۱ مهر ۱۳۹۵، ۸:۵۷
کد خبر: 82238914
T T
۰ نفر
مدارس طبیعت راهكاری برای آشتی با طبیعت و نجات محیط زیست

تهران- ایرنا- گسترش فزاینده شهرنشینی و زندگی مدرن، انسان را از طبیعت جدا كرده است و این وضعیت روی رشد عاطفی و روحیه طبیعت دوستی كودكان ما و نیز رفتار آنها در قبال محیط زیست تاثیر منفی دارد.

بر این اساس، ایجاد مدارس طبیعت به عنوان راهكاری برای نجات محیط زیست چند سال است در دنیا آغاز شده و ایران نیز اكنون با دارا بودن 18 مدرسه طبیعت در نظر دارد تا پایان سالجاری این تعداد را به 24 مدرسه افزایش دهد تا گام مهمی در راستای آموزش و حفظ محیط زیست برداشته باشد.
ایجاد مدارس طبیعت 15 سال پیش از سوئد آغاز شد و اكنون در بسیاری از كشورهای اروپایی از جمله نروژ، فنلاند، آمریكا، ژاپن، كره جنوبی و دیگر كشورهای آسیای جنوب شرقی پیگیری می شود.
انگیزه ایجادكنندگان مدارس طبیعت این است كه با توجه به گسترش شهرنشینی و دسترسی نداشتن نسل امروز به طبیعت، شرایطی را فراهم كنند كه بچه ها بتوانند فرصت تجربه لمس طبیعت در مراحل زندگی را دوباره داشته باشند.
به باور بنیانگذاران مدارس طبیعت، انسان هایی كه تجربه لمس طبیعت را داشته باشند، می توانند عاشق شوند و این مساله سبب می شود تا نگاهشان به مواهب طبیعی، تنوع زیستی، بلوط ها، تالاب ها، پلنگ ها، یوزپلنگ ها، كل ها و بزها مانند نگاهشان به فضایل اخلاقی معامله ناپذیر زندگی مانند نگاهشان به وطن، دین و پدر و مادرشان باشد.
به گفته 'محمد درویش' مدیر كل دفتر مشاركت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست، نهضت ایجاد مدارس طبیعت در كشور راه افتاده است و سال به سال شاهد افزایش آن هستیم.
درویش روز پنج شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: بعد از برگزاری دوره های آموزشی مختلف، موفق به ایجاد 18 مدرسه طبیعت در كشور شدیم كه در استان های مختلف از جمله خراسان رضوی، خراسان جنوبی، مازندران، گلستان، گیلان، تهران، اصفهان، كرمانشاه، همدان و بوشهر راه اندازی شده است.
وی ادامه داد: تا پایان سالجاری نیز یك مدرسه در شیراز، دو مدرسه در تهران، یك مدرسه در رشت و یك مدرسه در اهواز راه اندازی می شود كه با این حساب تعداد مدارس طبیعت به 24 مدرسه افزایش می یابد.
درویش مدرسه طبیعت را یك مكتب پرورشی و آموزشی دانست و با اشاره به طبیعت رو به تخریب از جمله در ایران، گفت: به نظر می رسد راه نجات طبیعت كشور این است كه دوباره نسلی را پرورش دهیم كه در پیشگاهش، پرتاب كردن زباله از خودرو مانند پرتاب كردن زباله در منزل باشد تا بتوانیم به كمك آن نسل بسیاری از خطاها، نابخردی ها و آزمندی هایی را كه نسل امروز و دیروز مرتكب شدند و وضعیت محیط زیست را به شرایط نگران كننده امروزی رسانده اند، درمان كنیم.
وی ادامه داد: فكر می كنیم می توان مدارس طبیعت را به صورت تصاعد هندسی افزایش داد، معمولا دو سال اول روند كند است اما خود بچه هایی كه در مدارس طبیعت هستند، این روند را به سرعت تكثیر می كنند، در سال اول فقط دو مدرسه راه اندازی شد، سال دوم به 7 مدرسه رسید، در سال سوم به 18 مدرسه افزایش یافت و به سرعت در حال زیاد شدن است.
درویش گفت: مساحتی كه برای مدارس طبیعت در نظر گرفته شده حداقل یك هكتار به بالا است و با توجه به محدودیت زمین در تهران، با سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری و شهرداری تهران وارد مذاكره شدیم و سازمان جنگل ها، موافقت اصولی خود را مبنی بر واگذاری زمین به افرادی كه سازمان محیط زیست صلاحیت آنها را تایید كند، برای یك دوره 5 و 10 ساله اعلام كرده است.
وی با تاكید بر این كه به سرعت در حال افزایش مدارس طبیعت هستیم، افزود: این مدارس از سه تا 12 سالگی بچه ها را می پذیرد، طبیعتا تا هفت سالگی بچه ها می توانند به صورت كامل در مدارس طبیعت ثبت نام كنند، در واقع می تواند جایگزین مهد كودك ها شود.
درویش ادامه داد: البته اكنون تعداد مدارس طبیعت خیلی كم است و قابلیت رقابت با بیش از 50 هزار مهد كودك موجود در كشور را ندارند اما چون مهد كودك اصولا اجباری نیست، خانواده ها می توانند انتخاب كنند، اما برنامه ما در بلندمدت این است كه مدارس طبیعت جایگزین مهدهای كودك شود.
مدیر كل دفتر مشاركت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: مدارس طبیعت معمولا با مدارس دولتی و غیر دولتی دیگر قرار داد می بندند و دانش آموزانی كه برای اردو به جاهای مختلف می روند، تفاهم می كنند كه اردوها در محیط های مدارس طبیعت برگزار شود.
وی گفت: تلاش شده است شرایط مدارس طبیعت به شرایط طبیعت نزدیك باشد، درخت به اندازه كافی داشته باشند، حیوانات مختلف در آن زندگی كنند تا بچه ها بتوانند زندگی آنها را مشاهده كنند و از نزدیك با آنها آشنا شوند، امكان بازی با خاك داشته باشند، برخی از تجربه های گروهی را تمرین كنند به عنوان مثال با هم یك جعبه بسازند و یا در درست كردن مربا همكاری كنند.
درویش تاكید كرد: یك هدف ما این است كه كودكان در مدرسه طبیعت بتوانند مهارت های زندگی را یاد بگیرند و فكر می كنیم اگر این امر محقق شود و كار گروهی را یاد بگیرند، می توانیم امیدوار باشیم یكی از مهمترین مهارت های زندگی كه حفظ حرمت سرزمین، طبیعت و زیستمندان در طبیعت است، تامین شود.
وی گفت: برنامه ما این است كه همچنین در یك مقطع 10 ساله بتوانیم از طریق مدارس طبیعت حداقل 200 هزار شغل ایجاد كنیم، با توجه به اینكه هر پنج كودك به یك تحصیلگر نیاز دارد، ما این پیش بینی را كردیم و فكر می كنیم یكی از امیدبخش ترین بازارهای كار برای دوستداران، فعالان، متخصصان، دانشجویان محیط زیست، سازمان های مردم نهاد برای جذب در این مدارس باشد كه برای آنها اشتغال و برای نسل آینده پایداری اكولوژیكی به همراه خواهد داشت.
علمی 9014**2017
خبرنگار: كیمیا عبدالله پور**انتشاردهنده: زهره محتشمی پور

برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با كانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me/irnaelm
۰ نفر