۲۳ شهریور ۱۳۹۵، ۱۳:۴۷
کد خبر: 82228570
T T
۰ نفر
ناآرامی در جنوب هند/هشدار امریكا به سفر اتباع این كشور به كارناتاكا

دهلی نو-ایرنا- وزارت امور خارجه امریكا و سفارت این كشور در دهلی نو روز سه شنبه در پی خشونت هایی كه از روز گذشته در ایالت كارناتاكای هند آغاز شده، از اتباع این كشور خواست كه از سفر به این ایالت خودداری كنند.

به گزارش ایرنا، خشونت ها در ایالت كارناتاكای هند از روز گذشته به دنبال رای دادگاه عالی در خصوص اشتراك گذاری آب رودخانه كاوری با ایالت تامیل نادو در 24 ساعت گذشته آغاز و همچنان ادامه دارد.
ایالت های تامیل نادو و كارناتاكا مناقشه ای قدیمی بر سر تقسیم آب رودخانه كاوری دارند.
بر اساس حكم دادگاه عالی، ایالت كارناتاكا موظف است تا 20 سپتامبر هر روز 12 هزار متر مكعب آب را در اختیار ایالت تامیل نادو قرار دهد.
رودخانه 765 كیلومتری كاوری از ایالت كارناتاكا سرچشمه می گیرد و پس از گذشتن از تامیل نادو، پادچری و كرلا به دریا می ریزد.
یك توافق نامه امضا شده در زمان استعمار انگلیس بر نحوه تقسیم آب این رودخانه حاكم است اما كارناتاكا اعلام كرده است كه این توافق عادلانه نیست و خواهان افزایش سه برابری سهم خود از این رودخانه شده است.
معترضان از روز گذشته تاكنون بیش از 30 دستگاه اتوبوس را در ایالت كارناتاكا به آتش كشیدند و به تعدادی از مغازه نیز خسارت وارد كردند.
تاكنون دراین حوادث بیش از 20 نفر مصدوم و یك نفر كشته شده اند.
دولت محلی بیش از 15 هزار نیروی پلیس و امنیتی را برای برقراری آرامش در این ایالت به حالت آماده باش درآورده است .
معترضان با مسدود كردن مسیرهای اصلی ایالت كارناتاكا به سوی خودروهایی كه با پلاك تامیل نادو در شهر تردد می كنند سنگ پرتاب كردند.
دادگاه عالی كارناتاكا از پلیس خواسته است تمام تلاش خود را برای برقراری آرامش انجام دهد.
'اس سیدارامیا'، سروزیر ایالت كارناتاكا با تشكیل جلسه ای اضطراری وضعیت امنیتی این ایالت را بررسی كرد.
تعدادی از مردم ایالت تامیل نادو نیز تهدید كرده اند كه به تهدیدات مردم ایالت كارناتاكا پاسخ خواهند داد.
*آساق*267*1600