به ابوعمر چچنی
رسانه های گروهی وابسته به داعش یك ماه و نیم پیش در 13 ژوئیه سال 2016 از كشته شدن طرخان باتیر شفیلی ملقب به ابوعمر چچنی یكی از سركرده های برجسته داعش در نبردهای شكل گرفته در نزدیكی شهر الشرقاط واقع در جنوب موصل در استان صلاح الدین عراق خبر دادند.
پیتر كوك سخنگوی رسمی وزارت جنگ آمریكا خاطرنشان كرد : ابوعمر چچنی طراح برخی از عملیات های تروریستی در پاكستان از جمله حمله شكل گرفته علیه دانشگاه باتشا خان در ژانویه گذشته و حمله دسامبر 2014 و حمله به مدرسه نظامی پیشاور بود كه در اثر آن بیش از 130 نفر جان خود را از دست دادند.
دادگاه عالی روسیه در 30 ژانویه سال 2015 تاكید كرد كه طرخان باتیرشفیلی فرمانده جبهه شمالی داعش در عراق بود.

– حافظ سعید خان
سفیر افغانستان در پاكستان در 12 اوت سال 2016 ( 22 مرداد 95 ) از كشته شدن حافظ سعید خان سركرده شاخه داعش در افغانستان و پاكستان در حمله هوایی پهپاد آمریكایی خبر داد.
گفته می شود وی طراح حمله مرگبار شكل گرفته در ژوئیه گذشته در كابل بود كه در اثر آن 80 نفر كشته و 231 نفر دیگر زخمی شدند.

- طه صبحی فلاحة معروف بـه 'أبو محمد العدنانی'
زنجیره به هلاكت رسیدن سركرده های داعش در 30 اوت (9 شهریور) با كشته شدن طه صبحی فلاحه معروف به نام ابومحمد العدنانی به پایان رسید.
وی طی بازدید از مناطق درگیری در حومه شهر حلب سوریه در اثر حمله هوایی آمریكا به شهر الباب به هلاكت رسید. العدنانی یكی از برجسته ترین سركرده های گروهك تروریستی داعش در سوریه و یكی از نزدیكان ابوبكر البغدادی رهبر داعش بود.
رسانه های گروهی در اوت سال جاری میلادی گزارش هایی منتشر كردند دال بر اینكه العدنانی مسوول یكی از یگان های ویژه اعدام افراد خارج از حوزه تسلط داعش از جمله كشورهای اروپایی بود.
وزارت خارجه آمریكا در 5 ماه می سال 2015 ( 16 اردیبهشت 94 ) برای هر كس كه اطلاعاتی در خصوص العدنانی ارائه دهد كه منجر به بازداشت وی شود، 5 میلیون دلار جایزه تعیین كرد.
خاورم ** 1487 **1566
۰ نفر