۲۷ شهریور ۱۳۹۵، ۱۵:۰۳
کد خبر: 82233368
T T
۰ نفر
دومین فروشگاه زنجیره ای روسیه آماده عرضه تولیدات ایرانی

مسكو - ایرنا - پس از اعلام آمادگی فروشگاه زنجیره ای ایكس فایو روسیه با 1000 شعبه اصلی و 4500 واحد فرعی برای عرضه سبزیجات و میوه ایران در مجموعه زیر پوشش خود، دیكسی نیز با 3000 نمایندگی همكاری در این زمینه را خواستار شد.

به گزارش ایرنا، علی اكبر مهرفرد قائم مقام وزیر جهادكشاورزی در امور بازرگانی در دیدار با هیات های مدیران فروشگاه های زنجیره ای ایكس فایو و دیكسی در مسكو در باره پیشنهاد این شركت ها در زمینه عرضه گسترده محصولات ایرانی در شعبه های سراسر روسیه گفت وگو كرد.
در مذاكرات سه روزه هیات ایرانی كه روز جمعه پایان یافت، والری روگن معاون شركت دیكسی و رئیس هیات روسی با اشاره به توافق قبلی این مجموعه با شركت های ایرانی برای واردات پودرهای شوینده، آبزیان، میوه و گل خواستار گسترش همكاری ها در این زمینه شد.
روگن ضمن بیان اینكه دیكسی با برخورداری از فعالیت 3000 فروشگاه در سراسر روسیه در مسكو جایگاه اول را دارد، گفت: براساس برنامه اعلام شده تا سال 2025 شعبه های خود را به 10000 نمایندگی می رسانیم كه زمینه های فراوانی برای جذب صادرات شركت های ایرانی ایجاد می كند.
وی همچنین با اشاره به تملك 98 درصدی سهام كارخانه اسلحه سازی كلاشنیكوف از سوی دیكسی به عنوان گستره فعالیت های تجاری و صنعتی این شركت، اظهار كرد كه 80 درصد بازار حوزه كشورهای روس زبان از جمله انتقال سریع محموله ها به قزاقستان و اوكراین را در اختیار داریم كه فرصت های همكاری را گسترده تر می كند.
مهرفرد معاون وزارت جهادكشاورزی در امور بازرگانی و صنعتی نیز در این نشست با اشاره به كیفیت مطللوب كالاها و تولیدات ایرانی و عرضه آن در كشورهای مختلف آسیایی و اروپایی از جمله روسیه از پیشنهاد هیات روسی برای همكاری بازرگانی استقبال كرد.
در جریان این مذاكرات، همچنین مسائل مختلف پیرامون این همكاری ها از جمله صادرات، تسویه حساب مالی و گمركی بررسی شد.
پیش از این نشست، هیات شركت فروشگاه های زنجیره ای ایكس فایو نیز در مذاكره با هیات ایرانی، خواستار همكاری در این بخش از جمله دریافت محصولات كشاورزی، سبزیجات و میوه های ایران شده بود.
برنامه زمانی كشت، برداشت و عرضه محصولات در ایران، مذاكره برای تنظیم قراردادهای بلندمدت واردات هفتگی و تولیدات تازه از جمله میوه، اولویت دریافت محموله های جالیزی به ویژه خیار و گوجه فرنگی و سفرهای متقابل هیات ها برای ادامه مذاكرات از جمله محورهای مورد بررسی در مذاكرات هیات های ایرانی با شركت های فروشگاهی روسیه بررسی شد.
اكنون كیوی، سبزیجات تازه، انواع فلفل دلمه، هندوانه، كلم و كلم بروكلی از پر حجم ترین اقلام صادراتی ایران به روسیه به شمار می رود كه افزون بر توزیع در بازارهای محلی، توسط فروشگاه های زنجیره ای بزرگ مانند «اوشان» كه در بسیاری از شهرهای این كشور و دیگر كشورهای جهان نمایندگی دارد، عرضه می شود.
روسیه به علت سردسیری بسیاری از مناطق، بخش اصلی نیازهای سبزیجات و میوه جمعیت حدود 147 میلیون نفری خود را از خارج و حتی كشورهای دور دست تامین می كند كه سبب افزایش قیمت می شود، اما با توجه به نزدیكی با ایران و مسیرهای كوتاه تركیبی آبی زمینی از خزر و همچنین هوایی، اقلام صادراتی ایرانی بهای كمتری دارد.
هیات وزارت جهاد و كشاورزی ایران كه در جریان مذاكرات سه روزه خود با هیات های مختف دولتی و بخش خصوصی روسیه در باره گسترش روابط بازرگانی این حوزه مذاكره كرد، امروز به سفر خود پایان داد.
اروپام** 1516 ** خبرنگار: هادی مولوی نیا