۱۴ شهریور ۱۳۹۵، ۱۳:۳۸
کد خبر: 82216789
T T
۰ نفر
اردوغان و اوباما در حاشیه نشست سران گروه 20 دیدار كردند

آنكارا- ایرنا - رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری تركیه و اوباما روز یكشنبه در شهر هانگجو در حاشیه نشست سران گروه 20 كه به میزبانی چین برگزار می شود، دیدار و گفت و كردند. این اولین دیدار روسای جمهوری دو كشور بعداز كودتای نافرجام و بروز تنش جدی در روابط بر سر كردهای سوریه - پ ی د- می باشد.

به گزارش ایرنا، در دیدار 'محمد شمشك' معاون اقتصادی نخست وزیر، 'مولود چاوش اوغلو' وزیر خارجه، 'برات آلبایراك' وزیر انرژی و 'حاكان فیدان' رئیس سازمان اطلاعات تركیه، اردوغان را همراهی كردند.
این دیدار حدود 40 دقیقه به طول انجامید و شبكه های خبری بطور زنده اظهارات كوتاه روسای جمهوری دو كشور را پخش كردند.
اوباما با تقدیر و تشكر از اینكه تركیه دروازه های خود را به روی پناهجویان باز كرده و بیش از هر كشور دیگر پذیرانی آوارگان شده است، گفت: این موضوع در حاشیه نشست های مجمع عمومی سالانه سازمان ملل در نیویورك به طور اختصاصی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. نباید تركیه بار سنگین این كار را به تنهایی به دوش بكشد. همه باید كمك كنند.
او با اشاره به اینكه در دوران ریاست جمهوری هم پیمانی قوی با اردوغان داشته، ابراز امیدواری كرد هم پیمانی دو كشور ادامه یابد.
اوباما با اشاره به كودتای نافرجام 15 جولای (25 تیرماه گذشته) مقاومت شجاعانه مردم تركیه در قبال كودتاگران را شایان تقدیر توصیف كرد و گفت و گوی تلفنی خود با اردوغان را به دنبال این رویداد خاطرنشان كرد.
رئیس جمهوری آمریكا با محكوم كردن كودتا بر حمایت كشورش از دمكراسی در تركیه تاكید كرد و گفت: در تحقیقات آنكارا برای شناسایی و مجازات عاملان این كودتا حمایت های لازم را خواهند داشت.
وی همكاری و همراهی تركیه در مبارزه با داعش را مهم خواند و گفت: تركیه هم پیمان مهمی در ناتو است و در مقابله با داعش نیز در داخل ائتلاف بین المللی نقش موثری را ایفا می كند.
اردوغان نیز با تشكر از حمایت اوباما از دولت تركیه به دنبال كودتای نافرجام و ذكر اینكه گفت در دوره ریاست جمهوری اوباما، شراكت راهبردی دو كشور ارتقا یافته، افزود: البته تشدید حملات تروریستی در تركیه به دنبال كودتای نافرجام قابل تامل است.
او با تاكید بر اینكه كشورها مبارزه با تروریسم را بدون تبعیض و تعریف تروریسم خوب و بعد بطور منسجم و هماهنگ داشته باشند، گفت: تركیه در منطقه با داعش و در كنار آن با ترور پ.ك.ك، پ.ی.د/ی.پ.گ( حزب اتحاد دمكراتیك سوریه – یگانهای مدافع خلق) با عزم راسخ مبارزه می كند.
او تصریح كرد تركیه نمی خواهد در مرزهای جنوبی خود با كریدور ترور روبرو شود. تركیه به همكاری خود با ائتلاف بین المللی ضد داعش ادامه می دهد.
رئیس جمهوری تركیه در مورد استرداد 'فتح الله گولن' خود تبعید در پنسیلوانیای آمریكا گفت: پیش از كودتای نافرجام پرونده های مربوط به فعالیت های تروریستی و غیرقانونی گولن به مقامات آمریكایی تحویل داده شده و در پرونده اتهامات وارده به وی در بعد از كودتا نیز در دست تهیه است و به زودی وزیر دادگستری و وزیر خارجه تركیه به آمریكا رفته و در این زمینه با مقامات آمریكا گفت و گو می كنند.
اردوغان در حالی با اوباما دیدار كرد كه شب گذشته نیز دیدار دو ساعته با ولادیمیر پوتین داشت.
كارشناسان روابط بین المللی در آنكارا با اشاره به اینكه محور اصلی گفت و گوهای اردوغان با رهبران روسیه و آمریكا، بحران سوریه و اهداف عملیات برون مرزی تركیه با عملیات موسوم به سپرفرات در شمال سوریه می باشد، می گویند تاكید اردوغان در دیدار با اوبا بر اینكه به تشكیل كریدور ترور در مرزهای جنوبی خود اجازه نخواهند داد، مهمترین چالش آنكارا با واشنگتن و در همین حال مهمترین نقطقه اشتراك آنكارا با تهران و مسكو در خصوص حفظ تمامیت ارضی سوریه می باشد.
از سوی دیگر رویكرد آنكارا در تعامل با تهران و روسیه در حل بحران سوریه و اقدام به عملیات نظامی در شمال سوریه، واشنگتن را كه تا دوره اخیر همواره با خواسته های آنكارا در تشكیل منطقه امن در شمال سوریه و موضوع عدم حمایت تسلیحاتی و سیاسی واشنگتن از نیروهای پ.ك.ك، پ.ی.د/ی.پ.گ به عنوان گروههایی كه آنكارا آنها را ادامه پ.ك.ك و سازمان های تروریستی ارزیابی می كند، مخالفت و یا مقاومت می كرد، به نوعی به نزدیكی و دلجویی با تركیه واداشته است. در این راستا همزمان با اعلام برنامه دیدار اوباما با اردوغان در چین، آمریكا سامانه موشكی «هیمراس» را كه از مدتها پیش برای تقویت سامانه دفاع هوایی تركیه در مرز سوریه قرار بود به تركیه ارسال كند، در مرز سوریه مستقر كرد و روز گذشته اولین عملیات خود را علیه مواضع داعش در خاك سوریه انجام داد.
به رغم اینكه كارشناسان با اشاره به شك و شبهه جدی در افكار عمومی و حتی سیاست گذاران تركیه در خصوص تفاوت بین گفتارها و عملكردهای آمریكا و برخورد ها و سیاستهای متفاوت نهادهای آمریكایی چون سیا و پنتاگون در سیاست خارجی، بر این باورند كه آنكارا در دوره پیش رو به ویژه با توجه به تشدید حملات پ.ك.ك در داخل و تلاشهای این گروه به نوعی برای حفظ خط ارتباطی خود با پ.ك.ك، پ.ی.د/ی.پ.گ در شمال سوریه و همچنین خودداری آمریكا از تحویل گولن به تركیه، كاهش التهاب در روابط آنكارا – واشنگتن در دوره نزدیك را بسیار دشوار ارزیابی می كنند. از این منظر دیدار اوباما با اردوغان را مهم دانسته ولی در حدی نمی دانند كه بتوان روابط دو طرف را با خط درشت قبل و بعد دیدار روسای جمهوری دو كشور از هم جدا كرد.
خاورم/2011**1579