۱۵ شهریور ۱۳۹۵، ۱۱:۰۲
کد خبر: 82217989
T T
۰ نفر
نخست وزیر تركیه: بعداز گولن نوبت تسویه عوامل پ.ك.ك است

آنكارا – ایرنا – بینالی یلدریم نخست وزیر تركیه گفت: همانگونه كه عوامل گروه تروریستی گولن از تمامی نهادهای دولتی و غیردولتی تركیه پاكسازی شدند، عوامل پ.ك.ك نیز پاكسازی خواهند شد.

به گزارش ایرنا، یلدریم روز گذشته (یك شنبه) در سفر به دیاربكر و در گفت وگو با نمایندگان شماری از نهادهای مدنی فعال در مناطق كردنشین تركیه برای اعلام بسته اقتصادی توسعه مناطق كردنشین، جلسات مختلفی را با سرمایه گذاران، مردم و نهادهای مدنی داشت.
شبكه خبر تلویزیون دولتی تركیه گزارش داد: یلدریم در دیدار با نمایندگان نهادهای مدنی كه تا بامداد امروز به طول انجامید، تاكید كرد كه دولت آنكارا همانطور كه بعد از كودتای نافرجام 15 جولای ( 25 تیرماه گذشته) پاكسازی گسترده ای را در تمامی نهادهای دولتی، شروع و شركت ها، موسسات آموزشی، سلامت، انجمن ها، اوقاف و سندیكاهای وابسته به گروه تروریستی فتو را تعطیل كرد، اكنون نوبت سازمان تروریستی پ.ك.ك فرا رسیده است.
دولت آنكارا فتح الله گولن و دارو دسته او را به نفوذ در دستگاههای دولتی، تشكیل دولت موازی و با تشكیل سازمان تروریستی مبادرت به كودتا متهم می كند. دولتمردان تركیه برای اینكه در نام گولن كلمه الله قرار دارد، در تبیین نام این سازمان از آن به عنوان فتو كه مخفف فتح الله گولن است، استفاده می كنند.
یلدریم تصریح كرد: اكنون در مناطق شرق و جنوب شرق تركیه شهرداری هایی هستند كه دست بسته در خدمت قندیل (مقر فرماندهی پ.ك.ك در شمال عراق) هستند. آنها در راستای خواسته های پ.ك.ك حركت كرده و امكانات شهرداری ها را در اختیار این سازمان تروریستی قرار داده و خون ملت را مكیده اند؛ ما دیگر اجازه یغما نخواهیم داد؛ هر كس باید حساب پس دهد.
دولت آنكارا به رغم مخالفت های سخت احزاب مخالف، با استناد به اختیاراتی كه مجلس این كشور با اعلام حالت فوق العاده سه ماهه در تركیه داده، شماری از شهرداران منتخب مردم در مناطق كردنشین را به اتهام همكاری با پ.ك.ك، عزل و وزارت كشور به جای آنها قیم منصوب كرده است.
بینالی یلدریم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینكه پیشتر در خصوص احتمال جابجایی حدود 14 هزار نفر از آموزگاران فعال در مناطق كردنشین به مناطق دیگر خبر داده است، گفت: بعداز تعطیلات 9 روزه عید قربان مدارس باز می شود؛ با وزیر آموزش ملی گفت وگو كردم و در مورد آندسته از آموزگاران منطقه كه شك و شبهه ای در خصوص ارتباط آنها با سازمان تروریستی (پ.ك.ك) وجود دارد، تعلیق خدمت شوند.
یلدریم همچنین تاكید كرد كه راه حل سیاسی دیگر مطرح نیست و تا پاكسازی كامل پ.ك.ك به مبارزه ادامه خواهیم داد؛ به صراحت می گویم واهمه ای از گروه تروریستی نداریم؛ از این پس تروریست ها از ما به ترسند.
او با ادعای اینكه مردم منطقه و 79 میلیون جمعیت تركیه در پشت دولت برای مبارزه با تروریسم ایستاده اند، گفت: در پاكسازی معلمان مرتبط با پ.ك.ك حساسیت لازم را خواهیم داشت؛ بررسی خواهد شد كه چه تعداد از معلمان منطقه، ارتباط مستقیم و یا به نوعی در ارتباط با پ.ك.ك بودند، تحقیق خواهد شد؛ اما این معلمان در سال تحصیلی جدید اجازه نخواهند داشت، وارد كلاسها شوند تا تحقیقات پایان یابد.
بیشترین پاكسازی در پسا كودتای نافرجام، با نزدیك به 30 هزار نفر در وزارت آموزش ملی تركیه صورت گرفته است.
مجموع افراد تعلیق خدمت شده در ادارات دولتی نزدیك به 80 هزار نفر می باشد كه حدود 50 هزار نفر از آنها به كلی اخراج شده اند و سرنوشت حدود 30 هزار نفر دیگر هنوز روشن نیست.
خاورم/2011**1275