۱۷ شهریور ۱۳۹۵، ۱۲:۱۵
کد خبر: 82221330
T T
۰ نفر

هزینه ناشی از معلول زایی در كرمان كاهش یافت

۱۷ شهریور ۱۳۹۵، ۱۲:۱۵
کد خبر: 82221330
هزینه ناشی از معلول زایی در كرمان كاهش یافت

كرمان - ایرنا - مدیركل بهزیستی استان كرمان گفت: با افزایش مشاوره ها و آزمایش های ژنتیك در این استان از اواخر دی ماه سال گذشته تاكنون 40 تا 50 میلیارد ریال از هزینه های درمانی ناشی از معلول زایی كاهش یافته است.

عباس صادق زاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هزینه های مادی مربوط به نگهداری معلولان یك بعد ماجرا و هزینه های روانی و دشواری های خانوادگی بعد دیگر معلول زایی است كه با انجام مشاوره و آزمایش های ژنتیك، بخش قابل توجهی از این مشكلات كاهش می یابد.
وی بیان كرد: با اجرای طرح الزام به انجام مشاوره یا آزمایش ژنتیك، رشد 48 درصدی مشاوره ژنتیك در سه ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل حاصل شده است.
وی گفت: همچنین در سه ماه ابتدای امسال آزمایش های ژنتیك 28 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.
مدیركل بهزیستی كرمان ادامه داد: بهزیستی به جز وظایف و نقش پیشگیرانه خود، متولی اصلی پیشگیری از معلولیت ها در جامعه است و در این راستا نهادهای دیگر به صورت مستقیم نقش ندارند.
وی با اشاره به اینكه سالانه 35 تا 40 هزار معلول در كشور متولد می شوند گفت: در كرمان به ویژه در جنوب و شرق استان، به دلیل ازدواج های فامیلی، كم توجهی به مسائل بهداشتی و فرهنگ های خاص بومی، میانگین تولد معلولان نسبت به میانگین كشوری بالاتر است.
صادق زاده افزود: ایده پیشگیری از معلول زایی با الزام به مشاوره و آزمایش های ژنتیك از ابتدای سال 94 در استان كرمان مطرح، پیگیری و طرح تحقیق آن نیز در این استان تدوین شد.
وی به پیگیری های انجام شده از سوی بهزیستی با مجمع نمایندگان استان (دوره گذشته) برای تبدیل این طرح به قانون اشاره و عنوان كرد: با وجود جلسات مكرر و مكاتبات زیاد ،این كار عملیاتی نشد و تصمیم گرفته شد كه این طرح بر اساس پتانسیل های استانی اجرایی شود.
وی خاطرنشان كرد: از این رو تفاهم نامه ای بین بهزیستی، دانشگاه علوم پزشكی، استانداری و سازمان ثبت اسناد و املاك منعقد شد تا زوج های در شرف ازدواج ملزم به انجام مشاوره و در صورت نیاز، آزمایش ژنتیك شوند.
مدیركل بهزیستی استان كرمان گفت: اجرای این ایده به رایزنی و تعاملات زیادی نیاز داشت كه در بخشی از این موارد شخص استاندار كرمان پیگیری و تماس گرفتند تا تفاهم نامه همكاری طرح الزام به انجام مشاوره و آزمایش های ژنتیك از طریق ظرفیت های استانی منعقد شد.
وی اظهار كرد: به منظور تدوین تفاهم نامه همكاری طرح الزام به انجام مشاوره و آزمایشات ژنتیك دو ماه زمان برای بررسی بندهای این تفاهم نامه صرف شد و سپس این تفاهم نامه به امضای دستگاه های یاد شده، رسید.
وی گفت: این طرح از اواخر دی ماه سال گذشته با استفاده از ظرفیت های استانی در كرمان اجرایی شده است و در راستای اجرای این تفاهم نامه، اداره كل بهزیستی تعهدات مالی و زیرساختی آن را بر عهده گرفت كه هزینه هنگفتی را می طلبید.
صادق زاده بیان كرد: در مسیر اجرای این طرح در تمامی شهرستان ها پزشكان قادر به انجام مشاوره ژنتیك، شناسایی یا آموزش داده شده اند و طرح در مرحله اول در شهرستان های دارای زیرساخت لازم از جمله سیرجان، رفسنجان، كرمان، جیرفت و بم اجرایی شد.
وی گفت: هر زوج پس از مراجعه به مركز مشاوره ژنتیك، در صورت نیاز به مراكز آزمایش ژنتیك معرفی می شوند.
وی به وجود دو مركز آزمایشگاهی ژنتیك در كرمان اشاره و بیان كرد: تمامی زوج ها برای انجام آزمایش های ژنتیك باید به این مراكز كه جزء مراكز برتر كشوری به شمار می روند، مراجعه كنند.
مدیركل بهزیستی كرمان تصریح كرد: در مراكز آزمایش ژنتیك نیز خرید خدمت تا سقف 50 میلیون ریال از سوی بهزیستی انجام می شود.
وی آزمایش های ژنتیك را گرانقیمت عنوان كرد و گفت: گاهی هزینه آنها تا 300 میلیون ریال نیز می رسد اما اكثر موارد معرفی شده برای انجام آزمایش های ژنتیك در استان كرمان در حد سقف تعیین شده ( 50 میلیون ریال ) بوده است.
وی اظهار كرد: با انجام آزمایش های ژنتیك تاكنون چندین مورد تشخیص به انجام نشدن ازدواج منجر شده و در مواردی نیز مصرف دارو توصیه شده است.
صادق زاده گفت: درباره آزمایش ژنتیك برای افراد باردار نیز تاكنون 10 مورد سقط جنین به دلیل معلولیت توصیه شده است.
وی افزود: به منظور ایجاد زیرساخت های لازم برای اجرای طرح الزام به انجام مشاوره یا آزمایش ژنتیك، دوره جامع ژنتیك با حضور 45 پزشك برنامه ریزی و اجرایی شده است.
وی بیان كرد: در این دوره 15 روزه كه اكنون در دانشگاه فرهنگیان در حال برگزاری است، هر روز یكی از پزشكان برجسته كشوری در حوزه ژنتیك به شركت كنندگان آموزش های لازم و تخصصی را ارائه می كند.
مدیركل بهزیستی استان كرمان با اشاره به اینكه در این دوره پزشكانی از استان های خراسان، كرمانشاه، اردبیل و مازندران حضور یافته اند گفت: برای پزشكان مناطق محروم استان كرمان، حضور در این طرح به صورت رایگان انجام شده تا مشوقی برای ادامه طرح در این شهرستان ها باشد.
وی تصریح كرد: پزشكان شركت كننده در این دوره پس از گذران این دوره، شركت در دوره یك ماهه كارورزی و موفقیت در آزمون پایان دوره، گواهی تاسیس مطب در حوزه ژنتیك را دریافت می كنند و بهزیستی نیز خدمت آنها را خریداری می كند.
صادق زاده گفت: پیش بینی می شود اجرای طرح الزام به انجام مشاوره و آزمایش ژنتیك در تمامی شهرستان های استان كرمان در سال 96 عملیاتی و با اجرای آن از بخش زیادی از معلولیت ها جلوگیری شود.
وی افزود: این طرح در استان كرمان بر مبنای تفاهم نامه های داخلی در دست انجام است و مبنای قانونی ندارد و از همین رو چندین جلسه با دوره جدید مجمع نمایندگان استان كرمان برگزار شده طرح مذكور را به عنوان قانون در مجلس شورای اسلامی پیگیری كنند.
وی خاطرنشان كرد: مذاكراتی نیز با معاون حقوقی ریاست جمهوری از سوی كرمان برای تبدیل این طرح به قانون انجام شده است.
7440/3028/1138/1042
۰ نفر