۵ مهر ۱۳۹۵، ۱۳:۴۸
کد خبر: 82244282
T T
۰ نفر

چین قدرت مطلق سپرده‌های بانكی جهان

۵ مهر ۱۳۹۵، ۱۳:۴۸
کد خبر: 82244282
چین قدرت مطلق سپرده‌های بانكی جهان

پكن -‌ ایرنا - در شرایطی كه اقتصاد جهان دچار ركود شده و بحران های مالی بانك های دنیا از جمله در آسیا و كشورهای غربی را به چالش انداخته، آمارها حاكی است كه چین از لحاظ سپرده های بانكی یكی از قدرت های مطلق جهان به حساب می آید.

به گزارش ایرنا، تارنمای كمیسیون مقررات بانكی چین به تازگی گزارشی منتشر كرده كه نشان می دهد سپرده های ۱۳۳ بانك تجاری در شهرهای سراسر چین به مرز سه هزار و ۷۶۰ میلیارد دلار رسیده است.
آنطور كه این نهاد بانكی چین اشاره كرده میزان سپرده های این بانك ها در طول سال های گذشته هر سال به طور میانگین ۴۰ درصد رشد داشته است.
همزمان اعلام شده كه نزدیك به یك سوم از این سپرده ها را بانك ها صرف اراوه و اعطای وام به مشتریان كردند و مابقی در بانك ها ذخیره شده است.
بانك های تجاری شهرها در چین كه به بانك تجاری شهر شهرت یافته است در طول یك دهه گذشته به سرعت افزایش یافته اند و اكنون نزدیك به 11.9 درصد از كل دارایی های نظام بانكی چین در اختیار آنهاست.
یكی از بخش های مهم فعالیت های بانكی چین ارائه وام های كلان برای اموال غیرمنقول و اجرای طرح های زیربنایی است و سودهای كلانی كه از این راه بدست می آید باعث قدرت گرفتن این نظام بانكی شده است.
بانك های چین به دلیل سپرده های زیاد و فزاینده همواره از مردم چین می خواهند كه پول های خود را صرف امور تولیدی و بازرگانی كنند اما چینی ها به طور سنتی و به دلیل نبود برنامه های مختلف سرمایه گذاری برای خانوارها ترجیح می دهند پول خود را در بانك سپرده گذاری كنند.
این در شرایطی است كه چین از لحاظ ذخیره ارزی نیز به دلیل داشتن ذخیره 3 هزار و ۲۰۰ میلیارد دلاری در صدر كشورهای جهان ایستاده است.
آساق**۲۳۱**1597*انتشاردهنده:فرهاد راستی