حميدرضا كفاش روز يكشنبه در حاشيه برگزاري هشتمين دوره فعاليت مجلس دانش آموزي درباره سابقه اين مجلس به خبرنگار فرهنگي ايرنا گفت: تعداد نمايندگان اين مجلس 150 دانش آموز است كه نيمي از آنان دختر هستند كه براي مدت دو سال بعد از برگزاري مستقيم انتخابات به عنوان نمايندگان مجلس دانش آموزي انتخاب مي شوند.
وي افزود: پنج نفر از دانش آموزان اقليت، دو نفر از ميان دانش آموزان با نيازهاي ويژه و دو نفر از دانش آموزان مدارس خارج از كشور نيز در اين مجلس حضور دارند.
كفاش با اشاره به افتتاح هشتمين دوره مجلس دانش آموزي در ساختمان سابق مجلس شوراي اسلامي گفت: امروز افتتاحيه اين مراسم با حضور مسئولان برگزار شد و برگزيدگان ضمن سوگند و تحليف، هيات رئيسه اين مجلس را همچون انتخابات مجلس شوراي اسلامي با راي مستقيم انتخاب مي كنند و جلسات رسمي تشكيل مي دهند.
معاون وزير آموزش و پرورش در ادامه گفت: اسناد دانش آموزي در هر دوره از سوي اين مجلس تنظيم و تصويب مي شود و نمايندگان هر دوره نظرات خود را درباره مسائل كلان آموزش و پرورش در زمينه دانش آموزي همچون مسائل تربيتي و تحصيلي به مسئولان اين وزارتخانه مي دهند.
** مجلس دانش آموزي تمرين مردمسالاري ديني است
كفاش با اعلام رضايت از نتايج هفت دوره مجلس دانش آموزي گفت: اين مجلس نتايج فوق العاده اي داشته و در واقع تمرين مردمسالاري ديني است.
وي افزود: دانش آموزان در اين دوران ياد مي گيرند كه چگونه راي بدهند، مشاركت كنند، مسئوليت پذير باشند و به انتخاب شدگان و انتخاب شوندگان احترام بگذارند و تمرين كنند كه در آينده جامعه، مديراني موفق و دست اندركاراني گرانقدر براي جمهوري اسلامي باشند.
معاون وزير آموزش و پرورش اضافه كرد: امروز ثمرات هفت دوره مجلس دانش آموزي را مي توان در حضور آنان در راس مديريتي كشور مشاهده كرد و درخشش نمايندگان مجلس دانش آموزي در بخش هاي مختلف كشور به لحاظ نوع فعاليتشان و به جهت اين كه در ميان دانش آموزان، محبوب هستند نشان از آينده درخشان آنان دارد.
** تاثير نظرات نمايندگان مجلس دانش آموزي در پيشرفت طرح هاي آموزش و پرورش
كفاش گفت: به عنوان يكي از مديران آموزش و پرورش اقرار مي كنم كه از نظرات ارزشمند نمايندگان مجلس دانش آموزي فوايد بسياري ديده ايم و توانسته ايم در پيشرفت و تعالي طرح هايمان در آموزش و پرورش استفاده كنيم.
معاون وزير آموزش و پرورش افزود: اين وزارتخانه مصمم به حمايت و تقويت اين مجلس است و از نظرات اين جوانان در بخش هاي مختلف استفاده مي كند.
وي همچنين گفت: هيات رئيسه منتخب مجلس دانش آموزي به عنوان مشاوران وزير آموزش و پرورش انتخاب مي شوند و نمايندگان اين مجلس در هر استان نيز به عنوان مشاوران مدير كل آموزش و پرورش استان هستند و با حضور در جلسات مختلف به ارائه نظر درباره طرح هاي مختلف آموزش و پرورش مي پردازند.
** مجلس دانش آموزي پارلمان دوم در كشور است
كفاش از مجلس دانش آموزي به عنوان پارلمان دوم در كشور ياد كرد با اين تفاوت كه اين مجلس با مسائل تعليم و تربيت، آموزش و پرورش و ارتقاء فعاليت هاي آموزشي و پرورشي سر و كار دارد.
وي با بيان برخي خروجي هاي اين مجلس گفت: اسناد خوبي در دوره هاي مختلف از سوي اين مجلس صادر شده كه به عنوان نمونه مي توان به اسناد حقوق دانش آموزي، چگونگي ارتقاء كنكور، عدالت آموزشي و همچنين چگونگي رسيدگي به مناطق محروم ياد كرد.
كفاش تصويب اسناد مربوط به تشكل هاي دانش آموزي و ارتقاء فعاليت هاي مشاركتي آنان با مدرسه را از ديگر فعاليت هاي اين مجلس دانست و گفت: قوانين، آئين نامه ها، مقررات و دستورالعمل هاي اين مجلس از سوي خود نمايندگان تنظيم و ارتقاء و بازنگري مي شود و براي اجرا ابلاغ مي شود.
** مجلس دانش آموزي مشكلات مسائل منطقه اي را به گوش مسئولان مي رسانند
معاون وزير آموزش و پرورش در ادامه به نقش نمايندگان مجلس دانش آموزي در استان ها و مناطق محروم اشاره كرد و گفت: اين نمايندگان در حوزه هاي انتخابيه و استان ها مسائل منطقه اي را به گوش مسئولان و مديران مي رسانند و با حضور در جلسات باعث ارتقاء فعاليت هاي آموزشي و پرورشي مي شوند.
وي افزود: حضور اين نمايندگان در سطح مدارس يعني به عنوان شوراهاي دانش آموزي بسيار موثر است و نوع نگاه آنان مي تواند زمينه مناسبي را از مشاركت اجتماعي در امر تعليم و تربيت فراهم كند.
هشتمين دوره فعاليت مجلس دانش آموزي تا عصر امروز در ساختمان سابق مجلس شوراي اسلامي ادامه دارد و نامزدهاي هيات رئيسه مجلس دانش آموزي به بيان ديدگاه ها و برنامه هاي خود مي پردازند و هفت نفر از ميان 44 دانش آموز انتخاب مي شوند.
14 كانديدا براي رياست، 11 نفر براي نايب رئيسي، 10 نفر به عنوان منشي و هفت دانش آموز نيز خواستار تصدي كارپردازي هيات رئيسه مجلس هشتم دانش آموزي هستند.
فراهنگ**1003**1027
معاون وزير آموزش و پرورش:
مجلس دانش آموزي يك نهاد تصميم ساز براي مسئولان آموزش و پرورش است
۱۴ شهریور ۱۳۹۵، ۱۲:۵۱
کد خبر:
82216690
تهران - ايرنا - معاون پرورشي و فرهنگي وزارت آموزش و پرورش از مجلس دانش آموزي به عنوان يك نهاد تصميم ساز براي مسئولان اين وزارتخانه ياد كرد.