۱۴ شهریور ۱۳۹۵، ۱۷:۰۶
کد خبر: 82217210
T T
۰ نفر
پتروشیمی دماوند همچنان در بورس بدون مشتری است

تهران- ایرنا- بلوك 80 درصدی پتروشیمی دماوند امروز (یكشنبه) در فرابورس عرضه شد، اما همانند دفعات گذشته بدون مشتری ماند و به فروش نرفت.

به گزارش ایرنا، پتروشیمی دماوند برای چندمین بار به امید یافتن خریدار در بازار سرمایه عرضه شد اما دوباره خریداران از آن استقبال نكردند.
گفته می شود قیمت بالای این مجتمع پتروشیمی دلیل استقبال نكردن از این عرضه است.
بر اساس پیگیری های سازمان خصوصی سازی و فرابورس، امروز 10 هزار سهم پتروشیمی دماوند معادل 80 درصد سهام این شركت به ارزش 13 هزار میلیارد ریال روانه میز مزایده شد كه همانند عرضه های پیشین به فروش نرفت.
این میزان سهام به قیمت پایه هر سهم یك میلیارد و 369 میلیون و 491هزار و 520ریال و ارزش كل پایه 13 هزار و 694 میلیارد و 915 میلیون و 200 هزار ریال به مزایده گذاشته شد.
سازمان خصوصی سازی بلوك 80 درصدی سهام پتروشیمی دماوند را به وكالت از شركت مادرتخصصی ملی صنایع پتروشیمی به صورت 10 درصد نقد و بقیه اقساط هشت ساله روی میز مزایده گذاشت.
به گزارش ایرنا، چندی پیش معاون وزیر نفت و مدیرعامل شركت ملی صنایع پتروشیمی پیش از این درباره علت به فروش نرفتن پتروشیمی دماوند گفت: واحدهای مصرف كننده تولیدات پتروشیمی دماوند كه خرید سهام این مجتمع را خواهانند، ادعا می كنند قیمت سهام مجتمع پتروشیمی دماوند بالاست.
«مرضیه شاهدایی» تاكید كرد تاكنون برای واگذاری طرح پتروشیمی دماوند هیچ گونه مخالفتی نداشته است و افزود: واگذار نشدن طرح پتروشیمی دماوند به دلیل اختلاف نظر میان سازمان خصوصی سازی و خریداران است.
وی یكی دیگر از مشكلات طولانی شدن واگذاری طرح پتروشیمی دماوند را چگونگی بازپرداخت بخشی از سرمایه گذاری كه دولت انجام داده است دانست و یادآوری كرد: هر مشتری كه سهام پتروشیمی دماوند را بخرد باید این سرمایه گذاری را در یك بازه زمانی با نرخ موثر تعیین شده به سازمان خصوصی سازی برگرداند.
به گفته شاهدایی در واگذاری طرح های پتروشیمی همچون مجتمع پتروشیمی دماوند، باید طبق قانون ٧٠ درصد ارزش واگذاری ها برای سرمایه گذاری در توسعه صنعت و ایجاد زیرساخت ها به شركت ملی صنایع پتروشیمی بازگردانده شود اما تاكنون واحدهای فروخته شده پیشین به شركت ملی صنایع پتروشیمی بازپرداختی نداشته اند.
معاون وزیر نفت افزود: با توجه به اینكه یوتیلیتی ٢٤ طرح فاز ٢ عسلویه باید از سوی پتروشیمی دماوند تامین شود، اكنون نگران روند تكمیل این طرح هستیم، زیرا اوایل سال آینده طرح های مرجان و بوشهر در فاز ٢ آماده راه اندازی می شود.
ظرفیت نصب شده بخش بخار در نیروگاه پتروشیمی دماوند 600 تن در ساعت و ظرفیت نصب شده نیروگاه برق 300 مگاوات است و در مرحله نخست ٩٠ مگاوات برق تولید می شود.
نیروگاه برق و بخار شركت پتروشیمی دماوند از دو بخش برق و بخار برای خدمات دهی به شركت‌های فاز دوم پتروشیمی منطقه ویژه پارس تشكیل شده است.
اقتصام**2022**1961
۰ نفر