۱۴ شهریور ۱۳۹۵، ۱۵:۲۸
کد خبر: 82217039
T T
۰ نفر
نماينده مجلس: عربستان مسئول پرداخت ديه شهداي منا است

گنبدكاووس - ايرنا - نماينده مردم شهرستان گنبدكاووس در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه شهداي منا 'قتيل الزحام' ( كشته شدگان در ازدحام ) هستند و بر اساس قواعد فقهي، پرداخت ديه اينگونه افراد برعهده بيت المال است، تصريح كرد: عربستان مسئول پرداخت ديه شهداي منا به بازماندگان است.

به گزارش خبرنگار ايرنا، قرجه طيار روز يكشنبه در آيين بزرگداشت اولين سالگرد شهداي مناي گنبدكاووس در مصلاي اهل سنت اين شهرستان افزود: بر اساس برآوردهاي انجام شده ميزان غرامت 464 شهيدايراني فاجعه منا مبلغ يك هزار و 310 ميليارد ريال است كه عربستان تاكنون از پرداخت آن و حتي از پذيرش رسمي حكم ديه اين افراد سرباز زده است.
وي تصريح كرد: به عنوان نماينده مجلس شوراي اسلامي و به نيابت از خانواده هاي شهداي منا بويژه خانواده هاي شهداي شهرستان گنبدكاووس از وزيران فرهنگ و ارشاد اسلامي، امور خارجه و نيز مسئولان سازمان حج و زيارت انتظار دارم پيگيري ها براي دريافت ديه اين افراد را مصرانه ادامه دهند و اسير سياست هاي مروز زمان و حركات ايذايي آل سعود نشوند.
عضو كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي باتصريح بر اين نكته كه بي كفايتي، بي برنامگي و بي نظمي آل سعود در مديريت بحران پيش آمده در رمي جمرات سال گذشته در منا و نيز سقوط جرثقيل در مسجدالحرام، حج تلخ و خونيني را در سال 94 رقم زد، افزود: فاجعه منا منجر به كشته شدن هزاران زائر خانه خدا شد.
طيار يادآور شد: استان گلستان با دادن 49 شهيد در اين واقعه، دومين استان كشور پس از خراسان رضوي از نظر تعداد شهدا بود و مردم شهرستان گنبدكاووس با دادن 31 شهيد سنگينترين داغ را در اين واقعه در استان تحمل كردند و تلخ ترين عيد قربان خود را پشت سر گذاشتند.
وي افزود: تنها چيزي كه موجب آرامش خانواده هاي شهداي منا مي شود، وعده الهي مبني پاداش گرفتن شهداي منا از خداي متعال است.
نماينده مردم گنبدكاووس در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه دولت عربستان هنوز رسما سوء مديريت خود را در اين فاجعه قبول نكرده و از اين بابت عذر خواهي نيز نكرده است، افزود: آل سعود حتي از اعلام آمار واقعي كشته شدگان فاجعه منا خودداري كرده و غرامت آنان را نيز پرداخت نكرده است.
طيار افزود: باوجود اينكه دولت عربستان سعودي سوء مديريت در حج سال گذشته را قبول ندارد ولي امسال در مورد مديريت حج با ساير كشورها مشورت و تغييراتي در آن ايجاد كرده است كه به معناي قبول سوء مديريت سال گذشته است.
وي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: پرداخت نكردن ديه به بازماندگان و نيز پرداخت نشدن حقوق به بازماندگان شهداي منا از سوي بنياد شهيد موجب آزردگي خاطر اين خانواده ها شده است.
نماينده مردم گنبدكاووس در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه خانواده هاي شهداي منا تنها از خدمات فرهنگي بنياد شهيد استفاده مي كنند، خاطرنشان كرد: براي اين خانواده ها حقوق مالي در نظر گرفته نشده است.
طيار با ذكر اين نكته كه در نامه اي به بنياد شهيد خواستار پرداخت حقوق به خانواده هاي شهداي منا شده است، ابراز اميدواري كرد با پيگيري مسئولين و تاييد رهبر معظم انقلاب، خانواده هاي شهداي منا نيز مثل ساير خانواده شهدا از حقوق و مزاياي مادي برخوردار شوند.
در آيين بزرگداشت شهداي منا در گنبدكاووس، استاندار گلستان، نماينده ولي فقيه در استان، برخي مديران كل، معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار، ائمه جمعه، علما و روحانيون شيعه و اهل سنت، فرماندار ويژه، مسئولان گنبدكاووس و جمع كثيري از اقشار مختلف مردم اين شهرستان به همراه خانواده هاي شهداي منا حضور داشتند.
شهرستان گنبدكاووس با 360 هزار نفر جمعيت در شرق استان گلستان واقع است و از 49 شهيد استان گلستان در جريان فاجعه منا، 31 نفر از حجاج تركمن و اهل سنت گنبدكاووس بودند.
1860
۰ نفر