۱۵ شهریور ۱۳۹۵، ۱۴:۲۹
کد خبر: 82218434
T T
۰ نفر
نیاز چابهار به 657 كلاس درس/ سرانه فضای آموزشی 50 سانتی متر

چابهار- ایرنا- سفر وزیر آموزش و پرورش به چابهار فرصتی شد تا مردم، مسئولان و اعضای شوراهای اسلامی درخواست ها و درد دل هایشان را در زمینه مشكلات آموزشی و رساندن میانگین سرانه فضای آموزشی این شهرستان به میانگین استانی و كشوری مطرح كنند.

به گزارش ایرنا، آموزش و پرورش یكی از مهمترین مقوله های توسعه هر منطقه است كه توجه به آن می تواند تاثیر فراوانی در پیشرفت، آبادانی و پرورش نیروی انسانی مجرب و با علم و دانش داشته باشد.
شهرستان چابهار به دلیل موقعیت راهبردی و اتصال به اقیانوس هند به عنوان پیشانی توسعه سیستان و بلوچستان و كشور لقب گرفته است و مردم نیز انتظار دارند شاخص های آن براساس جمعیت در حوزه های مختلف متناسب با كشور و یا حداقل استان باشد.
هم اینك براساس آمارهای ارایه شده از سوی مسئولان 77 درصد مردم شهرستان چابهار در چند متری آب های بی كران اقیانوسی به آب آشامیدنی سالم و بهداشتی دسترسی ندارند و آب در شهر چابهار جیره بندی شده و در روستاها 38 هزار و 460 خانوار با جمعیت حدود 160 هزار نفر با تانكر آبرسانی سیار انجام و به هر نفر روستایی در شبانه روز 15 لیتر آب تحویل می شود.
شاخص بهداشت نیز به همین صورت است كه براساس آمارها بیمارستان 156 تختخوابی امام علی (ع) چابهار به حدود 600 تا 700 هزار نفر جمعیت چابهار و مناطق همجوار از راسك سرباز تا جاسك خدمات بهداشتی درمانی ارایه می كند، این در حالی است كه براساس استاندارد كشوری باید برای هر هزار و800 نفر یك تخت بیمارستانی فعال باشد براین اساس حداقل انتظار مردم راه اندازی یك بیمارستان 540 تختخوابی فوق تخصصی در چابهار است.
در زمینه اجرای طرح هادی برای بیش از 350 روستای بالای 20 خانوار هیچ اعتباری در نظر گرفته نشده است و روستاهای با بیش از هفت تا 20 هزار نفری تیس، كمب، رمین، پسابندر، پلان، گواتر وغیره طرح هادی بصورت كامل اجرا نشده است.
شهرستان چابهار در حوزه آموزش و پرورش نیز با محرومیت فراوانی روبرو است بطوریكه در 549 آبادی و روستا و جمعیت حدود 260 هزار نفری شهری و روستایی چابهار فقط 56 آموزشگاه شهری و 69 آموزشگاه روستایی وجود دارد و 83 مدرسه بصورت غیرانتفاعی و غیردولتی فعالیت می كنند كه به گفته برخی كارشناسان این آمار غیرقابل باور است.
در مجموع در 208 آموزشگاه دولتی و غیر دولتی بیش از 31 هزار دانش آموز مشغول به تحصیل هستند كه تراكم دانش آموز در هر كلاس از مرز 40 تا 50 دانش آموز گذشته است.
هم اینك حوزه آموزش و پرورش شهرستان چابهار با كمبود 657 كلاس درس رو به رو است و مردم این منطقه از دولت و خیران انتظار دارند به كمك نونهالان و آینده سازان این منطقه بشتابند و هرچه سریعتر چاره اندیشی كنند تا بیش از این دانش آموزان با مشكلات كمبود فضا رو به رو نباشند.
رئیس شورای اسلامی شهر چابهار به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: براساس آمارها میانگین سرانه فضای آموزشی به ازای هر دانش آموز در كشور 43/5 (5 مترو 43 سانتی متر)، استان 02/3 (سه متر و 2 صدم سانتی متر) است ولی در كمال ناباوری این آمار در شهر چابهار 50 سانتی متر است.
'واحدبخش دُربین' افزود: وجود 50 سانتی متر سرانه فضای آموزشی برای هر دانش آموز خود گویای فقر شدید در فضای آموزشی و تراكم بالای 40 تا50 نفری دانش آموز در هر كلاس درس است.
وی از وجود 83 فضای آموزشی غیردولتی و غیر انتفاعی در چابهار انتقاد كرد و افزود: یكی از مشكلات افت تحصیلی و بازماندگان از تحصیل در چابهار مدارس غیر دولتی است كه والدین توان پرداخت هزینه های سنگین تحصیل فرزندان خود را ندارند و مجبورند مدرسه را رها كرده و به كارهای كاذب روی آورند.
وی بیان كرد: كمبود شدید فضای آموزشی در حاشیه و مركز شهرستان چابهار كاملا ملموس است و پذیرفتنی نیست كه دولت اقدامی برای ارتقای سرانه فضای آموزشی چابهار انجام ندهد و چابهار از سایر شهرهای سیستان وبلوچستان دور افتاده و محروم تر باشد.
رئیس شورای اسلامی شهر چابهار پیشنهاد كرد: اگر خیران محلی و كشوری با مشاركت اداره كل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس كشور، سازمان منطقه آزاد، بنادرودریانوردی، شیلات، شركت نفت و صاحبان صنایع و كارخانه های پتروشیمی، فولاد وغیره اقدام جهادی برای ساخت فضای آموزشی و استاندارد سازی مدارس فرسوده و غیراستاندارد و خرید تجهیزات انجام دهند در كمتر از یكسال مشكلات آموزشی چابهار به حداقل خواهد رسید.
دُربین از تلاش دولت و توجه ویژه مقام معظم رهبری برای توسعه چابهار و انجام طرح های عمرانی نظیر طرح توسعه بندرشهید بهشتی، صدور مجوز فرودگاه بین المللی، اجرای خط آهن، رسمی كردن مرز ریمدان و طرح های بزرگ و كوچك عمرانی و خدماتی قدردانی كرد و افزود: با همت مسئولان دولت تدبیر وامید و خیران در آینده ای نزدیك شاهد استاندارد سازی مدارس این شهرستان خواهیم بود.
وی از وزیر آموزش و پرورش خواست دستور ویژه برای ساخت حداقل 200 فضای آموزشی استاندارد با امكانات آموزشی و سرمایشی را صادر و در سال جاری عملیات اجرایی آنها را آغاز كنند.
الله بخش جدگال یكی از معتمدان شهر چابهار نیز گفت: از دانش آموز این منطقه وقتی باید انتظار قبولی در كنكور و رقابت با سایر دانش آموزان كشور را داشت كه بتوان امكانات و زمینه های تحصیلی را برای آنان فراهم كرد نه اینكه در كلاس های بیش از 45 نفری تحصیل كنند.
عبدالصمد كتری زاده نیز بیان كرد: مردم و مسئولان سایر استانها و مركز كشور وقتی نام چابهار را می شنوند فكر می كنند این منطقه در همه زمینه ها توسعه یافته و هیچ مشكلی ندارد و حتی وجود مشكلات آموزشی، بهداشت و بی آبی این منطقه را باور ندارند.
عبدالعزیز رامش از دیگر شهروندان معتمد چابهاری نیز گفت: مسئولان در بیان آمار و ارقام همكاری خوبی با مردم و شوراهای اسلامی ندارند و همیشه بیان می كنند كه آمارها محرمانه است و جایی برای پیگیری براساس شاخص ها وجود ندارد كه پیشنهاد می شود مسئولان و رسانه ها واقعیت ها و مشكلات و مطالبات واقعی چابهار را بیان كنند و مسئولان نیز با مردم در زمینه ارایه اطلاعات و آمار صادق باشند.
رئیس شورای اسلامی شهرستان چابهار نیز گفت: مسئولان و مدیران كل براساس شاخص ها اعتبارات را توزیع كنند تا محرومیت ها كم و توسعه بخش های مختلف شهرهای محرومی مانند چابهار به میانگین استانی و كشوری نزدیك شود.
معین الدین سعیدی افزود: كیفیت بخشی به آموزش در چابهار بسیار مهم است و باید شورو نشاط در مدارس چابهار ایجاد شود چون دانش آموزان فاقد روحیه نمی توانند موفقیتی حاصل كنند و به مدارج بالاتر برسند.
وی خواستار بكارگیری معلمان با تجربه و با علم در مقطع تحصیلی ابتدایی شد و افزود: باید پایه دانش آموزان قوی باشد تا بعدها با افت تحصیلی رو به رو نشوند.
وی با بیان اینكه دبیرستان دانشگاه در چابهار موفق عمل كرده و تجربه خوبی برای ادامه تحصیل اندك نخبگان مناطق و شهرهای همجوار است، خاطر نشان كرد: از وزیر آموزش و پرورش درخواست داریم برای راه اندازی دبیرستان دانشگاه در مركز بخش نگور دشتیاری و پلان دستورات لازم را برای اقدام و همكاری صادر كنند.
رئیس شورای اسلامی شهرستان چابهار گفت: براساس آمارهای آموزش و پرورش چابهار 657 كلاس درس در این شهرستان كمبود است كه برای ساخت آنها نیازمند تلاش و همكاری خیران و دولت تدبیر وامید است.
سعیدی خواستار افزایش میانگین سرانه فضای آموزشی شهر چابهار از 50 سانتی متر به ازای هر دانش آموز به میانگین كشوری حداقل پنج متر و میانگین سرانه فضای آموزشی شهرستان چابهار از 03/1 (یك متر و سه سانتی متر) به حداقل بالای 5 متر كشوری شد.
فرماندار شهرستان چابهار نیز به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: جمعیت شهرستان چابهار نسبت به 40 سال قبل 60 برابر رشد داشته است و به نسبت جمعیت امكانات آن رشد چندانی نداشته است.
احمدعلی موهبتی افزود: چابهار شهرستان مهاجر پذیری است و طبق یك آمار از روستای رمین تا طیس بیش از 160 هزار نفر جمعیت ساكن هستند.
وی افزود: بیش از 50 هزار نفر یعنی جمعیت حدود 63 درصدی حاشیه نشین و فاقد هرگونه امكانات از جمله فضای آموزشی، برق و آب هستند.
وی بیان كرد: سرانه فضای آموزشی چابهار نسبت به كشور و استان خیلی پایین است و در مهرماه سالجاری برخی مدارس سه شیفته خواهند شد.
وی ادامه داد: حداقل انتظار مردم شهرستان چابهار بهره مندی از امكانات و فضای آموزشی در حد سرانه استانی است.
وی از وزیر آموزش و پرورش خواست با همكاری و دعوت خیران سرانه فضای آموزشی برای هر دانش آموز كه 50 سانتی متر در شهر و یك متر در سطح شهرستان چابهار است را به بیش از 5 متر میانگین كشوری ارتقا بدهند تا عدالت آموزشی رعایت شود.
معاون مدیركل و مدیرآموزش وپرورش چابهار نیز گفت: همایش خیران مدرسه ساز با حضور وزیر آموزش و پرورش از امروز در چابهار برگزار می شود كه تاثیر زیادی برای ساخت فضاهای آموزشی نوساز و استاندارد و تجهیز مدارس در آستانه سال جدید تحصیلی دارد.
حسن نوروزی افزود: 74 باب فضای آموزشی تخریبی در مناطق شهری و روستایی وجود دارد.
وی ادامه داد: تاكنون 79 كلاس درس توسط خیران ساخته شده است كه 26 كلاس آن از سوی سازمان منطقه آزاد چابهار بوده است.
وی گفت: 10 مدرسه نیمه تمام با پیشرفت 10 تا 75 درصدی در شهرستان چابهار وجود دارد.
مدیر آموزش و پرورش چابهار با بیان اینكه تعداد 126 كلاس درس برای ساخت در همایش خیران مدرسه ساز سواحل مكران پیشنهاد خواهد شد، اظهار امیدواری كرد با كمك دولت و خیران مشكلات فضاهای آموزشی مرتفع شود.
نوروزی به سرانه پایین فضای آموزشی در چابهار اشاره كرد و افزود: شهرستان چابهار فاصله زیادی با میانگین استانی و كشوری دارد.
وی گفت: مدرسه سازی جهاد برای نشر علم است و از خیران بومی و كشوری انتظار داریم در این راه قدمهای خوبی بردارند و دانش آموزان این منطقه محروم را شاد كنند.
شهرستان چابهار از توابع استان سیستان و بلوچستان با 260 هزار نفر جمعیت از شمال به شهرستانهای نیكشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به كشور پاكستان، از جنوب به دریای عمان(مكران) و از غرب به بندر كنارك متصل است.
بندر زیبای چابهار واقع در قلب مَكُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 كیلومتری جنوب زاهدان مركز استان سیستان و بلوچستان از 2 شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مركزی، دشتیاری و پلان، شش دهستان و 549 آبادی دارای سكنه تشكیل شده است.
3043 / 6081
۰ نفر