رونق چابهار درسايه گسترش مبادلات بانكداري، برقراري خطوط هوائي و صدور رواديد بلندمدت براي بازرگانان افغان

كابل - ايرنا - اجراي طرح هاي زيربنائي در بندر ترانزيتي چابهار پس از امضاي موافقت نامه سه جانبه ميان ايران، هند و افغانستان، سرعت گرفته است و گسترش مبادلات بانكي، صدور رواديد بلند مدت و افزايش ظرفيت تخليه و بارگيري كشتي هاي غول پيكر به اين بندر رونق خواهد بخشيد.

به گزارش ايرنا، مسئولان اتاق تجارت وصنايع افغانستان مي گويند كه 150 تن از بازرگانان افغان براي دريافت زمين و استقرار در بندر ترانزيتي چابهار واقع در سواحل درياي مكران ايران معرفي شده اند تا نسبت به ترانزيت كالاهاي خود از اين بندر به افغانستان و يا كشورهاي اسياي ميانه اقدام كنند.
مسئولان وزارت تجارت و صنايع افغانستان نيز معتقدند شماري از بازرگانان افغان هم در انتظار توسعه ظرفيت تخليه و بارگيري بندر چابهاربراي پهلو گرفتن كشتي هاي غول پيكر، برقراري پرواز مستقيم در مسيرهاي كابل – چابهار و هرات – چابهار، صدور رواديد بلند مدت با ورود و خروج متعدد و گسترش مبادلات بانكداري در اين منطقه هستند.
آنان اضافه مي كنند: مقامات ايراني گفته اند كه كشتي هايي با بار 40 تا 80 هزار تن مي توانند در چابهار لنگر بياندازند، اما اين ظرفيت نيز بايد افزايش يابد و ماشين آلات و تجهيزاتي كه براي تخليه و بارگيري استفاده مي شود، تامين و تقويت شود.
«مسافر قوقندي»، سخنگوي وزارت تجارت و صنايع افغانستان به خبرنگار ايرنا در كابل گفت كه براي رونق بندر چابهار بايد سيستم بانكداري در اين بندر از وضعيت موجود خارج شود تا سرمايه گذاران بتوانند به آساني پول هاي خود را از چابهار به ساير نقاط جهان انتقال دهند.
وي افزود: بايد شعبه هاي بانك هاي افغانستان در چابهار و نيز شعب بانك هاي جمهوري اسلامي ايران در افغانستان فعال شوند تا بازرگانان از انتقال به موقع پول خود به مقصد اطمينان حاصل كنند.
قوقندي گفت: صدور رواديد بلند مدت با ورود و خروج متعدد براي بازرگانان دو كشور يكي ديگر از ضرورت هاي رونق بندر چابهار است و صدور رواديد 2 يا 3 ساله براي بازرگانان، تضميني براي سرمايه گذاري آنان خواهد بود.
سخنگوي وزارت تجارت وصنايع افغانستان، نياز ديگر بندرچابهار را افزايش ظرفيت تخليه و بارگيري در سواحل اين بندر براي ترانزيت آن دانست و افزود:تاكنون برخي وعده هاي ايران درايجاد فرصت هاي كافي براي بازرگانان افغان در بندر چابهار تحقق يافته است، اما ما خواهان تلاش بيشتر ايران براي فراهم ساختن تسهيلات مورد نياز رونق اين بندر هستيم.
وي گفت:ما درحدود سه ماه قبل، گفت و گوهائي با مقامات جمهوري اسلامي ايران در باره بندر چابهار داشتيم وازآنان درخواست كرديم تا در كنار افزايش ظرفيت ها در اين بندر، اطلس هاي ويژه اي براي معرفي خطوط بين المللي به چابهار را چاپ و منتشر كنند تا راه هاي بين المللي بندر چابهار براي بازرگانان منطقه معرفي شود.
وي تصريح كرد كه خطوط بيشتر بين المللي و«كود» براي چابهار ايجاد شود تا كشتي هاي كه در آبهاي آزاد بين المللي حركت مي كنند، بتوانند به چابهار سفر كرده و لنگر اندازند و در آينده نزديك اين بندر بتواند مانند «بندرعباس» ايران، مورد استفاده بازرگانان ايران، افغانستان و هند قرار بگيرد.
قوقندي گفت:سرمايه گذاران زيادي از افغانستان علاقه مند به سرمايه گذاري در بندر چابهار هستند و ايران نيز متعهد شده است تا 50 هكتار زمين را در اختيار ما قرار دهد تا به سرمايه گذاران افغان واگذار شود و تاكنون چند تن از سرمايه گذاران نيز براي دريافت زمين به جمهوري اسلامي ايران معرفي شده اند.
سخنگوي وزارت تجارت و صنايع افغانستان گفت كه كاهش هزينه ها در استفاده از اين بندر نسبت به بندر كراچي پاكستان براي بازرگانان كشورمان كه 30 درصد مردم آن زير خط فقر زندگي مي كنند، بسيار مهم است.
«استاد مسعود»ازصاحب نظران اقتصادي برجسته افغانستان نيز در باره رونق يافتن بندر چابهار گفت كه هند بايد سرمايه گذاري كلان تري در اين بندر صورت دهد زيرا سال هاست كه اين كشور به دنبال آن بوده است كه اموال بازرگاني خود را به آسياي ميانه و روسيه منتقل كند و چابهار بهترين گزينه براي دهلي نو خواهد بود.
اين استاد دانشگاه وكارشناس مسائل اقتصادي معتقد است كه بندر چابهار علاوه بر اهميت اقتصادي، از نظر سياسي و اجتماعي هم مهم و نقطه وصل كشورهاي منطقه به حساب مي آيد و افغانستان بايد سهم خود را در آن ادا كند كه تامين امنيت مسير منتهي به اين بندر در داخل افغانستان و ايجاد خط آهن از افغانستان به آسياي ميانه، از جمله اين اقدامات خواهد بود.
به باوراستاد مسعود، رونق يافتن بندر چابهار در واقع درهاي تجارت افغانستان را به روي منطقه و جهان باز مي كند.
اساق**291**1610*1590