۱۵ شهریور ۱۳۹۵، ۳:۲۵
کد خبر: 82217601
T T
۰ نفر
شروع همزمان عمليات نظامي عليه داعش در جبهه هاي صلاح الدين و الانبار نزديك است

بغداد- ايرنا- همزمان با درخواست فرماندهي عمليات مشترك عراق از اهالي شهر اشغالي الشرقاط در شمال استان صلاح الدين براي ترك هرچه سريعتر شهر در روز يكشنبه، منابع عراقي خبر دادند كه عمليات آزادسازي الشرقاط و همزمان حمله به داعش در هيت و البغدادي درالانبار نزديك است و نيروها در انتظار ساعت صفر عمليات هستند.

به گزارش ايرنا، يك منبع امنيتي در اين خصوص به خبرنگار ايرنا اطلاع داد كه آمادگي ها و تدابير لازم اعم از تامين نيرو و تجهيزات براي آغاز عمليات الشرقاط به مرحله نهايي رسيده و نيروهاي عراقي در انتظار ساعت صفر عمليات هستند. وي در عين حال از اعلام زمان دقيق عمليات به دليل مسائل امنيتي خودداري كرد.
در همين حال در بيانيه فرماندهي عمليات مشترك ، خطاب به اهالي الشرقاط در حدود 340 كيلومتري شمال بغداد آمده است، زمان عمليات آزادسازي الشرقاط از چنگال داعش تروريستي نزديك است و از همين رو براي حفاظت از جان خود هرچه سريعتر منطقه را به سمت اماكن تعيين شده جهت غير نظاميان ترك كنند.
اين بيانيه با اشاره به اقدام ضد انساني داعش در استفاده از غير نظاميان به عنوان سپر انساني ، تاكيد كرده كه هدف ما حفاظت از جان شما در عمليات و نجات شهروندان از سيطره گروه تروريستي داعش است.
همچنين طي دو روز گذشته ميليون ها نسخه اطلاعيه فرماندهي مشترك در همين ارتباط از طريق هوا در منطقه پخش شده است.
فرماندهي عمليات مشترك در اطلاعيه ديگري از اهالي روستاي الزويه در همين منطقه نيز درخواست كرده است منطقه را ترك كنند.
الشرقاط شمالي ترين شهر استان صلاح الدين و در مرز استان نينوا از ژوئن 2014 تاكنون در اشغال داعش است و از آن هنگام تاكنون تعداد زيادي از جوانان اين منطقه ازجمله زنان توسط گروه تكفيري تروريستي داعش قتل عام و يا ربوده شده اند.
از سوي ديگر منابع امنيتي در استان الانبار نيز خبر دادند كه نيروهاي امنيتي و بويژه الحشدالشعبي و نيروهاي عشايري براي انجام عمليات در شهرهاي هيت والبغدادي آماده شده اند.
رشيد فليح فرمانده الحشد العشايري استان الانبار به رسانه هاي عراقي گفت كه يك سلسله عمليات همزمان در جزيره الرمادي و نيز شهرهاي البغدادي و هيت طراحي شده كه زمان انجام آن بسيار نزديك است.
وي گفت كه الحشدالشعبي در اين عمليات نقش اصلي و بسيار مهم بر عهده دارد.
پيش از اين هادي العامري رئيس سازمان بدر و از فرماندهان ارشد الحشدالشعبي به خبرنگار ايرنا در منطقه جزيره خالديه گفته بود كه اولويت ما شهرهاي الحويجه و الشرقاط در كركوك و صلاح الدين و نيز مناطق هيت و البغدادي و جزيره الرمادي است و سپس عازم موصل خواهيم شد.
نيروهاي مسلح عراق پس از آزادي شهر فلوجه يكي از بزرگترين مقرها و مراكز تجمع و فرماندهي داعش در عراق،در اواخر ماه ژوئن گذشته، بر حملات خود به داعش درنقاط مختلف سرعت بخشيده اند، بطوري كه يك هفته بعد از آزادي فلوجه عمليات بزرگ و سنگيني را در جزيره خالديه در الانبار شروع كردند كه سرانجام بعد از حدود يك ماه ، بطور كامل آزاد و داعش در اين منطقه بيشترين تلفات را متحمل شد بطوري كه گفته شده است حدود هزار داعشي در جزيره خالديه به هلاكت رسيده اند.
نيروهاي مسلح عراق همزمان درحال آماده شدن براي عمليات در الحويجه در جنوب غرب كركوك هستند كه يكي از حساس ترين مناطقي است كه داعش هنوز در اختيار دارد.
فرماندهان عراقي برغم برخي فشارهاي خارجي مبني بر اولويت دادن به عمليات آزادسازي موصل ، مصمم هستند، مناطق حساس باقي مانده در استان هاي صلاح الدين، الانبار و كركوك را از چنگ داعش خارج كنند.
حيدرالعبادي نخست وزير عراق روز شنبه برغم زمزمه هاي مقام هاي آمريكايي مبني بر اينكه كار داعش تا پايان سالجاري ميلادي تمام نخواهد شد، تاكيد كرد ، امسال وارد موصل مي شويم وبه كار داعش در عراق بطور كامل پايان خواهيم داد.
خاورم*4*1770*1080**3404