به گزارش ایرنا، در حالیكه تا همین ایام عید قربان این مرز شاهد صف 10 كیلومتری كامیونها بود، اكنون تقریبا كامیونها بدون انتظار وارد قلمروی جمهوری اسلامی ایران می شوند.
'حسین قاسمی' سركنسول جمهوری اسلامی ایران در 'ارزروم' كه به تازگی از مرز گوربولاغ بازگشته، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در آنكارا گفت: طی یك سال گدشته برای نخستین بار شاهد عدم وجود صف انتظار كامبون ها در دو سوی مرز شده است.
وی گفت: این مسأله از این جهت شایان گفتن است كه مسئولین مرزی چنانچه اراده تعامل و همكاری داشته باشند می توانند چنین شرایط را برای طولاتی مدت ادامه بدهند. به ویژه اینكه با نزدیك شدن به پاییز و زمستان ضروری است كه شاهد صف های طولانی كامیونها برای تردد نباشیم.
قاسمی با اشاره به فقدان امكانات رفاهی و بهداشتی و نبود امنیت لازم در این پایانه گفت: دمای هوا در این منطقه كوهستانی در فصل سرماه تا بیش از 20 درجه زیر صفر تنزل پیدا می كند و این واقعا رانندگان زحمتكش ناوگان حمل و نقلی را آزار می دهد.
او ابراز امیدواری كرد كه این وضعیت تداوم پیدا كند تا دیگر شاهد بی نظمی در رفت و آمد روان كامیونها نباشیم
سركنسول ایران در مورد طرح دو بانده شدن رفت و آمدها از پایانه مرزی گفت: دو بانده شدن هنوز اجرا نمی شود و بطور آزمایشی چند ماه قبل انجام شد و لی گفته می شود تا تامین نیروی لازم برای این كار، عملی نیست.
دو طرف ادعا می كنند كه نیروی لازم برای كنترل باند دیگر را ندارند
قاسمی در پاسخ به اینكه چه تمهیداتی موجب كاهش صف طولانی شده و یا اینكه در دوره اخیر اصولا با كاهش تردد كامیونها، شاهد نبود صف در این پایانه مهم مرزی هستیم، گفت: باید اذعان كرد كه كاستی ها همچنان ادامه دارد و تمهیدات خاصی مطرح نیست. او در همین حال تذكر داد البته اگر فقط یك روز كار نكنند و یا كم كاری كنند بلافاصله پنج تا شش كیلومتر صف به وجود خواهد آمد.
مشكلات ساختاری ناشی از پاسخگو نبودن امكانات و ظرفیت فعلی پایانه مرزی در دو طرف به نیازهای فزاینده در تجارت دو طرف و تجارت ترانزیتی بین شرق و غرب، موجب می شود این مرز كه در واقع بزرگترین نقطه ارتباطی بین دو كشور و مهمترین نقطه ترانزیتی شرق به غرب و بالعكس می باشد، نتواند نقش محوله را به نحو احسن ایفا كند.
تركیه در نظر دارد این پایانه را به روش ساخت، بهره برداری و انتقال توسط بخش خصوصی امروزینه سازی كند. اما به گفته ناظران آگاه تا زمان ساخت و راه اندازی مجتمع جدید پایانه مرزی گوربولاغ، هر دو طرف باید نسبت به رفع برخی از مشكلات قابل حل هماهنگی لازم را داشته باشند.
به گفته همین آگاهان، برخی مشكلات فنی و امكانات پرسنلی، شرایط جوی حاكم بر منطقه، نا هماهنگ بودن پایانه های مرزی دو كشور با توجه به اختلاف ساعت رسمی بین ایران و تركیه، زمان تغییر شیفت های كاری، زمان استراحت و صرف غذا و نماز كاركنان در مرزی كه به طور رسمی 24 ساعت باید فعال باشد - عملا بین هفت تا 10 ساعت زمان تلف شده دارد، موجب می شود این مرز با ظرفیت مطلوب خود كه عبور روزانه بین 600 تا 700 دستگاه را دارد، كار نكند.
تركیه و جمهوری اسلامی ایران دارای سه مرز گمركی مشترك هستند كه به ترتیب عبارتند از پایانه مرزی بازرگان(ایران) - گوربولاغ(تركیه)، سرو - مرز اسن دره و رازی -كاپی كوی. مرز رازی -كاپی كوی در همین حال تنها مسیر ارتباط ریلی بین دو كشور همسایه است.
مرز كاپی كوی تركیه به علت جاده مواصلاتی نامناسب رازی - خوی برای رفت و آمد ترانزیتی، در حال حاضر برای استفاده خودرهای سبك تجاری و شخصی فعال است.
مرز سرو نیز هم به علت ادامه درگیری ها در مناطق شرق و جنوب شرق تركیه بین نیروهای امنیتی و عناصر پ.ك.ك در شرایط فعلی به طور كامل مورد بهره برداری قرار نمی گیرد.
خاورم/2011**1579
انتشاردهنده:مرضیه فاتحی علیشاه
آنكارا – ایرنا – پایانه مرزی گوربولاغ تركیه، نقطه مقابل پایانه مرزی بازرگان جمهوری اسلامی ایران كه بزرگترین نقطه ترانزیتی شرق به غرب محسوب می شود، این روزها بر خلاف وضعیت همیشگی، شاهد آرامش در رفت و آمد كامیونها، بدون وجود صف های طولانی چند كیلومتری است.